مردمانه (9) (ویژه راه روستایی)

مردمانه صفحه ای است ، که از مدتی قبل جهت انعکاس مشکلات عمومی مردم مناطق مختلف سرزمین سربداران (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و روداب)  در این وبسایت راه اندزی شد و تا کنون چند شماره از آن منتشر شده است.
مجله اینترنتی اسرارنامه اینک در ادامه همان طرح تصمیم دارد به صورتی اختصاصی به یکی از مشکلات مردم شریف تعدادی از روستاهای منطقه  در برخورداری از راه روستایی مناسب بپردازد و البته پاسخ مسوولان را جویا شود:

جمعی از مردم روستاهای غربی خطه سربداران در  ارتباط با مجله اینترنتی اسرارنامه ، از مسوولان اداره راه و شهرسازی سبزوار ، خواستار رسیدگی به یکی از راه های پرتردد روستایی این ناحیه شدند.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه آقای مهدی یاقوتیان که یکی از مخاطبان گرامی این مجله و ازاهالی روستای فرومد است ، اخیراً با ارسال یک نامه که توسط اعضای شورا و دهیاران روستاهای منیدر ، مور ، نهالدان ، کلاته سادات پایین ، فرومد ، استربند و علی آباد مهر و امضا شده است ، درخواست مردم محلی را مبنی بر آسفالت شدن راه روستایی پرتردد موجود در آن ناحیه ، اعلام کرده است.
متن این نامه به شرح زیر است :

اداره محترم راه وترابری استان خراسان رضوی – سبزوار
اداره محترم راه و ترابری استان سمنان – شاهرود

سلام علیکم
در قرن ششم "ابن فندق" در کتاب "تاریخ بیهق" صفحه 39 آنجا که روستاهای ربع فریومد را نام بُرده ، چنین نوشته است : "یازدهم ربع فریومد : و این فریومد و اسحاق آباد و فیروزآباد و نهاردان و غیر آن بُوَد. "

ابن یمین فریومدی در صفحه 570 دیوانش ، گزارش داده که یکی از بزرگان فریومد به نام "طاهراسحق بن یحیی" که فردیکریم و مظهر رحمت و رأفت بوده در سال 751 در "علیاباد / علی آباد" فوت کرده و در صفحه 503 و 504 دیوانش شعری در وصف "علیاباد" سروده است و از اعتدال هوا و درختان توت و تاکستان و بوته های گَز و گَوَن آنجا به زیبایی سخن گفته است. کوچه ی روبه روی دروازه  فرومد نیز معروف به راه علی آباد است.
درطول سال روزی نیست که جاده فرومد – علی آباد فاقد تردّد باشد اما روزهای سیزدهم فروردین و اربعین و چهل و هشتم (28صفر) بیشترین تردّد برای زیارت و سیاحت را دارد که از روستاهای فرومد ، استربند ، کلاته سادات ، فیروزآباد عُلیا و سُفلی ، میرعَلَم ، منیدر ، شفیع آباد ، جاجرم ، حسین آباد کالپوش ، کَهنه ، دستوران ، میرحاج ، شادمان و ... از راه فرومد به علی آباد می روند. فاصله فرومد تا علی آباد هم 13 کیلومتر بیشتر نیست. اماجادّه خاکی آن به قول مرحوم ایرج افشار "شوسه نیست ، شسته است."
سزاوار نیست با این همه اشتراکات فرهنگی و تاریخی ، جادّه ای که روستاهای نامبرده را به نهالدان و مور و بیزه و علی آباد بالا وپایین و آبرود و ... پیوند می دهد ، آسفالت نباشد.
مردم این روستاها برای زیارت یا تفریح یا داد و ستد یا صله ِ ارحام و ... با هم در ارتباط اند. همانطور که "اجداد" مردم را به هم پیوند می دهد "جادّه ها" هم شهرها و روستاها را به هم پیوند می دهد . هیچ وقت یک مرز نامرئی جغرافیایی و فرضی "استان خراسان رضوی" و "سمنان" بین فرومد و علی آباد با این پیشینه ی تاریخی و فرهنگی فاصله نخواهد انداخت و آن ها را مانند دو برادر یا روستای اندر نخواهد کرد.
خواسته مردم این دیار آن است که با آسفالت  جاده  مذکور ، پیوند آنها را بیشتر و ارتباط آن ها را راحت تر کنید.
(خداوند شما را در این زمینه موفق نماید.)

امضا کنندگان : شورای اسلامی روستای نهالدان در منطقه داورزن سبزوار ، شورای اسلامی روستای مور در منطقه داورزن سبزوار ، شورای اسلامی روستای استربند بخش میامی شهرستان شاهرود ، شورای اسلامی روستای فرومد ، شورای اسلامی روستای علی آباد منطقه داورزن سبزوار ، شورای اسلامی روستای کلاته سادات بخش میامی شاهرود و دهیاری روستای منیدر شهرستان جغتای .


گفتنی است بحث راه روستایی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از روستاهای ناحیه غرب خراسان رضوی با آن مواجه هستند.
در  حالی که وضعیت اکثر شاخص های توسعه یافتگی در سبزوار طبق اعلام های رسمی از میانگین استانی بالاتر و در رتبه های دوم و سوم استان خراسان رضوی قرار دارد ، اما همچنان میزان برخورداری مردم روستاهای این منطقه از راه روستایی مناسب ، از میانگین استانی کمتر است.
امید می رود با توجه به حرکت جهادی که خطه سربداران در سالهای اخیر در اکثر زمینه های توسعه داشته است ، اداره راه و شهرسازی سبزوار نیز به ریاست آقای فرشید سلطانی بتواند وضعیت برخورداری مردم روستاها از شاخص راه روستایی راه را به نحو چشمگیری ارتقاء بخشد.
خاطرنشان می شود ، این مطلب توسط تحریریه مجله اینترنتی اسرارنامه به اطلاع مسوولان اداره راه و شهرسازی سبزوار خواهد رسید.
در صورتی که مسوولان اداره راه و شهرسازی سبزوار بخواهند ، نسبت به این مطالبه مردمی پاسخگو باشند ، اسرارنامه ، پاسخ آنان را در همین وبسایت منتشر خواهد کرد.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید :
مردمانه (8) (ویژه مردم و شهرداری)
نظرت را بنویس
comments

وحید ن

با سلام مدتی هست که خبری از روند احداث راه اهن سبزوار خبری نیست اگر امکان دارد لطفآ گزارشی تهیه کنید...با تشکر

خطه فریومد

با سلام وبلاگ خطّه فریومد / فرومد بابت درج و انعکاس این درخواست مردمی از شما سپاسگزاری می کند . موفّق باشید .

مصطفی برقبانی

سلام دوست عزیز و بزرگوار امیدوارم حالتون خوب باشه و ما رو از دعای خیرتون محروم نکنید. ایشالله شهدا همیشه کمکتون کنند. با مطلبی با عنوان (تصاویری زیبا از نمای کعبه از داخل برج ماسونی) منتظر حضور و نظر گرمتون هستم. khademoshohada1.ir اللهم عجل لولیک الفرج ایشالله شهید شی شهادت بنده ی حقیر التماس دعا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما