بسیج پژوهشی و فناوری خراسان رضوی:

مرکز رشد نجوم سبزوار راه اندازی می شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس بسیج پژوهشی و فناوری خراسان رضوی گفت: سال آینده مراکز رشد نجوم سبزوار و هوافضا در مشهد مقدس راه اندازی می‌شوند.

علیرضا جامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز رشد جامعه دفاعی سال 94 در مشهد مقدس، راه‌اندازی مرکز رشد نجوم در سبزوار، راه‌اندازی مرکز رشد کمپوزیت و مرکز رشد هوافضا در مشهد مقدس از مهمترین برنامه‌های سال آینده سازمان علمی پژوهشی و فناوری خراسان رضوی است.
 
وی تصریح کرد: سازمان علمی پژوهشی و فناوری استان سازمانی نوپا است که با هدف کمک به توسعه و پیشرفت حوزه‌های علمی،پژوهشی، فناوری و هم افزایی با اقشار متخصص جامعه بسیج که شامل بیش از 20قشر اساتید،دانش آموزان، دانشجویان، فرهنگیان، جامعه پزشکی، بسیج مهندسین، صنعت، کشاورزی، معماری است.
 
تاسیس و اجرای پایلوت کلینیک صنعت
 
رئیس سازمان علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی افزود:در سپاه امام رضا(ع) شورای علمی و قرارگاه جهاد علمی و فناوری داریم که اقشار متخصص بسیج عضو این قرارگاه هستند که در این قرارگاه مباحث علمی، پژوهشی و فناوری استان رصد می‌شود و برنامه ریزی متمرکز فعالیت اقشار بسیج در این شورای علمی برنامه ریزی و نظارت می‌شود.
 
جامی خاطرنشان کرد: استقرار و تاسیس کلینیک صنعت یکی از برنامه‌های برون سپاری شده سازمان علمی پژوهشی و فناوری استان در سال گذشته بود که توسط بسیج مهندسین و صنعت به صورت پایلوت در شهر مشهد اجرا شده است.
 
وی اظهار داشت: در این مرکز، آسیب شناسی صنعت استان و کمک به راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی استان انجام می‎‌شود که در گام اول 150 واحد صنعتی آسیب شناسی شده است در دیگر گروه‌های متخصص بسیج شامل کشاورزی، فرهنگیان، دانشجویان، اساتید نیز طرح‌ها و برنامه‌های گسترده ای را در سطح استان برگزار می‌کنند.
 
فعالیت 300 پرسشگر
 
رئیس سازمان علمی و پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه در حوزه فرا قشری 7 مرکز رشد فعال در استان داریم عنوان کرد: چهار مرکز حمایت و هدایت از تحقیقات کاربردی در استان فعال است و مرکز امور مخترعین و مبتکرین قریب به هزار نفر عضو فعال و متخصص استان هستند.
 
جامی با اشاره به فعالیت‌های خانه نخبگان بسیج علمی و دفتر مطالعات و برنامه ریزی گفت: فعالیت‌های خانه نخبگان زیرنظر مستقیم پژوهشکده مطالعات بسیج و مجموعه نظرسنجی‌های انتخابات، ماهواره، میزان رضایت مردم از نظام و مسئولان از جمله فعالیت‌های انجام شده است به طوری که که سالانه 20 نظرسنجی توسط 300 پرسشگر انجام می‌شود.
 
وی در رابطه با واحد ثبت اختراعات سازمان علمی پژوهشی و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: امسال 120طرح ارائه شده است که تعدادی برای ثبت اختراع و مابقی برای دریافت تسهیلات بلاعوض و وام بانکی ارجاع داده شده‌اند به طور کلی برای 43 نفر تسهیلات و ثبت طرح ارائه شده است که این تسهیلات شامل وام بلاعوض تا سقف 2میلیون و تسهیلات بانکی 15میلیون تومانی است.
 
فعالیت 22 شرکت و ثبت 43 اختراع
 
رئیس سازمان علمی و پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) اظهار داشت: طرح‌های مخترعین  توسط 30 داور بررسی می‌شود و هر طرح برای ثبت اختراع باید به امضای 3داور برسد و مخترعین می‌توانند از طریق نرم افزار واسط آثار خود را برای بررسی ارسال کنند ضمن اینکه با در اختیار قرار دادن آزمایشگاه،کارگاه ساخت و تولید و ارائه خدکات مشاوره ای از نخبگان حمایت می‌کنیم.
 
جامی با بیان این مطلب که 22شرکت در مرکز رشد فعال سازمان علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) فعال هستند گفت:این شرکت‌ها بعد از ثبت اختراع به عنوان عضو مرکز رشد به تجاری سازی، فروش و ساخت و تولید محصول خود می‌پردازند.
 
وی بابیان این مطلب که اقتصاد مقاومتی جزو اولویت‌های کلان سپاه است عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل دو اولویت کلان در برنامه‌های امسال بود که خانه نخبگان فعالیت‌هایی در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام داد که منجر به تولید و تکثیر 100جلد کتاب با موضوع مبانی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبر و صاحب نظران شده است.
 
به دنبال تبیین پدافند غیرعامل هستیم
 
وی افزود: نرم افزاری شامل سخنرانی، طراحی، پادکست،کلیپ طراحی شده که بیش از 8 هزار نسخه تکثیر و در اختیار بسیجیان قرار گرفته است. در مراکز رشد محصولاتی نظیر دستگاه خشک کن میوه جات و سبزیجات، دستگاه تولید کود استریل با موضوع اقتصاد مقاومتی تولید شده است.
 
رئیس سازمان علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) تصریح کرد: در حوزه پدافند غیرعامل متاسفانه نتوانستیم آن طور که باید ورود پیدا کنیم اما در سال 94به دنبال تبیین پدافند غیرعامل برای نخبگان هستیم تا بتوانیم به خروجی برسیم، باید پدافند غیرعامل را از زوایای مختلف تبیین کنیم تا بتوانیم برای مواقع بحران  از امروز پیش بینی کرده باشیم.

 

جامی بیان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل هنوز اول راه هستیم و به ثبات نرسیده‌ایم اما باید در سال آینده به سمتی برویم که ایده‌ها براساس نیاز بسیج سازندگی به محصول برسد و نیاز استان را برآورده کنیم و با گفتمان و فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی را فعال کنیم.
 
بهره مندی از 4300 مسئول علمی در بسیج محلات
 
وی گفت: سازمان علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی در نمایشگاه علم تا عمل که توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود در دو دوره گذشته موفق به کسب مقام اول به لحاظ بیشترین حضور و طرح شده است که تهران و اصفهان بعد از خراسان رضوی قرار دارند.
 
رئیس سازمان علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) با اشاره به برنامه‌های سال آینده این سازمان خاطرنشان کرد: آموزش مسئولین علمی پایگاه‌های بسیج محلات کل استان که سه هزار و 400پایگاه را در برمی‌گیرد از جمله برنامه‌هایی است که در سطح استان پیگیری خواهد شد چرا که این افراد حلقه  اتصال بسیجیان باحوزه علم و فناوری هستند.
 
تجاری سازی طرح‌های فناورانه

 
جامی اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز رشد جامعه دفاعی در سال 94 در مشهد مقدس، راه‌اندازی مرکز رشد نجوم در سبزوار، راه‌اندازی مرکز رشد کمپوزیت و مرکز رشد هوافضا در مشهد مقدس از دیگر برنامه‌های سال آینده است.
 
وی تصریح کرد: تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه که پایلوت آن امسال در مشهد انجام شد مانند کلینیک صنعت در سال آینده با جدیت پیگیری می‌شود تا محصولات به تجاری سازی برسد در مرکز رشد نانو 8 طرح مطالعاتی پژوهشی داشته‌ایم که در حوزه سیمان و کامپوزیت به تجاری سازی رسیده است.
 
رئیس سازمان علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) با بیان این مطلب که در حوزه علمی و فناوری حرف زیادی برای گفتن داریم اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری در این حوزه ابلاغ کرده‌اند باید در برنامه‌ها تدوین کنیم و به نوعی گفتمان علم و فناوری را در مراکز علمی و آموزشی گسترش دهیم.
 
گفت‌وگو از مرجان شریعت

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما