اجراي مراسم آئيني اسب چوبي در مجموعه فرهنگي – تاريخي فرامز خان سبزوار

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان سبزوار از اجراي مراسم آئيني اسب چوبي در مجموعه فرهنگي – تاريخي فرامرز خان در اين شهرستان خبر داد.
 به گزارش روابط عمومي دبيرخانه ستاد اجرايي خدمات سفر خراسان رضوي، حسنعلي حبيب پور با اعلام اين خبر گفت: اين مراسم كه يك مراسم سنتي و قديمي در شهرستان سبزوار است همه ساله در ايام نوروز در اين شرستان برگزار مي شود كه امسال نيز اين مراسم به همت اداره ميراث فرهنگي سبزوار برگزار و مورد توجه و استقبال گردشگران و مسافران نوروزي قرار گرفت.
 وي گفت: در كنار اين مراسم هم چنين مراسم سنتي عمو فيروز و نيز مسابقه و سرگرمي با حضور مسافران نوروزي در شهرستان سبزوار برگزار شد كه در پايان به برندگان اين مسابقه ديزي سنگي به عنوان صنايع دستي شهرستان هديه داده شد.
 حبيب پور اضافه كرد: هدف از برگزاري اين مراسم و مسابقه ايجاد نشاط در بين گردشگران و مسافران نوروزي است.
 وي خاطر نشان كرد: شهرستان سبزوار به عنوان يكي از مهمترين شهرستان هاي استان كه در مسير تردد حركت زائران و مسافران به سمت مشهد مقدس واقع شده است از ابتداي نوروز تا كنون با بسيج تمامي امكانات به ارائه خدمات به مسافران نوروزي و زائران امام هشتم (ع)، پرداخته است.
 وي اضافه كرد: مجموعه فرهنگي – تاريخي فرامز خان در سبزوار از سوي حاج فرامز خان به منظور اسكان و قامت زائران علي بن موسي الرضا (ع)، وقف شده است.
 گفتني است، اسب چوبی بزرگترین نماد همبستگی و پیوند در سبزوار است كه در حقيقت  اسب چوبی نمادی از شخصیت منفور در پوشش حکومت مغول نیز دانسته شده که همیشه در پایان مغلوب گشته و مردم این نابودی را جشن می گرفتند.

منبع: میراث آریا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما