دکتر شریعتی پدیا

روزنامه شرق در شماره روز گذشته خود با انتشار مطلب جالبی درباره دکتر شریعتی به اهمیت فعالیت های روشنگرانه وی در جامعه زمان خود پرداخته است.

نکته جالب در این مطلب اشاره بر این ویژگی در زندگی دکتر شریعتی است که وی یکی از اولین تحصیل کردگان اروپایی است که پس از دریافت مدرک دکترای خود مجددا به شهر و روستای محل زادگاهش در غرب خراسان و ناحیه مزینان باز می گردد و شرایطی را فراهم می آورد تا مردم موطنش را نسبت به دردهای واقعی جامعه آگاه و هوشیار سازد.

این مطلب که به قلم پوریا عالمی نوشته شده، به شرح زیر است:


دكتر شريعتي پديا


نويسنده: پوريا عالمي

علي شريعتي در روستاي کاهک، در کوير مزينان، در شهر سبزوار، در شهر مشهد، در خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان جنوبي و به طورکلي در سرزمين ايران، به طورکلي تر در منطقه خاورميانه، حتي در حومه، در دانشگاه سوربن فرانسه، در فرانسه به طورکلي، در زندان قزل قلعه، در ساوت همپتون، در دمشق و در شش جاي ديگر اولين دکتر و به طورکلي تنها دکتر علي شريعتي بود.
    
    دکتر به مثابه دکتر
    طبق خاطرات منتشرشده در کتاب «طرحي ازيک زندگي»، دکتر شريعتي، اولين دکتري بود که از خارج به مزينان برگشت - تا آن موقع دکترها برنمي گشتند - و مردم فکر مي کردند دکتر شريعتي واقعا دکتر شده و توقع داشتند حال که دکتر شريعتي دکتر شده پس بايد به درد مردم برسد. شريعتي هم که ديد نمي تواند به آن درد مردم برسد تصميم گرفت به اين درد مردم برسد.
    دکتر به مثابه درد
    بدبختي مردم دردي نداشتند و اگر داشتند خودشان نمي دانستند درد مي کند. دکتر شريعتي در نخستين سخنراني اش گفت : اي مردم چشم هاتان چقدر قرمز شده. مردم گفتند آقاي دکتر درد هم مي کنه؟ و دکتر شريعتي هزارتا سخنراني کرد که دل مردم را به درد بياورد، مردم در آخر فهميدند دلشان درد مي کرده اما آنها دستمال را به سرشان بسته اند.
    دکتر به مثابه انگشت درد
    براي همين دکتر شريعتي دست گذاشت روي جاهاي مختلف مردم و مردم ديدند دکتر شريعتي دست روي هر جايي شان مي گذارد، درد مي کند.
    دکتر به مثابه نسخه
    دکتر شريعتي هرچند دکتر نبود و دکترا داشت اما معتقد بود دکتر بايد نسخه بنويسد. به همين دليل در تمام کتاب هايش براي مردم نسخه نوشت.
     دکتر به مثابه درمان
    دکتر شريعتي تنها دکتر شريعتي در جهان است که براي جامعه هم درد است و هم درمان و هم برانکار و هم بستري و هم اتاق عمل و هم اتاق ريکاوري و هم ترخيص.

منبع: روزنامه شرق

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما