به مناسبت روز زن

اعظم مسکنی بانوی هنرمند سبزواری در مسیر احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی دیار سربداران

صنایع دستی هر شهر و منطقه ای یکی از بهترین جلوه های میراث هنری و سنتی مردم همان اقلیم است که تمام یا قسمتی از مراحل تولید آن با دست انجام می شود و به تعبیر دقیق تر جزیی از فرهنگ ملی کشور و یادگار ارزشمندی از نیاکان ماست.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سبزوار یکی از شهرهای کهن ایران است که در طول چندهزارسال حیات فرهنگی خود میراث معنوی و فرهنگی ارزشمندی را پدید آورده است که از جمله این میراث می توان به صنایع دستی متعددی اشاره کرد که در گذشته های نه چندان دور در سبزوار وجود داشته و امروزه هرچند بسیاری از مشاغل سنتی و صنایع دستی این شهر درمواجهه با دنیای ماشینی، به سرعت از بین رفته و یا به کنج عزلت طرد شده اند، اما هنوز هستند هنرمندان خوش ذوق و با سلیقه ای که با همت و خوش فکری خود به سراغ این هنرهای سنتی مهجور واقع شده می روند و جانی دوباره به آن ها می بخشند.
خانم اعظم مسکنی یکی از این دسته هنرمندان باذوق سبزواری است که چند سالی است در شهر دیرینه های پایدار به سراغ شماری از صنایع دستی و هنرهای سنتی سبزوار از جمله قالی بافی، جاجیم و گلیم بافی رفته تا دوباره به تولید این محصولات و آموزش آن به نسل های جوان تر بپردازد.
وی البته در ابتدای کار دشورای های زیادی را تحمل کرده و در شرایطی سخت که موفق شدنش را حتی بسیاری از نزدیکانش باور نمی کردند، کار خود را آغاز کرده و ادامه داده است. اما سرانجام پس از چند سال تلاش، این روزها به جایی رسیده است که غرفه محل کارش درموزه مردمشناسی سبزوار به مکانی شلوغ و پر رفت و آمد تبدیل شده که بخشی از این رفت و آمدهای روزانه به واسطه مشتریانی که برای خرید محصولات تولیدی او می آیند و بخشی دیگر به واسطه حضور هنرجویانی است که می آِند تا این هنرهای سنتی و ارزشمند را از استاد 38 ساله خود بیاموزند.
بدین ترتیب خانم اعظم مسکنی را می توان درزمره یکی از بانوان موفق سبزواری دانست که هم هنرمندی با ذوق و خوش سلیقه است که هم در مسیر کارآفرینی و درآمدزایی مثبت اقتصادی وهم در مسیر حفظ و احیای بخشی از میراث فرهنگی کشورمان تلاش می کند.
از همین رو فاطمه خرم پور خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه در آستانه فرخنده سالروز میلاد با برکت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و روز گرامیداشت مقام زن به سراغ این بانوی موفق سبزواری رفته تا با وی درباره فعالیت هایش گفتگو کند.

شما گرامیان هم اکنون می توانید متن کامل این گفتگو را در بخش چای داغ اسرارنامه در پیوند زیر مطالعه نمایید:

گفتگو با بانوی موفق سبزواری در هنر تولید و آموزش صنایع دستی

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما