قطع ناگهانی بیمه، معضل جدی هنرمندان تئاتر سبزوار/ پرکارترین بازیگر تئاتر شهرستان: از سوی همسرم تهدید شدم

یک هنرمند پرکار و سرشناس در تئاتر سبزوار، از قطع ناگهانی بیمه هنرمندان از ابتدای سال 94 خبر داد و گفت این موضوع باعث نگرانی و دغدغه خاطر بسیاری از هنرمندان سبزواری شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مهدی عباسی که در سبزوار بیشتر به خاطر ایفای نقش های متعدد در تئاترهای طنز این شهرستان شناخته می شود، ضمن حضور در محل دفتر مجله اینترنتی اسرارنامه، به خبرنگار این مجله گفت:

ظاهرا دولت از مدتی قبل اعلام کرده بوده است که باید هنرمندانی که بیمه شده اند، دوباره از طریق سایت مشخصات و رزومه خود را ارسال کنند تا بیمه آن ها تمدید شود. اما بسیاری از هنرمندان از این قانون، خبر نداشته و بنابراین از ابتدای فروردین 94 بیمه شمار زیادی از هنرمندا قطع شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 70 به عرصه تئاتر سبزوار وارد شده است، گفت: در مدت حدوداً 23 سال گذشته مرتباً سابقه حضور در کارهای  تئاتر را دارد و در بسیاری از تئاترهایی که در شهرستان اجرا شده به عنوان بازیگر یا کارگردان و نویسنده و یا یکی از عوامل صحنه  حضور داشته و شاید در میان هم نسلان خودش یکی از پرکارترین بازیگران تئاتر سبزوار محسوب شود.

عباسی افزود: با این همه سابقه کار تئاتر و حتی چند فیلم کوتاه که حضور داشته است، تنها از 6 سال قبل با مصوبه دولت وقت و پس از ارسال مدارک و مستندات کارهای هنریش، بیمه شده که این اتفاق باعث دلگرمی و امنیت خاطر او شد.

وی می افزاید: حالا دیگر نمی بایست در این سن که صاحب همسر و فرزند است، بیمه او و بسیاری دیگر از هنرمندان مانند او به دلایلی واهی ناگهان قطع شود و این گونه مشکلات باعث دلسردی اصحاب فرهنگ و هنر می شود.

بازیگر تئاترهای طنز «وِرچم»، «بفرمایید شام»، «غم باد» در ادامه می گوید: از همان ابتدا نیز هنگامی که مدارک مورد نیاز برای بیمه هنرمندان را می خواستند، یکی از شروطشان ارائه چند تقدیرنامه بود که منطقی به نظر نمی رسید، زیرا شاید بعضی هنرمندان در کارهای هنری زیادی حضور یافته باشند و وقت و انرژی صرف کرده باشند اما موفق به دریافت تقدیرنامه نشده باشند. لذا نمی شود ملاک فعالیت داشتن یا نداشتن هنرمندان را لوح های  تقدیری که دریافت کرده اند، قرار داد.

وی می گوید: البته بنده همان اول تمام مدارک مورد نیاز را داشتم و پس از ارسال مدارک، بیمه ام برقرار شد و در تمام این چندسال مبالغ لازم حق بیمه را واریز می کرده ام و هر سه ماه مبلغ 273هزارتومان می پرداخته ام و حتی یک روز هم پس و پیش نشده است، اما حالا دوباره خواسته اند مدارکمان را ارسال کنیم و چون بنده از این موضوع با خبر نشده و مدارکم را مجدداً ارسال نکرده ام، بیمه ام قطع شده است.

عباسی می افزاید : تا جایی که بنده خبر دارم، 200 هنرمند بیمه شده در سبزوار داشته ایم که بیمه حدود 140 نفر تا کنون قطع شده که رئیس انجمن نمایش شهرستان هم در زمره همین هنرمندان است.

بازیگر نقش کدخدا در سلسله تئاترهای «ننه حسن و کدخدا» همچنین اظهار داشت: این کار واقعا یک بی تدبیری از سوی دولت بوده است زیرا در همین روزها که ناگهان بیمه مرا قطع کرده اند اگر خدای ناکرده برای فرزندم اتفاقی پیش بیاید بعد از 22 سال کار هنری از چه بیمه ای می توانم استفاده کنم؟

وی افزود: همواره در حق هنرمندان کم لطفی های زیادی از این دست صورت گرفته ، که باعث دلسردی قشر هنرمند و خانواده های آن ها می شود و فقط عشق به کار هنری و عشق به مردم است که در بسیاری ازموارد باعث شده ما همچنان به کار در این عرصه ادامه دهیم.

این هنرمند سپس به گوشه ای از سختی های کار تئاتر اشاره می کند و می گوید: بسیار پیش آمده است که صبح زود هنگامی که فرزندانم در خواب بوده اند صورتشان را بوسیده و به سر کار رفته (کار تاسیسات) و بعد از ظهر با لباس کار و خستگی زیاد در سر تمرین تئاتر حضور یافته و آخر شب هنگامی که باز فرزندانم در خواب بوده اند به خانه بازگشته ام که اگر این زمان ها را که صرف هنر و هنرمندی و خنداندن مردم کرده ام صرف حرفه شغلی ام می کردم هم اکنون در کارش بسیار موفق بودم و ثروت زیادی به دست آورده بودم.

عباسی که هم اکنون قریب به 16 سال از ازدواجش می گذرد در ادامه گفت: همسرم همواره پابه پای من بوده و مشکلات را تحمل کرده است، اما مدتی است که با دیدن این جور بی مهری هایی که نسبت به هنرمندان صورت می گیرد، تصمیم گرفته به هیچ کدام از فرزندانمان اجازه ندهد که دور و بر کار هنری بیایند.

وی در همین رابطه افزود: حتی اخیراً دخترم آفریده یک بار ابراز علاقه کرده بود که وارد کار تئاتر شود، اما همسرم به شوخی تهدید کرد که اگر هر کدام از دو فرزندمان به سمت کار هنری بیایند آن ها را همراه با خودت از خانه بیرون می کنم!

مهدی عباسی درادامه به خبرنگار اسرارنامه گفت: خبردار شده ام که برخی مقامات مسئول گفته اند هزینه زیادی بابت بیمه هنرمندان پرداخت می شود که باید این هزینه  کاهش یابد. اما این یک اشتباه محض است زیرا هنرمندانی که می خواهند برای جامعه با کارهای خود شادی آفرینی کنند و چراغ فرهنگ و هنر را زنده نگاه دارند باید حداقل دلخوشی هایی را در زندگی شغلیشان داشته باشند که برخورداری از بیمه یکی از این حداقل هاست.

وی می گوید: من خوشبختانه فقط به کار تئاتر محدود نشده ام و شغل اصلیم تاسیساتی است، اما از زمانی که برایم بیمه هنرمندان برقرار شد، انگیزه  ام درکار هنری افزایش پیدا کرد.

این هنرمند 36ساله تئاتر سبزوار ادامه داد: اگر هم دولت می خواهد برخی از افراد را از پوشش بیمه هنرمندان خارج کند، می بایست از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستانی استعلام کند و ببیند آن هایی که واقعا کار هنری نمی کنند و قبلا به واسطه برخی رابطه ها توانسته اند بیمه خود را درست کنند و یا اینکه قبلا کار هنری می کرده اما حالا دیگر از کار هنری فاصله گرفته اند(به استثنای پیشکسوتان) بیمه این افراد را حذف کنند.

وی در این رابطه توضیح داد: الان در سبزوار ما شاید اندازه 50 نفر هستند که کار تئاتر می کنند. بعضی ها جشنواره ای کار می کنند که سالی یک یا دو مرتبه است، بعضی ها که کارتئاتر طنز می کنند خیلی بیشتر است و شاید به سالی 10 اثر هم برسد و بعضی ها هم اصلا کاری نمی کنند و قبلا بنا به هردلیلی توانسته اند بیمه شوند اما حالا مدت هاست که کوچکترین کار هنری انجام نداده و جذب فعالیت های دیگر شده اند، بنابراین قطع شدن بیمه این افراد منطقی است و آن هم از طریق یک استعلام از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یا انجمن نمایش امکان پذیر است و نباید هنرمندانی که در طول سال بیشترین فعالیت را دارند، با این مشکلات بربخورند.

عباسی افزود: یک روش مناسب برای اینکه دولت متوجه شود کدام هنرمندان در زمینه کار تئاتر فعالیت مستمر دارند، مشاهده یک قسمت کوتاه از فیلم تئاترهایی است که در طول سال اجرا کرده اند. زیرا فیلم کاملا مستند است وهر هنرمند در پایان هر سال می تواند به تعدادموردنیاز فیلم آثارش را در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستانی بگذارد و رئیس اداره نسبت به تایید وی برای ادامه بیمه اقدام نماید.

عباسی گفت: اگرهم قرار بوده ما مجدداً مدارک کار هنریمان را ارسال کنیم، باید حداقل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامک و یا به هر شکل دیگری به هنرمندان اطلاع رسانی می کرده است تا همه از این روند آگاهی یافته باشند.

وی در ادامه می گوید: مشکلات هنرمندان تئاتر در سبزوار یکی دو تا نیست و مثلا در زمان برگزاری انتخابات انجمن نمایش شهرستان نیز مشکلاتی پیش آمد که باعث شد من درهمان جلسه عصبانی شوم و اعتراض کنم.

این هنرمند توضیح داد: بعضی از افرادی که برای انتخابات انجمن نمایش سبزوار در شهریور ماه گذشته کاندیدا شده بودند اصلا رزومه کاریشان معلوم نبود و حتی بعضی هایشان را خودمان هم که تئاتری بودیم، نمی شناختیم.

وی گفت: به دلیل همین ایرادات بود که انتخابات انجمن نمایش به نتیجه مثبتی منجر نشد و در نهایت هیئت مدیره تغییرات اساسی پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به خبرنگار اسرارنامه گفت: انجمن نمایش شهرستان و نیز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با اجرای برخی سیاست ها به تشویق هنرمندان و ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر در میان آن ها بپردازند.

عباسی در این زمینه توضیح داد: مثلا در پایان هر سال می توان هنرمندانی را که پرکارتر از بقیه بوده یا کارهای شاخصی انجام داده اند را معرفی کرده و از آن ها تقدیر و تشکر کنند. حتی لازم هم نیست هدیه خاصی داده شود. بلکه یک لوح تقدیر یا تشکر هم می تواند هنرمندان را امیدوار کند که تلاش هایشان دیده می شود.

گفتنی است نام و معرفی کامل مهدی عباسی در فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ که در مجله اینترنتی اسرارنامه گردآوری می شود، درج شده است. شما گرامیان می توانید برای مطالعه این فهرست هم اکنون روی پیوند زیر کلیک کنید:

فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ (کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نشست انجمن نمایش شهرستان سبزوار با حضور دکتر مجید سرسنگی   

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما