آیا این وعده تحقق می یابد؟

فرماندار: امیدواریم شاهد جذب توریست به سبزوار باشیم

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار در گفتگویی با خبرنگار فارس ابراز امیدواری کرده است که با برنامه ریزی های صورت گرفته، زمینه جذب توریست به سبزوار فراهم شود.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، این اظهارات احمد برادران در حالی بیان شده است که طبق اعلام خبرگزاری های رسمی، درنوروز 94 سهم سبزوار از میلیون ها مسافری که از طریق جاده آسیایی تهران - مشهد وارد خراسان شده اند، تنها 55 هزارنفر بوده است!

رقمی که هم به نسبت جاذبه های بسیار زیاد گردشگری و تاریخی سبزوار ناکافی است و هم نسبت به موقعیت مناسب این شهر که درست در یکی از اصلی ترین مسیرهای عبور میلیون زائر و مسافر حرم مقدس رضوی واقع شده است، نشان دهنده یک ضعف آشکار در عملکرد مدیران فرهنگی و گردشگری دیار سربداران است.

البته رقم 55 هزارنفری بازدیدکنندگان نوروزی سبزوار نسبت به سال گذشته رشد بیش از دو برابری را نشان می دهد اما معلوم نیست این افزایش چه قدر اتفاقی و چه قدر در راستای اقدامات و برنامه ریزی های فرماندار جدید، اداره میراث فرهنگی و کمیسیون گردشگری شورای شهر بوده است. اما چیزی که مشخص است این است که این مقدار بسیار کمتر از فرصتی است که به واسطه عبور میلیون ها زایر از جاده های سبزوار در این ایام وجود داشته است.

به هرحال گردشگری صنعت مهم و پر سودی است که در بسیاری از کشورهای جهان به آن، نه فقط به عنوان ابزاری برای تفریح و تنوع روح شهروندان و مسافران، بلکه به عنوانی یکی از اصلی ترین منابع درآمد و اشتغالزایی درآن کشورها نگاه می شود.و حتی دهکده ها و شهرهایی بسیار کوچک تر و کم سابقه تر از سبزوار در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با اندک جاذبه هایی که برای گردشگران ایجاد می کنند به سود اقتصادی فراوانی دست می یابند.

اما در ایران متاسفانه با وجود همه جاذبه ها، امر مهم صنعت گردشگری چندان رونق مطلوبی پیدا نکرده و بدتر اینکه شهری مانند سبزوار با اینکه در یک مسیر طلایی از نظر عبور و مرور مسافران واقع شده و همه ساله خود به خودمیلیون ها نفر مسافر از جاده های پر تردد این شهر عبور می کنند، اما توانایی جذب حداقل یک شبانه روزی این مسافران به شهر دیرینه های پایدار با ده ها اثر تاریخی و جاذبه های طبیعی و فرهنگی زیبا ظاهرا برای مسئولان حوزه گردشگری سبزوار امری بسیار سخت و طاغت فرساست!

اینک باید دید بعد از حدود یک سال از حضور احمد برادران در سمت معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان سبزوار آیا برنامه ریزی هایی که او در متن خبر پیش رو اعلام کرده است می تواند تحولی چشمگیر در صنعت گردشگری سبزوار به وجود آورد و حتی به جذب توریست ها به غرب خراسان منجر شود، یا این هم شعار دیگری مانند بسیاری از شعارهای مسئولانه و یا به عبارتی غیرمسئولانه است؟

لازم به توضیح است در متن خبر پیش رو ظاهرا یک اشتباه فاحش وجود دارد و آن کمتر اعلام شدن سن درخت کهنسال روستای کیذوقان است که عدد 2500 ساله به 250 سال کاهش یافته که معلوم نیست این اشتباه فاحش در بیان فرماندار اتفاق افتاده یا هنگام تنظیم و تایپ خبر به صورت یک غلط املایی در خبرگزاری فارس رخ داده  است. اما چیزی که مشخص است این است که درخت 250 ساله چندان جاذبه خاصی نیست و درنواحی روستایی یا سایر نواحی خوش آب و هوای دور از شلوغی شهرها شاید بتوان درختان زیادی را با این مقدار عمر پیدا کرد. اما چنار کهنسال کیذوقان که پیش از این نیز خبرهای قدمت آن در سایر رسانه ها منتشر شده است، عمری حدوداً 2500 ساله دارد.(منبع)

فرماندار سبزوار خبر داد
ثبت چنار کهن‌سال روستای سبزوار در فهرست میراث طبیعی ملی

فرماندار سبزوار گفت: چنار کهن‌سال روستای کیذقان با نظر مثبت سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

احمد برادران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با اشاره به شناسایی درخت کهن‌سال در روستای کیذقان این شهرستان اظهار داشت: این درخت از جاذبه‌های گردشگری در منطقه سبزوار است که 250 سال قدمت تاریخی دارد.
وی با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی برای ثبت این درخت کهن‌سال در فهرست میراث طبیعی ملی صورت گرفته است، تصریح کرد: این درخت با نظر مثبت سازمان میراث فرهنگی به شماره 216 در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است.
برادران با بیان اینکه شهرستان سبزوار دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی در حوزه جغرافیایی و سرزمینی است، گفت: برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای معرفی این آثار تاریخی و معرفی مزیت‌های گردشگری سبزوار در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با این برنامه‌ریزی شاهد جذب توریست به شهرستان باشیم.
فرماندار سبزوار با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری سبزوار سبب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در شهرستان می‌شود، یادآور شد: شهرستان سبزوار دارای بیش از 153 اثر تاریخی ثبتی در فهرست آثار ملی ایران است که سبب شده تا این شهرستان نسبت به شهرستان‌های همجوار دارای ویژگی‌های متمایزی در این زمینه باشد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما