توصیه های استاد حسین قندی برای تیترنویسی در مطبوعات

سلطان تیتر در اغما: برایش دعا کنید
 
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- توصیه های این هفته خود را از، یادداشت های استاد حسین قندی استخراج کرده ایم. حسین قندی روزنامه نگار مجرب، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس روزنامه نگاری و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از آمریکا در رشته مدیریت است.

بسیاری ویژه ترین مهارت حسین قندی را انتخاب تیترهای مناسب برای مطالب مطبوعاتی می دانند. این ویژگی سبب شده برخی به او القاب˝ استاد تیتر˝ و ˝سلطان تیتر˝ دهند. متاسفانه استاد قندی از چند روز پیش، پس از یک سکته مغزی به کما رفته است و همچنان در بیمارستان تحت مراقبت های ویژه پزشکی قرار دارد.

استاد قندی در مطلبی با عنوان " تیترنویسی در مطبوعات" که در ویژه نامه آموزشی شماره یک رسانه به چاپ رسیده است توصیه هایی دارد:

1-در تیتر نویسی تنوع داشته باشید اما هر فنی که در تیترنویسی به کار می رود باید بتواند تیتر را خواندنی ، برجسته و در عین حال دلنشین کند.

2-ایجاد هیجان در تیتر به منظور جنجالی کردن خبر نیست بلکه تیتر باید خواننده را به وجد آورد و چشم او را روی تیتر نگه دارد و او را به سمت خواندن مطلب هدایت کند.

3-نقش تیتر هدایت گری خواننده به سوی خبر است و این هدایت گری باید توام با جذابیت ، تازگی و تبلیغ و اقناع باشد.

4-توجه داشته باشید وقتی می توانید تیتر زن حرفه ای و خلاق باشید که اصول اولیه تیتر نویسی و استاندارد های اولیه و انواع آن را خوب بشناسید.

5-آنجا که تیتر برمعنا قرار می گیرد واژه ها و کلمات نقش اساسی دارند.

6-تیترنویس باید بر زبان مورد استفاده اش مسلط باشد واژه های تازه و با طراوت را بشناسد همچنین جایگاه و کاربرد آنها را بداند.

7- و در اخر.....تسلط بر واژه ها، دقت در درست نویسی و احاطه بر خبر کلید موفقیت در تیترنویسی است


˝شارا˝ برای این استاد مسلم روزنامه نگاری آرزوی سلامت دارد.

منبع: شارا (شبکه اطلاع رسانی و روابط عمومی ایران)
 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما