مطالعه کتاب:

خرد جاودان (منطق سعدی و حکمت بیهقی) پیشنهاد فرهنگی اسرارنامه برای بزرگداشت اول اردیبهشت

اول اردیبهشت روز ملی شاعر و نویسنده بزرگ زبان و ادبیات فارسی، شیخ اجل سعدی شیرازی است.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، سعدی شیرازی در یک ویژگی بارز ادبی خود با خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده شهیر سبزواری، مشترک است و آن اینکه هر با آثار گرانسنگی که پدید آورده اند، خدمات شایانی به حوزه نثر فارسی کرده اند به گونه ای که سعدی و بیهقی هر کدام در این زمینه صاحب سبک هستند و در تاریخ ادبیات ایران عصرهایی به نام عصر بیهقی و عصر سعدی به نام آن ها نامگذاری شده است.

به طوری که عصر بیهقی در قرن پنجم هجری به دوره بلاغت طبیعی نثر فارسی مشهور شده است و عصر سعدی که در قرن هفتم هجری می زیسته، زمان شکوفایی سبك مرسل موزون و شاعرانه فارسی بوده است.

اینک به مناسبت، فرارسیدن اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی شاعر و نویسنده بزرگ کشورمان، پیشنهاد فرهنگی مجله اینترنتی اسرارنامه، به مخاطبان گرامی خود مطالعه کتاب خرد جاویدان (منطق سعدی و حکمت بیهقی) است در سال 1386 توسط عفت السادات رنجبر در نشر غزل، منتشر شده است.

این کتاب گزیده‌ای از سخنان فاخر "سعدی" و "ابوالفضل بیهقی"، صاحب اثر تاریخ بیهقی، را شامل می‌شود.

نویسنده کوشیده است تا حکمت‌ها و نصایح نغز را از آثار این دو ادیب نویسنده بیرون آورد و در کنار یک‌دیگر قرار دهد. نخست گزیده‌ای از آثار بیهقی در دو بخش حکمت و نصایح بیهقی گنجانده شده است.

سپس از میان آثار سعدی هم‌چون گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید و مواعظ بخش‌هایی انتخاب شده است.

هدف نویسنده اشاعه و گسترش حکمت و دانش و پندو اندرز این بزرگواران است. برای نمونه جمله‌ای از بیهقی ذکر می‌شود: "هیچ نبشته نیست که آن به یک بار خواندن نیرزد و پس از این عصر، مردمان دیگر عصرها با آن رجوع کنند و بدانند".

مشخصات شناسنامه ای کتاب خرد جاویدان به شرح زیر است:

خرد جاویدان (منطق سعدی و حکمت بیهقی) است که

  ناشر: غزل،
  نویسندگان(پدیدآورندگان): عفت‌السادات رنجبر،
  نوبت چاپ: ۱
  سال انتشار: ۱۳۸۶
  تیراژ: ۲۰۰۰
  تعداد صفحات: ۱۲۰
  زبان: فارسی
  مکان ناشر: اصفهان
 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

به بهانه سالروز درگذشت استاد محمدتقی شریعتی سقراط خراسان

نظرت را بنویس
comments

رنجبر

از شما بخاطر معرفی این کتاب ارزنده سپاسگزارم .من به دلیل شباهت نام خانوادگی با مؤلف محترم ، علاقه مند به کتاب شدم و به زحمت توانستم نسخه ای از آن را به دست آورم . کتاب بسیار جالب و ارزشمندی است . با سپاس - رنجبر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما