علیرضا رادمان: لزوم ایجاد تحول فکری در هیئت امنای مساجد

علیرضا رادمان، مسئول دفتر نمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سبزوار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد اظهار داشت: مقوله فرهنگ، رویکرد بسیار گسترده ای را شامل می شود که اجرای این مهم در مساجد از شرایط ویژه‌تری برخوردار است.

وی افزود: برای اشاعه مقوله‌های فرهنگی و هنری در مساجد، باید در چارچوب‌های خاصی کرده و برخی از شرایط و ملاک‌ها را در اجرای فعالیت‌های فرهنگی مدنظر قرار دهیم.

مسئول دفتر نمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سبزوار با اشاره به برخی از مشکلات موجود در مساجد، گفت: ‌متاسفانه در بسیاری از مساجد شاهد بی‌مهری و کم‌توجهی هیائت امنا و یا حتی ائمه جماعات به فعالیت‌های فرهنگی هنری هستیم که در برخی موارد حتی با کوچکترین شاخص‌های برنامه‌های فرهنگی نیز مخالفت می کنند.

رادمان تصریح کرد: برای توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد در ابتدا باید یک تحول فکری در هیات امنای مساجد صورت بگیرد و از سوی دیگر مدیران و رابطین نیز از آموزش‌های تخصصی‌تر بهره‌مند شوند.

وی در رابطه با برنامه‌های این دفتر در سال جاری اظهار داشت: از جمله برنامه‌های محوری ما در سال جاری، توجه به دو مقوله آموزش و تبلیغات است، ضمن آنکه امیدواریم اختیارات و امتیازات بیشتری در اجرای برنامه‌ها به دفاتر شهرستانی اختصاص داده شود.

مسئول دفتر نمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سبزوار خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از جشنواره‌هایی که از سوی ستاد عالی و یا دبیرخانه‌های استانی برگزار می‌شود، رویکرد تخصصی دارند که این امر باعث شده است تا تمامی اعضاء کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امکان حضور در آنها را نداشته باشند.

رادمان با تاکید بر اینکه رویکر مسئولان در برگزاری جشنواره‌ها باید بر مبنای «مسجد محوری» باشد، گفت: تخصصی بودن یا پژوهشی بودن جشنواره‌ها از یک سو باعث می‌شود تا عملا بسیاری از اعضای کانون‌های مساجد امکان حضور در آن را نداشته باشند و از سوی دیگر شرایطی را فراهم می‌آورد تا برخی کانون‌ها جهت شرکت در این جشنواره‌ها، به جذب افرادی خارج از محیط کانون و مساجد روی آورند.

وی با اشاره به فعالیت 15 کتابخانه فعال در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سبزوار، اظهار داشت: بسیاری از کتاب‌های موجود در مساجد، دارای محورهای غیر مرتبط با مساجد و فرهنگی دینی هستند که امکان دسترسی به آنها در کتابخانه‌های عمومی شهر نیز مهیا است.

مسئول دفتر نمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سبزوار تصریح کرد: ما باید به سمت کتاب‌هایی با محوریت مبانی فرهنگی و پاسخگویی به شبهات دینی برویم تا بتوانیم با زبانی ساده پاسخگوی سوالات و شبهات جوانان و نوجوانان باشیم.

رادمان از کمبود و عدم کاربردی بودن کتب به عنوان مهمترین مشکلات حوزه کتایخانه‌های کانون‌های مساجد نام برد و گفت: در تلاش هستیم تا در سال جاری، به سمت راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی و غنی‌سازی کتاب‌های دیجیتالی اقدام کنیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما