بی مهری مسئولان میراث فرهنگی سبزوار به قلعه سربداران باشتین

«قلعه اقا» یا همان «قلعه سربداران»، قلعه ای است با سبقه تاریخی از دوره ایلخانی که به شدت مورد بی مهری مسئولان میراث فرهنگ و مدیران اجرایی شهرستان قرار گرفته است.

«قلعه آقا»، قلعه ای با سبقه تاریخی است که مربوط به دوره ایلخانی تا دوره صفوی–دوره قاجار است و در شهرستان سبزوار، داورزن، دهستان باشتین، مرکز روستای باشتین واقع شده است.

این قلعه بنایی تمام از گل و خشت خام است و به دلیل سکونت خانواده های محترم سادات در این مکان به «قلعه آقا» معروف شده است.
تصویری از این اثر تاریخی در کتاب درسی تاریخ دوم راهنمایی به عنوان «قلعه سربداران» درج شده است.

این اثر ارزشمند تاریخی در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ۲۶۱۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر بر اثر بی توجهی مدیران میراث فرهنگی و مسئولان شهرستان در معرض تخریب شدید است.

از حال و روز این قلعه به نظر می رسد، مسئولان امر نه تنها با اهمیت آثار باستانی و تاریخی و داشته های فرهنگی باقی مانده از دوران گذشته سرزمین عزیزمان آشنایی ندارند بلکه متاسفانه هیچ دغدغه ای برای نگهداری، مرمت، معرفی و بهره برداری از  این آثار نیز ندارند.

متاسفانه بخش عمده دیوار شمالی این بنای قدیمی در اثر بی مهری های ممتد طی سال های گذشته تخریب شده و سایر بخش آن نیز در معرض تخریب قرار دارد.

منبع: رصد

گزارش تصویری(کلیک کنید)

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما