حاشیه نگاری حضور بزرگان ادبیات در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران

روزنامه ایران نوشت:

حاشیه نگاری حضور بزرگان ادبیات در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران؛
بازگشت نام‌های بزرگ به جلد کتاب‌ها

گروه ادب و هنر- نمایشگاه بیست و هشتم کتاب در تهران که از شانزدهم ماه جاری در مصلای امام خمینی افتتاح می شود، با عرضه کتاب‌های تازه نام‌های آشنای حوزه ادبیات کارش را آغاز می کند.
در این دوره از نمایشگاه، رمان‌ و شعرهای تازه چهره‌های مطرحی به نمایش در می آید که تا پیش از این معمولا کمتر از آنها کتابی چاپ و روانه بازار می شد.شاید برجسته‌ترین نامی که امسال در نمایشگاه کتاب تازه ای از او در معرض نمایش و خرید قرار می‌گیرد، محمود دولت آبادی است.افزون بر این، شاعران و نویسندگان دیگری از جمله احمد رضا احمدی، علی باباچاهی، مسعود کیمیایی، حسین منزوی، ابوتراب خسروی، محمد محمدعلی، بلقیس سلیمانی، شمس لنگرودی، جواد مجابی، یدالله مفتون امینی، پرویز ناتل ‌خانلری، شهیار قنبری و ... نیز از چهره‌های مطرحی هستند که آثارشان در نمایشگاه پیش‌رو منتشر شده و عرضه خواهد شد.
محمود دولت آبادی
کتاب تازه محمود دولت آبادی که «تا سرِ زُلفِ عروسانِ سخن» نام دارد حاصل سال‌ها تدقیق و بازخوانی نویسنده‌ی «کلیدر» و «روزگار سپری‌شده‌ی مردم سالخورده» است در ادبیات کلاسیک ایران. دولت‌آبادی در مقدمه‌ای این انتخاب را «به‌گزینِ نثرِ فارسی» نامیده و درباره‌ی انتخاب‌های خود توضیح داده‌ است.«از سرِ زُلفِ عروسانِ سخن» شامل قطعه‌هایی از متون نثر کلاسیک فارسی عمدتا بین قرن چهارم هجری شمسی تا دوازدهم است. دولت‌آبادی در این کتاب تکه‌هایی از آثاری مانند «تاریخِ بلعمی»، «تاریخِ طبری»، «نوروزنامه»، «تاریخِ بیهقی»، «سیاست‌نامه»، «گلستان سعدی»، «هزارویک‌شب» و... را کنار هم آورده است؛ متونی که در سال‌های نویسندگی‌اش بیش از همه با آن‌ها حشرونشر داشته‌ است. این کتاب سیصدصفحه‌یی را نشر چشمه در روزهای نمایشگاه کتاب عرضه خواهد کرد.دولت‌آبادی در سال‌های اخیر برخی تجربه‌هایش در حوزه‌ی ادبیات کلاسیک را در اختیار مخاطبان گذاشته که آخرین‌شان داستان «حسنک وزیر» با تحشیه و صدای او بوده که مدتی‌ است منتشر شده‌ است.نشر یادشده در روزهای برپایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخی از آثارِ تجدیدچاپ‌شده‌ی این نویسنده را هم عرضه خواهد کرد.«تا سرِ زُلفِ عروسانِ سخن» اولین گزیده‌ی دولت‌آبادی از متون کلاسیک ایران به شمار می‌رود.
علی باباچاهی
«باغ انار از این طرف است»، «در غارهای پر از نرگس»، «بیا گوش ماهی جمع کنیم»، «دنیا اشتباه می‌کند»، «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» و «مجموعه اشعار علی باباچاهی» نام 6 کتاب تازه شعر علی باباچاهی است که به زودی منتشر و برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب امسال ارایه می‌شوند.باباچاهی درباره کتاب‌های تازه‌اش توضیح داد: کتاب «باغ انار از این طرف است» از سوی نشر نگاه ارایه می‌شود. این کتاب حدود 180 صفحه دارد و دربرگیرنده شعرهایی است که در سال‌های 90 و 91 سروده شده‌اند. وی درباره اختصاصات مشترک آثارش گفت: ویژگی کتاب‌های من این است که از لحاظ زبانی مانند حلقه‌هایی به یکدیگر متصل هستند. این شعرها در مواردی فرهنگ کلاسیک و گوشه‌هایی از سنت را برای مخاطب ایرانی به یاد می‌آورند، گاه با آن‌ها بازی می‌کنند و بخش‌هایی از فرهنگ را که به ظاهر خاموش است، احیا می‌کند. این شاعر اضافه کرد: کتاب «در غارهای پر از نرگس» را نیز نشر نگاه چاپ خواهد کرد. در کتاب «بیا گوش ماهی جمع کنیم» نیز همراه مجموعه شعر، مصاحبه‌ای با من که ضمیمه این کتاب شده، توسط نشر ثالث برای ارایه در نمایشگاه کتاب منتشر می‌شود. مجموعه شعر «دنیا اشتباه می‌کند» نیز برای مخاطبان شعر امروز ایران در آستانه چاپ است. «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» نیز کتابی است که با مقدمه‌ای درباره اشعار عاشقانه از سوی انتشارات مروارید چاپ می‌شود. باباچاهی درباره کتاب اخیر گفت: وجه غالب این کتاب یک جور قدسیت یافتن در زبان است، به این معنا که سطرها، عبارت‌ها و بندهای شعر در پی جذب آهنگین هستند.
حسین منزوی
کتاب «از عشق تا عشق؛ یک گفت‌وگوی بلند ناتمام با حسین منزوی» است که به کوشش ابراهیم اسماعیلی اراضی نوشته و در انتشارات فصل پنجم چاپ شده است. این اثر روایتی است از زندگی، افکار و شعرهای منزوی از زبان خودش.این اثر شامل گفت‌وگوی نگارنده کتاب با زنده‌یاد منزوی است که دربردارنده سوالات مصاحبه‌کننده و پاسخ‌های بعضاً ناشنیده از شاعر. اسماعیلی خود این کتاب را اتوبیوگرافی از شاعر می‌داند که در خود خاطراتی ذکر کرده که روشن‌کننده بسیاری از مسائل حول و حوش زندگی وی و اجتماع شاعران است.
شمس لنگرودی
«منظومه‌ی بازگشت» نام تازه‌ترین کتاب شمس لنگرودی‌ است که به تازگی منتشر شده و در نمایشگاه عرضه خواهد شد.«منظومه‌ی بازگشت» دومین منظومه‌ شمس لنگرودی در یک سال گذشته است. پیش‌تر « خاکستر و بانو» نیز در همین قالب از این شاعر منتشر شده است.«منظومه‌ی بازگشت» که شامل یک منظومه‌ بلند و ۱۴ شعر کوتاه است در ۸۹ صفحه، با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۵۰۰ تومان در نشر چشمه منشر شده است.
مسعود کیمیایی
کتاب جدید مسعود کیمیایی با عنوان سروده های مخالف، ارکسترهای بزرگ ندارم نیز به تازگی منتشر و رونمایی شد تا در نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران در میان ردیف کتاب های تازه انتشار از چهره های مطرح در معرض فروش قرار بگیرد.کیمیایی درباره این کتاب گفت: اگر قرار باشد که راجع به جهان تکه تکه شده و مختلفی که ادبیات و سینما به زوایایی از آن نگاه می کند حرف بزنم؛ می گویم: ادبیات جهان دیگری است و با تمام زوایا و پیچ و خم های فکری انسان سر و کار دارد.رمان تازه کیمیایی را نشر اختران با قیمت 65 هزار تومان و در سه جلد منتشر کرده است.
احمدرضا احمدی
مجموعه شعر تازه احمدرضا احمدی با نام «خواب و خواب و خواب خوابی نیست» منتشر شده و در نمایشگاه امسال عرضه می شود.طرح جلد این کتاب با نقاشی آیدین آغداشلو همراه است و احمدی در ابتدای آن نوشته است: این کتاب هدیه به: آیدین آغداشلو، برای پنجاه و پنج سال دوستی و همدلی و قهر و آشتی.بخشی از شعر «اتاق سرد» که در پشت جلد کتاب آمده است: این اتاق سرد / این لیوان شکسته / این پرنده‌ای / که در قفس / خود را به دیوارهای / قفس می‌کوبد/ این فیلمی / که در پایانش / همه‌چیز منفجر می‌شود/ حتا آن دختر زیبای / گیسوان‌بلند / با چشمان سیاه...«خواب و خواب و خواب خوابی نیست» در 251 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 15هزار تومان در نشر چشمه به چاپ رسیده است.
محمد محمدعلی
«جهان زندگان» تازه ترین اثر داستانی محمد محمدعلی بعد چهار سال به چاپ رسید تا در نمایشگاه امسال برای نخستین بار در معرض نمایش و فروش قرار بگیرد. در این کتاب که از زمان نگارش تا انتشارش، حدود چهار سال می گذرد، نوعی نگاهی موازی به جهان زندگان وجود دارد و از زاویه دید شخصی نوشته شده که در این دنیا نیست.«جهان زندگان» رمانی 150 صفحه‌ای و داستان حدیث نفس یک راوی است که از دو جهان «ع» و «ز» می گذرد و تمی اجتماعی، عاطفی دارد. شخصیت اصلی این داستان یک مادر و پسر هستند. این کتاب نیز مانند رمان‌های قبلی من، به شیوه چند روایتی پیش می‌رود و بحث عدم قطعیت در روایت نیز از اختصاصات دیگر این داستان است.«جهان زندگان» با قیمت 12 هزار تومان در 216 صفحه از سوی انتشارات کتابسرای تندیس راهی بازار داستان شد.
شهیار قنبری
دومین کتاب شهیار قنبری ترانه سرای مطرح ایرانی نیز از سوی نشر نیماژ منتشر و راهی نمایشگاه کتاب شده است.این کتاب درس های قنبری برای ترانه سرایان جوانی است که منبعی تکنیکی و عملی برای ترانه سرایی ندارند و علاقه مندند آن را اصولی بیاموزند.شهیار قنبری در مقدمه کتاب «بنویس! ساعت پاک‌نویس» نوشته است «در شرق رسم نیست که آدم‌ها، میوه تجربه‌های خود را با دیگران قسمت کنند. هر کس هر چه می‌داند، به ته صندوقچه می‌چسباند. چرا که آدم، صاحب فکر و کشف و اختراع خود نیست.»این کتاب 168 صفحه ای با قیمت 12 هزار تومان عرضه می شود.
بلقیس سلیمانی
رمـــان جـــدید بلقیس سلیمانی با عنوان «من از گورانی ها می ترسم» توسط نشر چشمه منتشر و در نمایشگاه امسال عرضه می شود.این رمان در قالب یکی از عناوین مجموعه کتاب‌های قفسه آبی این ناشر چاپ شده است و داستانش در شهر کوچکی به اسم گوران می‌گذرد. فرنگیس شخصیت اصلی داستان است که از پس حوادث گوناگون، با پرسش‌های بنیادینی همچون «فعل و عمل درست را چگونه می‌توان تشخیص داد» یا «زندگی با درد و رنج آیا شایسته‌ زیستن هست؟» و... مواجه می‌شود.این کتاب با ۲۰۸ صفحه، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.
ابوتراب خسروی
رمان «اسفار کاتبان» ابوتراب خسروی پس از 15 سال همزمان با بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تجدید چاپ می‌شود.اسفار کاتبان در سال ۱۳۷۹ خورشیدی منتشر شد. ناشران کتاب نشر قصه و نشر آگه بودند. این کتاب در سال ۱۳۸۰ از طرف پکا به عنوان بهترین رمان سال ۷۹ برگزیده شد و جایزه مهرگان به آن تعلق گرفت.
گزینه‌های تازه از مجموعه‌های قدیمی
افزون بر کتاب‌های فردی نشر مروارید در زمینه گزینه اشعار برخی شاعران مهم معاصر نیز با دست‌پر به نمایشگاه می آید. «گزینه‌ اشعار جواد مجابی»، «گزینه‌ اشعار یدالله مفتون امینی»، «گزینه‌ اشعار شهاب مقربین» و در نهایت «گزینه‌ اشعار پرویز ناتل ‌خانلری» با مقدمه‌ دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی نام این عناوین است.همچنین کتابی با نام «مجموعه اشعار علی باباچاهی» نیز برای نخستین بار در 1050 صفحه از سوی نشر نگاه منتشر و به احتمال زیاد در نمایشگاه امسال توزیع خواهد شد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محمود دولت آبادی با سر زلف عروسان سخن به نمایشگاه کتاب تهران می رود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما