چاپ مجدد کارنامه سپنج محموددولت آبادی

روزنامه ایران نوشت:

کارنامه سپنج

 محمود دولت آبادی
 انتشارات نگاه
چاپ سوم – 1393
در روزهایی که هنوز منتظر آمدن «کلنل» محمود دولت‌آبادی هستیم، یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های این نویسنده به تازگی تجدیدچاپ و به‌صورت دوره منتشر شده است. دولت‌آبادی، مجموعه‌ای از داستان‌های خود را ذیل عنوان کارنامه سپنج در فاصله 15 سال‌(از دهه 40 تا نیمه دهه 50) نوشته است. این داستان‌ها بخشی مهم از کارنامه ادبی یکی از بزرگترین نویسندگان حال حاضر کشورمان را دربر می‌گیرد: گاواره بان، باشبیرو، سفر، از خم چنبر، عقیل عقیل، دیدار بلوچ، بیابانی و هجرت، گلدسته‌ها و سایه‌ها، ادبار و آیینه، روز و شب یوسف، آوسنه بابا سبحان. در چاپ جدید مجموعه، کتاب دیگر او با عنوان «آن مادیان سرخ یال» هم به آن افزوده شده است.
نکته مهم درباره کارنامه سپنج این است که دولت‌آبادی از جمله نویسندگانی بود که در دهه‌های 40 و 50 خونی تازه در رگ‌های ادبیات و فرهنگ ایران جاری کردند و امروز خوانش داستان‌ها و نمایشنامه‌هایش، ما را با یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دوره‌های ادبیات نوین ایران آشنا می‌کند. دولت‌آبادی درباره این مجموعه گفته است: «این داستان‌ها در دوره‌ای از زندگی من نوشته شده‌اند که جا و مکانی برای نوشتن‌شان نداشتم و تقریباً همه‌شان را در قهوه‌خانه‌های تهران و عمدتاً در قهوه‌خانه وطن - کنار ورودی سینما سعدی - می‌نوشتم از صبح تا ناهار بازار، که قهوه‌خانه شلوغ می‌شد. وقتی پول دیزی نداشتم پا می‌شدم می‌رفتم بیرون، نصف نان. و با خلوت‌شدن قهوه‌خانه برمی‌گشتم آنجا و می‌نشستم پشت همان میز کوچک ته آن باریکه. زمستان‌ها هم پشت به دیوار گرم مطبخ می‌دادم تا بدنم جان بگیرد...»

نظرت را بنویس
comments

amir mohammad

عالی بود.

mohammad

دیگه گند یچیزیو در میارین یه مدته فقط سایتو کردین جولانگاه محمود دولت آبادی مردم همه زرنگن همه چیو هم میدونن بسه دیگه ای بابا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما