کاهش موارد بیماری سالک در سبزوار طی سال گذشته

رییس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: بیماری سالک به عنوان یک بیماری بومی در ایران شناخته شده است.

دکتر محمدرضا شیرزادی در حاشيه کمیته دانشگاهی بیماری سالک در سبزوار در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاين در سبزوار  افزود: ایران جزء 9 کشوری است که بیشترین موارد بیماری سالک در آن مشاهده شده است.

وی با بيان اينكه استان خراسان رضوی نیز با توجه به جمعیت آن جزء پنج استان عمده موارد بروز بیماری سالک در کشور می باشد ادامه داد : با اقدامات کنترلی انجام شده در کشور از سالهای 88 و 89 موارد بیماری سالک از22 هزار نفر در سال به 16 هزار نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اينكه ارتقای آگاهی های جامعه ،اقدامات کنترلی و همکاری بین بخشی موجب توفیق در کنترل و مبارزه با بیماری ها است ياد آور شد : دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی قادر به کنترل بیماری سالک نیست بلکه همکاری همه دستگاه های اجرایی در این زمینه ضروری است.

دکتر شیرزادی در عين حال گفت : بیماری سالک به وسیله پشه خاکی منتقل می شود و نوعی که در ایران وجود دارد اکثرا نوعی است که مخازن آن موش های صحرایی هستند.

وی افزود: از آنجایی که این موش ها بیشتر در اطراف اماکن روستایی به سر می برند بیشترین جمعیت مورد تاثیر، روستاییان می باشند.

وی اظهار داشت:  پشه خاکی با خوردن خون موش صحرایی آلوده به انگل سالک این انگل را به انسان منتقل می کند.

وی اهمیت دادن به بهداشت محیط، جمع آوری زباله ها و نخاله ها و عدم نگهداری دام در نزدیک مناطق مسکونی را از مهمترین موارد پیشگیری از بیماری سالک عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هم در دگفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر لزوم همکاری بین بخشی در کنترل بیماری سالک خاطر نشان كرد : علوم پزشکی متولی 25 درصد حوزه سلامت است و 75 درصد دیگر همکاری های بین بخشی دستگاه های اجرایی در این حوزه می باشد.

دکتر علیرضا مسلم با بيان اينكه ارتقای آگاهی های جامعه با آموزش از اقدامات مهم پیشگیری است گفت: سالانه حدود دو میلیون مورد جدید بیماری سالک در جهان اتفاق می افتد که 90 درصد آن در 9 کشور از جمله ایران است.

وی همچنین با اشاره به کاهش موارد بیماری سالک در سبزوار طی سال گذشته افزود: اقدامات کنترلی را به طور جدی در دستور کار قرار داده ایم.

وی با توجه به زندگی حدود 50 هزار نفر از مردم سبزوار در حاشیه این شهر اظهار کرد: باید این نواحی را به عنوان یکی از کانون های بیماری سالک مورد توجه بیشتر قرار داد

منبع : قدس آنلاین

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما