کارخانه فرآوری کرومیت سرانجام در سبزوار احداث شد

به گفته فرماندار ارزوئیه کارخانه فرآوری کرومیت ارزوئیه هرچند مجوز دریافت کرد و حتی چند بار کلنگ ساخت آن را به زمین زدند، اما این کارخانه سرانجام در سبزوار خراسان‌رضوی احداث شد.
خبرگزاری فارس: وقتی کارخانه فرآوری کرومیت ارزوئیه از سبزوار سر درآورد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جلسه مثلث توسعه شهرستان ارزوئیه در حالی با حضور استاندار کرمان برگزار شد که در این جلسه از انتقال طرح کارخانه فرآوری کرومیت ارزوئیه به سبزوار خراسان‌رضوی سخن به میان آمد و فرماندار ارزوئیه گفت: کارخانه فرآوری کرومیت ارزوئیه مجوز دریافت کرد و حتی چند بار کلنگ آن را به زمین زده‌اند، اما این کارخانه سرانجام در سبزوار خراسان‌رضوی زده شد و کروم ارزوئیه باید با طی مسیر یک هزار و 200 کیلومتری به سبزوار برود و فرآوری شود و دوباره از همین مسیر عبور کند و به بندرعباس برسد.

انعقاد 154 میلیارد تومان تفاهمنامه در ارزوئیه

جلسه مثلث توسعه شهرستان ارزوئیه با حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان و حدود 15 نفر از مدیران کل و جمعی از مسئولان محلی در روستای وکیل‌آباد از توابه شهرستان ارزوئیه برگزار شد و گزارش‌هایی درباره آخرین وضعیت طرح‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه ارائه شد و بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار گرفت.

حسین موسی‌علی فرماندار ارزوئیه در این نشست اظهار داشت: 154 میلیارد تومان تفاهمنامه در قالب طرح مثلث توسعه شهرستان ارزوئیه منعقد شده است.

وی بیان داشت: گلخانه 80 میلیارد تومانی یکی از پروژه‌های ستاد مثلث توسعه ارزوئیه به‌شمار می‌رود که عملیاتی شده است و فاز نخست این طرح تا شهریور ماه سال‌جاری با 9 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد و فازهای بعدی این گلخانه هم به مرور زمان انجام می‌شود.

موسی‌علی عنوان کرد: اگر روال کار احداث کارخانه آرد، کارخانه خوراک دام و مجموعه کارخانجات بسته‌بندی ارزوئیه تسریع شود تا یک سال آینده تفاهمنامه‌های اقتصادی این شهرستان اجرایی می‌شوند.

مثلث توسعه موجب اشتغالزایی می‌شود

وی در ادامه سخنان خود از طرح مثلث توسعه به عنوان یکی از ایده‌های بارز استاندار کرمان نام برد و خاطرنشان کرد: ایده مثلث توسعه در سطح ملی مطرح شد و طرح بسیار خوب و اساسی برای اشتغالزایی است.

این مسئول یادآور شد: برای احداث کارخانه خاکشویی شهرستان ارزوئیه مشکلات زیادی در زمینه تامین آب پیش رو داشتیم و آنها را پشت سر گذاشتیم و سرمایه‌گذار چند بار جابه‌جا شد و تاکنون حدود 800 میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است و فاز نخست این کارخانه از هفته آینده آغاز به کار می‌کند و فاز دوم هم با سه میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسد.

موسی‌علی ابراز داشت: قرار شده است، سرمایه‌گذار صنایع بسته‌بندی شهرستان ارزوئیه هم در قالب شهرک صنعتی خصوصی کار را انجام دهد و برخی از استعلامات انجام شده، اما تعدادی از استعلامات هم مانده است و خواستار توجه ویژه مدیران در این زمینه هستیم.

وی از وجود قوانین دست‌وپاگیر بر سر راه اجرای طرح کارخانه خوراک دام شهرستان ارزوئیه سخن به میان آورد و عنوان کرد: در زمینه تامین آب این کارخانه مشکل پیدا کرده‌ایم.

موسی‌علی ادامه داد: کارخانه آرد شهرستان ارزوئیه هم مصوبه گرفته و بحث وام آن هم انجام شده است و به زودی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح گردشگری در منطقه خوش آب و هواری صوغان از توابع شهرستان ارزوئیه گفت: هنوز آب مورد نیاز به این دشت اختصاص داده نشده است.

وجود 839 حلقه چاه غیرمجاز در ارزوئیه

فرماندار ارزوئیه با بیان اینکه بحران آب در سراسر کشور وجود دارد، یادآور شد: حدود 839 حلقه چاه عمیق در ارزوئیه حفر شده است در حالی که حداکثر ظرفیت حفر چاه برای ارزوئیه حدود 300 حلقه چاه است.

موسی‌علی اضافه کرد: با راهنمایی‌های استاندار کرمان و معاونان وی اجرای طرح همیاران آب را در شهرستان ارزوئیه آغاز کردیم و دستاوردهای خوبی هم تاکنون داشته‌ایم.

وی افزود: سطح زیرکشت هندوانه در شهرستان ارزوئیه را کاهش داده‌ایم و به افرادی که هندوانه کاشته‌اند، اخطار داده‌ایم که 15 خردادماه باید موتورپمپ‌ها را خاموش کنند.

بیلان 90 میلیون مترمکعبی آب در ارزوئیه به سطح نرمال رسید

فرماندار ارزوئیه تصریح کرد: حدود 90 میلیون مترمکعب بیلان منفی آب در شهرستان ارزوئیه داشتیم که این بیلان با اجرای طرح همیاران آب به سطح نرمال رسیده است و کاهش آبدهی نخواهیم داشت.

موسی‌علی بیان کرد: شهرستان علاوه بر توانمندی در بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌های دیگر هم هست و 50 درصد کروم کشور در ارزوئیه است، هیچ سرمایه‌گذاری در بخش معدن نداشته‌ایم.

وی افزود: کارخانه فرآوری کرومیت ارزوئیه مجوز دریافت کرد و حتی چند بار کلنگ آن را به زمین زده‌اند، اما این کارخانه سرانجام در سبزوار خراسان‌رضوی زده شد و کروم ارزوئیه باید با طی مسیر یک هزار و 200 کیلومتری به سبزوار برود و فرآوری شود و دوباره از همین مسیر عبور کند و به بندرعباس برسد.

کار بخش خصوصی را راه بیندازید

در همین حال استاندار کرمان هم در این نشست با انتقاد از برخی رفتارهای ناشایست با سرمایه‌گذاران تصریح کرد: وقتی بخش خصوصی به میدان آمده است، باید کارش را راه بیندازید و نه اینکه بگویید، چرا سربرگ نامه شما این رنگی است و آن رنگی نیست.

علیرضا رزم‌حسینی خطاب به سرمایه‌گذاران حاضر در نشست مثلث توسعه ارزوئیه اظهار داشت: خداوکیلی خسته نشوید و به چین برنگردید و مشکلات را به خاطر خدا و مردم تحمل کنید.

اجرای طرح ناحیه صنعتی ارزوئیه با 40 کارخانه

اما در این نشست سرمایه‌گذار ناحیه صنعتی شهرک صنایع غذایی ارزوئیه گفت: این ناحیه صنعتی با 40 کارخانه در دستور کار قرار دارد و هرچند 100 هکتار زمین به این پروژه اختصاص دادند، اما چند بار اصلاحیه خورد و اکنون 80 هکتار شده است و هنوز هم محیط زیست و شرکت آب دست روی نقشه گذاشته‌اند و باید اصلاحیه بخورد و میزان منابع آب اختصاص داده شده به این طرح آنقدر محدود است که با این میزان آب دوش هم نمی‌توان گرفت.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان به ناحیه صنعتی شهرک صنایع غذایی ارزوئیه گفت: اگر چاه‌های موردنیاز را خریداری کنید، مجوز جابه‌جایی آنها را به شما اعطا می‌کنیم.

مثلث توسعه به دنبال گره‌گشایی از کار سرمایه‌گذاران است

در همین حال استاندار کرمان با اشاره به سفر سال گذشته خود به شهرستان ارزوئیه عنوان کرد: مثلث توسعه اقتصادی می‌خواهد تا جایی که امکان دارد، گره‌ای از کار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی باز کند.

رزم‌حسینی افزود: با توجه به مقررات و قوانین مزاحم و بروکراسی اداری که وجود دارد، سرمایه‌گذار ناامید می‌شود و یا اجرای پروژه‌ها به عقب می‌افتد و این مسائل در سراسر ایران وجود دارد و فقط مختص کرمان نیست.

وی از اجرایی شدن بخشی از تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمان سخن گفت و ادامه داد: این امر نشان می‌دهد اگر برخی از مشکلاتی که مدنظر ما و سرمایه‌گذاران است، رفع شود، حجم سرمایه‌گذاری بیشتری در استان کرمان صورت می‌گیرد.

استاندار کرمان با یادآوری این موضوع که دولت هزینه‌های سرشاری دارد و 85 درصد پول نفت برای اعتبارات هزینه‌ای است، تاکید کرد: در حوزه عمرانی باید به ظرفیت‌های داخلی بپردازیم و جذب سرمایه‌گذاری موجب ایجاد اشتغال و آبادانی می‌شود.

باید قدر سرمایه‌گذاران را بدانیم

رزم‌حسینی با اشاره به انعقاد 75 هزار میلیارد تومان موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری در استان کرمان طی سال گذشته بیان داشت: سرمایه‌گذاران مجاهد اقتصادی هستند و باید قدر آنها را بدانیم.

وی اظهار داشت: شهرستان به شهرستان سفر می‌کنیم تا پروژه‌هایی که پیشرفت خوبی دارند را دنبال کنیم و راست‌آزمایی درباره اجرای طرح‌ها را انجام داده‌ایم، اما از این روند راضی نیستم و انتظارم بیش از این‌ها است.

دولت پایش را از اقتصاد بیرون بکشد

استاندار کرمان از وجود جنگ داخلی با بروکراسی دولتی خبر داد و ابراز داشت: بروکراسی دولتی ما 100 سال سابقه دارد و اتفاق جدیدی در آن نیفتاده است و رئیس جمهور و وزرا به این موضوع واقف هستند و باید کاری انجام دهیم که این موارد را حذف کنیم.

رزم‌حسینی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در راستای کاهش تصدی‌گری دولت است، افزود: دولت باید پای خود را از اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی بیرون بکشد و مردم خودشان را خودشان اداره کنند.

وی با قدردانی از سرمایه‌گذاران عنوان کرد: افرادی که ریسک کرده‌اند و برای سرمایه‌گذاری به میدان آمده‌اند باید در اولویت قرار گیرند و مشکلات آنها رفع شود.

5 هزار میلیارد تومان تفاهمنامه از روی کاغذ به روی زمین آمده است

با این وجود رضا سنجری مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان هم در نشست مثلث توسعه شهرستان ارزوئیه اظهار داشت: 75 هزار میلیارد تومان تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در سطح استان کرمان داریم که 5 هزار میلیارد تومان هزینه انجام شده روی زمین داریم که 7 درصد از مبلغ کل تفاهمنامه‌هاست و حدود 17 درصد تامین مالی هم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تفاهمنامه شهرستانی و استانی با هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری انجام شد و استاندار کرمان دستور پیگیری این تفاهمنامه‌ها را داده است.

سنجری از سرمایه‌گذارانی که برای اجرای طرح‌های خود با مشکلاتی مواجه هستند خواست به استانداری مراجعه کنند تا بررسی مشکلات آنها در پنجره واحد سرمایه‌گذاری برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم، 10 درصد رسوب سرمایه‌گذاری در استان کرمان طی سال جاری داشته باشیم.

قدردان کشاورزان ارزوئیه هستیم

اما عباس سعیدی مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان هم در این نشست اظهار داشت: شهرستان ارزوئیه یکی از قطب‌های کشاورزی و تولید غله شمال استان کرمان است.

وی ادامه داد: 190 هزار تن تولید گندم در شهرستان ارزوئیه داریم و  صادرات گندم ارزوئیه به خارج کشور در سال جاری مطرح است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در اروزوئیه 7 هزار و 500 هکتار از باغات و اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری مجهز شده‌اند و 2 هزار هکتار پرونده هم برای تجهیز به این سیستم آماده شده است.

سعیدی از ارزوئیه به عنوان یکی از قطب‌های مهم صنایع گلخانه‌ای نام برد و یادآور شد: صنایع گلخانه‌ای نقش موثری در کاهش مصرف آب و راندمان آب دارد.

وی خاطرنشان کرد: ارزوئیه در زمینه خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی یکی از شهرستان‌های موفق بوده است و قدردان یاری خانه کشاورز و کشاورزان هستیم.

روستاهای ارزوئیه آب می‌خواهند

همچنین در این نشست علی رشیدی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان اظهار داشت: شهرستان ارزوئیه 200 روستا دارد که 66 روستا دارای جمعیت بالای 20 خانوار هستند، اما هنوز 25 روستای این شهرستان تامین آب نشده است.

وی افزود: کمتر از 48 درصد از اعتبار مورد نیاز برای تامین آب روستاهای شهرستان ارزوئیه اختصاص داده شده که پروژه‌های آبرسانی در چند روستا در حال انجام است.

رشیدی یکی از مشکلات در ارزوئیه را وجود انشعابات غیرمجاز آب برشمرد و تصریح کرد: طی سال گذشته 120 فقره انشعابات غیرمجاز آب در ارزوئیه جمع‌آوری شد که با انجام این اقدام تعداد زیادی از خانوارها تامین آب شدند.

حیات دشت ارزوئیه مدیون تلاش محیط‌بانان است

محمود صفرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان هم در این نشست گفت: طی سه سال 600 مجوز زیست محیطی در حوزه‌های مختلف استان کرمان صادر شده است.

وی تاکید کرد: اگر دشت ارزوئیه امروز حیاتی دارد این امر برمی‌گردد به رنج‌هایی که محیط‌بانان بردند و از این منطقه حفاظت کردند و حالا شاهد زندگی در این دشت هستیم.




منبع : خبرگزاری فارس

نظرت را بنویس
comments

موسی الرضا

نیازی به مشروح خبر نبود! عزیز من همه بلدند کپی پیس کنند!!! حداقل یه نقدی یه حاشیه ای یه مقدمه ای درباره این کارخونه توی سبزوار می نوشتی یا کم کمش یه ادرس حدودی و تاریخ شروع بکارش. این که نشد نحوه اطلاع رسانی!!! صد خط بخونی که دو خطش مربوط به سبزواره!!!!!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما