همه به احترام موسيقي «سربداران» ايستادند

در آستانه 25 شعبان، ششصد و نود و نهمین سالروز قیام سربداران (طبق تقویم قمری)، در اتفاقی تصادفی و جالب از سازنده موسیقی سریال سربداران درتهران تجلیل شد.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، تالار آسمان تهران در روز پنجشنبه 7 خرداد درحالی میزبان مراسم بزرگداشت فرهادفخرالدینی آهنگ ساز برجسته کشورمان و خالق موسیقی زیبا و خاطره انگیز سربداران بود، که احتمالا نه برگزارکنندگان مراسم در تهران خبر داشتند که این ایام با سالروز قیام سربداران مصادف است و نه مسئولان فرهنگی سبزوار اگر هم از وجود چنین آثار فاخری پیرامون بخش هایی از تاریخ و فرهنگ شهر دیرینه های پایدار با خبرند، در راستای دعوت از چنین هنرمندانی به سبزوار و تجلیل از آنان و معرفی هرچه بیشتر آثارشان تا کنون گامی برداشته اند!

مثلا به تازگی ویژه برنامه های هفته سبزوار در دیار سربداران برگزار شد و در مجموعه برنامه های اجرا شده این هفته که از شبکه یک سیما نیز پخش شد، درحالی که گزارشی بسیار پیش پاافتاده از مراسم عروسی دو خانواده سبزواری روی آنتن رسانه ملی رفت، واقعا جای اجرای موسیقی فاخر سربداران توسط استاد فرهاد فخرالدینی در شهر سربداران خالی بود.

در روزهای آینده نیز همزمان با 12 و یا به عبارتی 25 شعبان به سالروز قیام سربداران می رسیم و در حالی که  برگزاری کنگره بین المللی سربداران به تأخیر افتاده است، معلوم نیست آیا مسئولان شهرستان برای این مناسبت ویژه  برنامه های خاصی دارند؟ و آیا در آینده دور یا نزدیک زمینه اجرای زنده موسیقی فاخر سربداران در شهر سبزوارتوسط استاد فرهاد فخرالدینی و با حضور برخی از عوامل سریال سربداران فراهم خواهد شد؟

اسرارنامه در ادامه متن خبر روزنامه خراسان از مراسم تجلیل از فرهاد فخرالدینی و خاطره ای که محمدعلی نجفی کارگردان سریال سربداران از ایستادن همه به احترام موسیقی این سریال تعریف کرده را منتشر می کند:

همه به احترام موسيقي «سربداران» ايستادند

مراسم بزرگداشت فرهاد فخرالديني و رونمايي از اثر تصويري ارکستر« مهرنوازان» 7 خرداد با حضور جمعي از چهره هاي عرصه موسيقي در تالار آسمان برگزار شد.به گزارش تسنيم، محمد سرير آهنگساز و نوازنده پيانو در اين مراسم با اشاره به جايگاه فرهاد فخرالديني در حفظ موسيقي ملي گفت: يکي از مهم ترين اين ارکسترها ارکستر ملي ايران است که سال 1377توسط فرهاد فخرالديني تأسيس شد. اکنون نيز پس از چند سال از تعطيلي اين ارکستر بازهم ارکستر ملي توسط فرهاد فخرالديني بازگشايي شده است.

بخش ديگري از اين مراسم به اجراي «مهرباني» هنرمندي از خراسان شمالي اختصاص داشت که دو قطعه را با حنجره اش نواخت.

در ادامه محمدعلي نجفي کارگردان سريال «سربداران» گفت: براي موسيقي اين سريال با حسين عليزاده ملاقات داشتم و بعد از راهنمايي هاي او به فرهاد فخرالديني رسيديم وساخت موسيقي سريال سربداران با همکاري او آغاز شد.اين کارگردان گفت: اسفند سال 93 حوزه هنري از کارگردان هايي که آثار تاريخي داشتند تقدير کرد.

در اين مراسم معرفي هر کارگردان با پخش موسيقي اثرش همراه بود. وقتي نوبت من رسيد و موسيقي سريال «سربداران» پخش شد همه سالن ايستاده مرا تشويق مي کردند. من گفتم اين تشويق به احترام موسيقي اين سريال و فرهاد فخرالديني است.

اجراي يکي از قطعه هاي فرهاد فخرالديني توسط کوآرتتي با تنظيم ماني جعفرزاده يکي ديگر از بخش هاي اين برنامه بود. سپس نماهنگي درباره فرهاد فخرالديني پخش شد که درآن نماهنگ لوريس چکناواريان، احمد پژمان، بيژن کامکار، نادر مشايخي و هوشنگ ظريف درباره فرهاد فخرالديني نکاتي گفتند. در ادامه پيروز ارجمند مديرکل دفتر موسيقي گفت: فخرالديني نقش حکيم موسيقي ايران را دارد. آهنگساز، پژوهشگر، رهبر ارکستر ، مولف و البته معلم اخلاق جوانب مختلف کار فرهاد فخرالديني است .

در ادامه فرهاد فخرالديني روي صحنه آمد و اظهار کرد: درست در روزگاري که از راديو کنار کشيده بودم و ديگر در هيچ جا تدريس نمي کردم آقاي نجفي به سراغ من آمد و راه تازه اي به سوي من گشود.

وي با اشاره به خاطره اي از روح ا... خالقي گفت: وقتي در ارکستر گل ها نوازنده ويولن بودم مواقعي بود که خالقي رفتارهايي از خود نشان مي داد که براي من درس هاي بزرگي بود. در پايان اين مراسم اعلام شد اثر تصويري اجراي ارکستر«مهرنوازان» در اسفند 1392 در برج ميلاد در سراسر کشور منتشر شده است.

در اين اثر فرهاد فخرالديني رهبر ارکستر مهرنوازان است و سالار عقيلي خوانندگي اين اثر را برعهده دارد.در بخشي از اين مراسم به احترام درگذشتگاني چون همايون خرم، فريدون حافظي و عليرضا خورشيد فر يک دقيقه سکوت اعلام شد.

در مراسم بزرگداشت فرهاد فخرالديني چهره هايي چون ارسلان کامکار، علي قمصري، تينوش بهرامي، سالار عقيلي، کيوان ساکت، لوريس چکناواريان، هوشنگ کامکار، پيروز ارجمند و محمد سرير حضور داشتند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

موسیقی سریال سربداران اثر ماندگار فرهاد فخرالدینی

موسیقی سریال سربداران در سایت سازمان ملل مورد توجه و احترام است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما