از ایده تا اجرا به همت انجمن نمایش شهرستان

گزارشی از کارگاه آموزشی تئاتر با حضور جلال تهرانی در سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه / شهناز دیواندری: کارگاه آموزشی تیاتر با موضوع از ایده تا اجرا توسط انجمن هنرهای نمایشی در هفتم خرداد ماه 1394 باسخنرانی و آموزش استاد جلال تهرانی، در جمع کثیری از هنرمندان عرصه تئاتر سبزوار در تالار بیهقی این شهرستان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، نخست به کلیت تئاتر پرداخته شد واین نشست در ادامه به شکل پرسش  و پاسخ ادامه یافت.

جلال تهرانی در ابتدای سخنان خود خاطر نشان کرد که هر چه مخاطبان در سخنان وی خواهند شنید ، حاصل تجربیات او در تئاتر است و نمی توان آن ها را به عنوان بهترین و درست ترین نظرات استنباط کرد.

جلال تهرانی یکی از آسیب های تئاتر را نبود مرز مشخص بین تئاتر و رسانه مطرح کردند و عنوان نمودند که تئاتر رسالتی است که مردم را به راه راست هدایت می کند. درتئاتر ما،کار خلاقانه می کنیم و پرسش هایی داریم و همچنین می توان گفت، شروع و تداوم وپایان دارد ولی رسانه انبوهی از پاسخ ها را ارائه می دهد.

در تئاتر مجموعه ای از گذاره ها وجود دارد که ما از شک کردن به آنها باید شروع کنیم. تئاتر به مقوله انسان در هستی می پردازد، هستی بسیار گسترده است و انسان را متعهد می کند به حساس بودن در سطح جامعه، کشور و قاره خودش و آیا این سطحِ تئاتر را پایین نمی آورد؟

وی سپس به تفاوت بین قصه و نمایش نامه پرداخت و تفاوت دیالوگ و حرف معمولی را چنین عنوان کرد،  که دیالوگ از پرسه ی مکاشفه بر پایه ی پرسش ها شکل می گیرد و پس از آن به تشریح تمایز میان دو واژه خبر و آگاهی پرداخت و تحول شخصیت را بر پایه ی رسیدن به آگاهی دانست.

جلال تهرانی به معرفی هرم فری تگ در تئاتر پرداخت و عنوان کرد که تئاتر یک کنش دراماتیک است. تئاتر زنجیره ای از عمل و عکس العمل نیست، اگرچه واکنشی را در مخاطب ایجاد می کند ولی ما همیشه یک کنش یک عمل و رویداد روی صحنه داریم که یک نقطه اوج و یک پایان دارد.

وی یادآوری کرد هنر سفارشی نیست ما کار خلاقانه می کنیم برای ابلاغ ایدئولوژی یا ابراز نظرات، برای همین است که هنر به طور سفارشی امکان ندارد. در واقع ما وقتی از هنرمند حرف می زنیم از یک دروغ بزرگ حرف می زنیم و هنر، مهارت در باور پذیر کردن این دروغ بزرگ در مخاطب است.

تهرانی سپس تاکید کرد: همه با این تصور کار می کنند که کاری بسازند که در جشنواره شرکت داده شود و رتبه بیاورد در واقع طبق سلیقه ی داوران جشنواره تئاتر ساخته می شود که این امر اشتباه فاحشی است. تهرانی همچنین به مقوله ی واژه تئاتر شهرستانی نیز پرداخت و اظهار داشت مگر تئاتر شهرستانی، روستایی دارد و بنده کاملا مخالف این  واژه ام.

در آخر جلال تهرانی عنوان کرد: تئاتر آبروی ملت هاست و ملتی که فرهنگ دیالوگ داشته باشد، ظرفیت گفتگو و عناوین شغلی با فرهنگ بالاتر و حتی گرسنگان کمتری دارد. و تأکید کرد که در مقوله ی تئاتر همه باید به فهم نمایش نامه برسیم نه به تحلیل نمایش نامه و انتقال منظور نویسنده به دیگران.

در این کارگاه علاوه بر هنرمندان تئاتر سبزوار، فرهیختگان دیگری نظیر دکتر ابوالقاسم رحیمی استاد ادبیات دانشگاه حکیم سبزواری و جمعی از داستان نویسان شهر نیز حضور داشتند.

 بعد از برگزاری این کارگاه آموزشی نشستی خصوصی نیز در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری بیهقی بین جلال تهرانی و جمعی از بازیگران با سابقه شهر در عرصه ی تئاتر برگزار شد.

برای مطالعه گزارش های بیشتر از شهناز دیواندری روی اینجا کلیک کنید.

 

روز گذشته نیز یادداشتی درباره برگزاری کارگاه آموزشی از ایده تا اجرا با حضور جلال تهرانی در سبزوار توسط مجله اسرارنامه منتشر شده است:

کارگاه تئاتر مکتب تهران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما