آشنایی با مرحوم شیخ حسن داورزنی ادیب و معلم پیش کسوت خطه سربداران


در روزهای گذشته ، سردیس شیخ حسن داورزنی یکی از بزرگان علمی و فرهنگی غرب خراسان رضوی  در شهر زادگاهش داورزن نصب گردید.(منبع1) ، (منبع2)
خبرهای مربوط به این رویداد ، مرحوم داورزنی را به عنوان پدر فرهنگ سبزوار معرفی کرده بودند.
با این حال ، متأسفانه به نظر می رسد اکثر نسل های جوان مردم سبزوار و داورزن شناخت دقیقی از آن مرحوم نداشته و شاید تنها شناختی که تعدادی از مردم سبزوار از شیخ حسن داورزنی دارند ، یادآوری نام آن مرحوم با نام یکی از مدارس قدیمی پسرانه در شهر سبزوار باشد.
مجله اینترنتی اسرارنامه به همین مناسبت برخود لازم دانست که در حد امکان به تهیه مطالبی برای شناخت بیشتر و دقیق تر مرحوم شیخ حسن داورزنی بپردازد.
وبلاگ مدرسه راهنمایی شیخ حسن داورزنی ، در بخش پیشینه آموزشگاه ، چگونگی تأسیس این مدرسه و تلاش های مرحوم داورزنی را در شهر سبزوار چنین شهر داده است :

بیشینه اموزشگاه
مرحوم شیخ حسن داورزنی در سال 1305در سرای معمارزاده با دوکلاس درس و یک اموزگار شروع به فعالیت اموزشی نمود و به تدریج با افزایش دانش اموران بر تعداد کلاسها افزوده شد هر چند در سالهای اول تدریس در این مدرسه بدون دادن مدرک صورت میگرفت تا اینکه در سال 1311 امتحانات بصورت رسمی از سوی اداره فرهنگ به مدارس ابلاغ گردید که در ان زمان شیخ محسن ادیب ومعروف به شیخ اقا و شیخ حسن داورزنی مدیر مدرسه به عنوان اولین افراد در ازمون شرکت نموده و موفق به دریافت مدرک تحصیلی از وزارت فرهنگ ان زمان شدند .

مرحوم شیخ حسن داورزنی در سال 1319مدریسه رابه کوچه مستوفی جنب مدرسه فصیحیه منتقل نمود .و در انجا علاوه بر اموزش های دینی و قران به ادبیات و زبان ملی توجه ویزه ای میشد و اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی توسط دانش اموزان با صوتی زیبا و دلنشین خوانده میشد

در سال 1350 با اهدای زمین از طرف خیر محترمه سر کار خانم فاطمه محمد امین و احداث بنای اموزشی توسط اداره اموزش و پرورش و تاسیس مدرسه راهنمایی داورزنی در محل فغلی خیابان 24 متری انقلاب شروع به فعالیت نمودکه باس زحمات مرحوم شیخ حسن داورزنی به نام ایشان نامگذاری گردد.

(منبع:وبلاگ مدرسه شیخ حسن داورزنی)

در منابع اینترنتی همچنین آمده است که دکتر سیدمحمد علوی مقدم استاد برجسته دانشگاه و چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی در کشور ، درایام کودکی ، تحصيلات‌ ابتدايي‌ خويش‌ را در اين‌ دبستان ملی دانش شهر سبزوار در نزد معلم‌ فرزانه‌ مرحوم‌ حاج شيخ‌ حسن‌ داورزني‌ سپری کرده است.(منبع)
همچنین جلال تعصبی چهره سرشناس مردمی و عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در ایام کودکی توفیق داشته است که از کلاس درس شیخ حسن داورزنی بهره مند شود.
وی در وبلاگ شخصی خود چنین نوشه است :
 با شروع دوران ابتدایی تحصیلم به سبزوار آمدیم و در تنها دبستان ملی آن زمان که امروزه مدرسه غیرانتفاعی میگویند ، بنام دبستان دانش   به مدیریت  شیخ حسن داورزنی که مرد فاضلی بود    ،   مشغول به تحصیل شدم   . آقا شیخ حسن مدیر سخت گیری بود و در آن زمان بیشتر دانش آموزان دل خوشی از ایشان نداشتند ولی بعد تمام دانش آموزان تا همین امروز دعاگوی ایشان هستیم  و همین خوشنامی ایشان بود که پس از فوتش یک مدرسه راهنمایی بنام ایشان نام گذاری شد  .(منبع: وبلاگ شخصی جلال تعصبی)
تلاش برای شناخت بزرگان هر منطقه و ارج گذاری برای آنها سنت شایسته ای است که میان ایرانیان مسلمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این کار در واقع بیش از آن که ارج گذاری برای بزرگان باشد ، احترام گذاشتن برای تک تک مردم جامعه است . که با شناخت بزرگان خود احساس هویت و غرور محلی و ملی در آنها تقویت خواهد شد.
مجله اینترنتی اسرارنامه در پایان امیدوار است که سایر کسانی که شناخت بیشتری از مرحوم داورزنی دارند به ویژه همشهریان او در شهر داورزن به تکمیل اطلاعات مدون در خصوص این شخصیت اثرگذار محلی یاری رسانند .
شما مخاطبان گرامی می توانید برای مشاهده گالری تصاویر مدرسه راهنمایی شیخ حسن داورزنی در شهر سبزوار روی اینجا کلیک کنید .


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر تأیید می شود.



کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
آشنایی با مرحوم فرامرز ناوی موسس کتابخانه ناوی در سبزوار
نظرت را بنویس
comments

.....

سلام دوستان من میخواستم بدونم این مدرسه از نظر اموزشی و فرهنگی درچه سطحی هستن .؟؟ممنون میشم پاسخ درست بدین چون میخوام پسرمو ثبت نام کنم و هیچ شناختی نسبت به مدارس دولتی ندارم و البته این مدرسه !!

جلال تعصبی

با سلام و آرزوی توفیق روزافزون برای شما عزیزان فعال در عرصه اطلاع رسانی و تشکر از معرفی آنانکه حقی بر گردن فرهنگ این دیار داشته و دارند و نیز سپاس از لطف شما به این کمترین . پایدار باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما