دکتر عباس هنربخش نیک مردی از دیار سربداران

 
سبزوار که نام قدیمی آن بیهق می باشد ، دیاری فرهنگ پرور و مرد خیز است. کیست که از مطالعه تاریخ بیهقی وام نگرفته و یا با نام شریعتی ها آشنا نباشد.
 
در این میان خانواده هنر بخش ها هم در عصر حاضر بسی پزشک و مهندس تحویل جامعه ایران داده است و از میان آنان دکتر عباس هنربخش استاد نام آشنا و پیش کسوت رادیولوژی و تصویر برداری می باشد.
 
دکتر عباس هنربخش در سال 1311 در سبزوار به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در سبزوار طی کرد و مدرک دیپلم خود را در شهر مشهد کسب کرد و سپس در کنکور سال 1330 با رتبه اول در رشته پزشکی قبول شد . وی در سال 1337 از دانشگاه علوم پزشکی فردوسی مشهد فارغ التحصیل طب گردید . وی پس از سالها طبابت در سبزوار ، دوره تخصصی خود را در رشته رادیولوژی در بیمارستان فیروزگر ، سپری کرد . در آن زمان رئیس بیمارستان فیروزگر آقای دکتر عبدالله سمیعی بودند . دکتر هنربخش در سال 1348 موفق به پایان دوره تخصصی خود در رشته رادیولوژی می شوند . سپس برای گذراندن دوره های تکمیلی در رشته پزشکی هسته ای به دانشگاه هاروارد در آمریکا مراجعه می کنند و در آنجا به عنوان پژوهشگر فوق متخصص مشغول به انجام وظیفه گردیدند و با سونوگرافی و سی تی اسکن آشنایی کامل پیدا کردند . 
 
دکتر هنربخش در سال 1980 ، اولین بار با دستگاه MRI که در ساخت آن از آهنربای دائمی استفاده شده بود و فقط سه دستگاه در کل آمریکا موجود بود ، آشنا شدند. ایشان در سال 1982 در دانشگاه جان هاپکینز موفق به گذراندن دوره تخصصی دو هفته ای شدند . دکتر هنربخش ، در سال 1983 در دانشگاه کلرادو دوره ی سه هفته ای تصویربرداری را به صورت فوق تخصصی گذراندند و در سال 1985 در دانشگاه سانتیاگو مجددا دوره سه هفته ای فوق تخصصی سونوگرافی ، CT و MR را طی کردند .
 
دکتر هنربخش در طول فعالیتهای آموزشی خود بیش از 275 نفر از متخصصین رادیولوژی و زنان و زایمان را که بیشتر آنها رادیولوژیست بوده اند، تربیت کرده اند. این افراد در گروه های 10 تا 15 نفری از دانشگاه های سراسر ایران به دانشگاه علوم پزشکی ایران معرفی می شدند و در مرکز درمانی فیروزگر به مدت شش ماه تا یکسال دوره آموزشی سونوگرافی را می دیدند. ایشان بالغ بر 23 کنگره و سمینار درباره مباحث رادیولوژی ، سونوگرافی ، سی تی اسکن ، پزشکی هسته ای و MRI  برگزار کرده اند و در بیش از 12 کنگره ECR در کشورهای مختلف دنیا حضور داشته اند .
 
دکتر هنربخش انسانی دلسوز و علاقمند به ترویج دانش است. وی علاوه بر آموزش بسیاری از دانشجویان عزیز رادیولوژی، بارها دوره های متعدد آموزش سونوگرافی را برای متخصصین زنان و زایمان  نیز گذاشته است. و از آموزش پزشکان سایر شاخه ها هم دریغ نکرده و در این راه آماج طعنه ها و ناسزاهای بسیار، از ناحیه همکاران و همقطاران تنگ نظر خود نیز قرار گرفته است.
 
بارها به دکتر تذکر داده اند که : شما نان ما را آجر میکنی ! شما مشتری های ما را می دزدی ! ولی دکتر همه این تهمت ها و دشنام ها را با بردباری و بزرگواری نادیده انگاشته اند. گر چه عاقبت مجبور به تعطیلی کلاس های خود برای متخصصین زنان شدند.
 
دکتر هنربخش فردی وارسته و آزاد منش است. کسی که هنوز با وجود سن زیاد ، سوگند خود را در باره بیماران ، به یاد دارد. کسی که بارها ، برای بیماران خود  اشک ریخته ، وقتی که با تشخیص  بدخیمی های  ناگوار برای بیماران خود روبرو شده. اوهمواره  فردی ساده ، بی آلایش ، کنجکاو  و نوآور بوده است. او همیشه در پی استفاده از آخرین تکنولوژی ها در جهت تشخیص بیماری ها بوده  و دانش خود را از تازه های علم پزشکی ، به ویژه در عرصه رادیولوژی و تصویربرداری ، بی نصیب نگذاشته است.
 
دکتر هنربخش ، دقت خود را در تشخیص بیماری ها ، فدای شلوغی مطب و در آمد بالا نکرده است. او حتی  از این بابت ، بر خلاف  بیشتر همقطاران خود ، مدیون زندگی شخصی خود نیز نیست. دکتر بارها قید پول و درآمد بیشتر را زده است تا به مطالعه و تحقیق و یا دیگر علائق زندگی شخصی خود بپردازد. او بارها مطب خودرا رها کرده تا در دورترین نقاط جهان با شرکت در سمینارها و کنگره های پزشکی و علمی ، بار دانش را غنی سازد و با ره توشه های گرانبها در خدمت دانشجویان خود باشد.
 
دکتر هنربخش ، نمونه اخلاق ، سادگی و مهربانی است و کمک ها و راهنماییهای خود را از هیچکسی دریغ ننموده است. امیدوارم شاگردان ایشان و سایر همکاران جوان ایشان ، درس های مردم داری و دلسوزی و فداکاری  را در کنار دیگر آموزش های خود، از ایشان فرا گرفته باشند و راه و روش ایشان را بر مدار رونق و تازگی نگه دارند.
 
نظرت را بنویس
comments

karim

با سلام دکتر هنربخش مرد بسیارنیک وبا قلب مهربان دلسوز برای بیماران جامعه ایران بوده بنده ازسال 68 نتوانستم صدای آن بزورگواررا بشنوم من از خدای متعال برای ایشان وخانواده محترمش طول عمر باعزت وسلامتی ازدرگاه خدا وند منان خواستارم بااحترام جنگجو از شبستر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما