آشنایی با سرای سالمندان پدر سبزوار / موسسه خیریه ابوالفضل العباس (ع)


زنده یاد حاج عباس صالح آبادی فرزند صالح دیار سربداران در سفری که جهت عرض ارادت به پابوس علی بن موسی الرضا (ع) مشرف گردیده بودند سالمندان بی سرپرستی را مشاهده کردند که پناهنده حرم یار شده بودند.

 این لحظات سراسر نور در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) باعث شد تا ایشان به فکر بنا نهادن سرایی امن و پر از آسایش و محبت برای سالمندان بیافتند ، هر چند که تقدیر روزگار فرصت مشاهده بهره برداری سرای سالمندان را از این خیر بزرگوار دریغ کرد.

اما باالیقین روح ایشان بهرمند از فیوضات معنوی و دعای خیر سالمندانی است که حتی وجود پرمهر ایشان رااز نزدیک مشاهده نکرده اند.



پیشینه ساخت : پروژه ساخت سرای سالمندان پدر ابوالفضل العباس (ع) در سال 1382 با همت بلند و سترگ خیر فقید حاج عباس صالح آبادی در زمینی به مساحت 3 هکتار و زیربنایی به مساحت 1560 متر آغاز گردید و همزمان با میلاد مسعود نبی مکرم اسلام در سال 1389 با مساعدت وهمیاری همسر و فرزندان ایشان درحضور پر شور مردم مومن و مسئولین افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.


نحوه جلب مشارکت نیکوکاران :

اهداء گوسفمند قربانی ، عقیقه و نذری
اهدا نذورات به صورت نقدی و غیر نقدی
تقبل هزینه ی تهیه نیازمندیهای مرکز
تقبل بخشی از هزینه های هر سالمند (طرح تکریم)
اهداء فطریه ، کفاره ، خمس ، زکات ونذورات به مرکز
اهداء یک یا چند وعده غذایی به مناسبت های مختلف
دریافت صندوق های جلب مشارکت جهت اهداء نذورات در منزل ومحل کار
اهداء بخشی از هزینه های مراسم ترحیم ، ولیمه جهت تأمین غذای سالمندان


نیازمندی ها سرای سالمندان پدر سبزوار

نیازمندی های فعلی آسایشگاه ها

تلویزیون ، یخچال ، کمدشخصی ، لباس گرم ، کولر ، دستگاه پخش DVD ، حشره کش الکترونیکی ، ویلچیر ، واکر ، عصا ، پتو ، تشک مواج ، ساکشن ، تخت سالمند ، میزنهارخوری سیار ، منسوجات مبل ، صندلی ، میز و ...

نیازمندی های آشپزخانه :
گوشت سفید و قرمز ، برنج ، چای ، ماکارونی و غلات ، حبوبات ، روغن ، رب ، لبنیات ، صیفی جات و مرکبات ، تخم مرغ ، ادویه جات ، تجهیزات سردخانه ، آب میوه گیری صنعتی ، ظروف آشپزخانه و ...

نیازمندی های رختشویخانه :
اتوی صنعتی ، ماشین آلیز شوی (کهنه شوی صنعتی) ، مواد شوینده و ...

نیازمندی های بخش اداری :
رایانه ، دستگاه پرینتر ، دستگاه فتوکپی ، دوربین فیلمبرداری و ...

سایر نیازمندی ها :
تجهیزات پزشکی ، تجهیزات فیزیوتراپی و کاردرمانی ، آمبولانس ، مینی بوس ، وانت بار و ...



سالمندانی که در این موسسه پذیرش شده اند در سه گروه جای می گیرند :

1- سالمندانی که بستگان درجه یک خود را درحوادث گوناگونی همچون سیل ، زلزله ، جنگ ، تصادف و ... از دست داده اند و یا همسری اختیار نکرده ، فرزندی ندارند و هم اینک بدون هیچ سرپرستی هستند و یا به دلیل داشتن بیماری آلزایمر ، عدم هوشیاری و یا معلولیت جسمی در اماکن عمومی رها شده که این سالمندان توسط سازمان بهزیستی و مراجع ذیربط فضایی شناسایی و به صورت رایگان با عنوان سالمند مجهول الهویه پذیرش می شوند.

2- سالمندانی که علی رغم داشتن سرپرست ، به علت معلولیت جسمی و شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی امکان درمان و نگهداری ایشان برای خانواده میسر نمی باشد نیز در موسسه پذیرش و با توجه به توانایی مالی خانواده و مشارکت خیرین نگهداری می شوند.

3- سالمندانی که دارای سرپرست می باشند ولی به علت بیماری های دوران سالمندی و تمایل خانواده جهت بهره مندی از خدمات تخصصی موسسه سالمندان پذیرش گردیده که کلیه هزینه های سالمند را خانواده ایشان پرداخت می نمایند.

منبع : بروشور معرفی موسسه خیریه سالمندان پدر ابوالفضل العباس



محمدحسین هادوی فر رئیس اداره بهزیستی سبزوار نیز در تأیید و معرفی مرکز نگهداری سالمندان پدر ابوالفضل العباس (ع) سبزوار چنین گفته است :



 
زمین این مرکز به همت شادروان مرحوم حاج عباس صالح آبادی اهداء و ساختمان آن ساخته و تجهیزات فراهم شد و حدود 2 سالی است که به سالمندان ارائه خدمت می نماید که بسیاری از این سالمندان مجهول الهویه هستند . در همین جا جا دارد که برای شادی روح این فقید سعید درود و صلوات بفرستیم.

این مرکز با هزینه شخصی این مرحوم ساخته و تحویل بهزیستی گردید . اداره این مرکز به صورت هیأت امنایی است که هیأت مدیره و مدیر عامل مسوول اداره آن هستند و تحت نظارت بهزیستی انجام وظیفه می نمایند و در دوسال گذشته مدیر عامل و هیأت مدیره به خوبی وظایف خود را انجام داده و خدمات قابل قبول و مطلوبی را به سالمندان مقیم ارائه نموده و در جهت مسائل عمرانی از جمله محوطه سازی و کمبود تجهیزات تلاش های زیادی را انجام داده اند که در همین جا از هیأت مدیره و مدیرعامل محترم و کلیه پرسنل خدوم این مرکز تقدیر و تشکر می نمایم.

ولی آنچه که باید همشهریان عزیز بدانند این است که این مرکز با سرمایه گذاری مرحوم حاج عباس صالح آبادی ساخته شده ولی اداره و مخارج آن باید از طریق کمک های مردمی تأمین گردد.

البته بهزیستی هر ماهه مبلغی را به صورت یارانه به مرکز پرداخت می نماید ولی این مبلغ در مقابل هزینه های آن ناچیز است که در این خوص همت خیرین عزیز را می طلبد تا به این مرکز کمک نمایند.

کمک به افرادی که دوران جوانی آنان به پایان رسیده و در آن دوران منشاء خدمات و برکت بوده اند و در دوران سالمندی یا کسی را ندارند که از آنها مراقبت نماید یا اطرافیان آنان از نگهداری و مراقبت ناتوانند و یا سرباز می زنند. مسلماً اجر این کار بسیار زیاد خواهد بود.

منبع : نشریه داخلی سالمندان پدر ابوالفضل العباس زنده یاد حاج عباس صالح آبادی / شماره اول فروردین 92


گزارش تصویری از سرای سالمندان پدر سبزوار (کلیک کنید)


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
آشنایی با کتابخانه عمومی فرامرز ناوی
 
نظرت را بنویس
comments

علیرضا رجایی زاده

باسلام وعرض ادب تشکرازخانواده مرحوم حاج عباس صالح ابادی وپرسنل زحمت کش سرای سالمندان پدر اجرکم عندالله

معصومه طالبی

باسلام ضمن آرزوی موفقیت روز افزون برای حامیان و پرسنل سرای سالمندان پدر سبزوار,خداوند اجر این کار خیر رو به مرحوم حاج آقای صالح آبادی عطا کنند. روحشون شاد,از زحماتتون تشکر میکنم

علی مزینانی

سلام رسیدن بخیر ضمن تبریک عید سعید غدیر خم خبر رونمایی از تندیس سقراط خراسان علامه محمدتقی شریعتی مزینانی در شاهدان کویرمزینان منتشرشد

تاوپلج

به امید روزی که دیگر مدد جویی در این سرزمین نباشد .خدا تمامی بانیان خیر را بیامرزد. آمین

محسن خسروجردی

یک مطلب هم در آشنایی با علی زغالی بنویسید. ممنون

محسن

بسیار انسان خون گرم با وفا درست کار مومن مخلص صالح و ا لمیست.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما