آشنایی با پروفسور حسین صادقی پزشک نامدار ایرانی

 مشاهیر خراسان 

پروفسور حسین صادقی یکی از پزشکان نامدار معاصر ایران است. وی در شهر چکنه خراسان متولد شده و مردم شهرهای چکنه ، قوچان ، نیشابور و مشهد و ... که پروفسور صادقی برای مدتی در ایام جوانی در این شهرها زندگی کرده است ، به وجود این چهره نامدار پزشکی معاصر ایران افتخار می کنند.

اخیرا نیز برخی از رسانه ها خبر از تأسیس بنیاد علمی فرهنگی پروفسور صادقی در خراسان داده اند که مجله اینترنتی اسرارنامه به همین مناسبت در ادامه به انتشار بیوگرافی این پزشک مطرح ایرانی می پردازد .

مطلبی که در ادامه خواهید خواند ، پیش از این در وبلاگ کتابخانه پروفسور صادقی در شهر چکنه منتشر شده است :

آشنایی با پروفسور صادقی



      پروفسور حسین صادقی پنجم بهمن ۱۳۰۸ در خانواده ای ادب دوست در شهر چکنه از بخش سرولایت (از توابع نیشابور) به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر و در مدرسه ای آغاز نمود كه توسط پدر ایشان تاسیس یافته بود، . جهت ادامه تحصیل رهسپار شهرهای قوچان و مشهد گردید
پروفسور حسین صادقی در سال ۱۳۲۹ در آزمون های مرسوم آن زمان جهت ورود به دانشگاه شركت كرد، و موفق گردید در كنكور دانشكده های پزشكی، فیزیك و اعزام به خارج پذیرفته شود و پس از آن جهت ادامه تحصیل راهی سوئیس گردید، تا اینكه در سال ۱۳۳۶ دكتر ای پزشكی خود را از دانشگاه پزشكی لوزان دریافت داشت. سپس جهت اخذ تخصص عازم آمریكا گردید و توانست در سال ۱۳۴۳ بورد تخصصی جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قبل و ریه را از دانشگاه های معتبر آن دیار دریافت دارد.
    

      پروفسور صادقی پس از بازگشت به كشور مدتی در بیمارستان مسیحی مشهد به كار پرداخت و بعد از مدتی خدمت به هموطنان خویش، دوباره جهت مطالعات بیشتر عازم سوئیس گردید و به سمت ریاست بخش جراحی قلب و عروق دانشگاه لوزان منصوب شد. ایشان به مدت نزدیك سی سال ریاست بخش قلب و عروق و كرسی استادی این رشته را در دانشگاه لوزان برعهده داشت تا اینكه در سال ۱۳۷۵ بازنشسته گردید.


       پروفسور صادقی در طی سالیان تدریس و تحقیق در دانشگاه لوزان، ابداعات جدیدی در امر جراحی قلب و عروق بوجود آورد. خود ایشان در این باره می گویند: « در مدت قریب به سی سال، جراحی قلب و عروق را در دانشگاه توسعه دادم، به طوریكه تعداد عمل های جراحی قلب باز كه در سال اول مسئولیتم فقط ۶۰ عمل بود به متجاوز از ۹۰۰ عمل در سال آخر اشتغالم رسید. در این مدت نوآوری هایی در تكنیك جراحی عروق قلبی، تعویض دریچه های قلب، جراحی نارسایی های مادرزادی قلب و جراحی عروق بوجود آوردم.
پیشرفت های زیادی هم در مراقبت های بعد از عمل انجام دادیم كه سبب بهبود نتایج عمل های جراحی قلب و عروق گردید. نتایج خوب عمل ها هم با بهترین مراكز قلب دنیا رقابت می كرد. مثلاٌ در جراحی پیوند قلبی كه تلفات بعد از عمل حتی در بهترین مراكز قلبی جهان بین ۸ تا ۱۰ درصد است در بخش ما فقط ۷/۳ درصد بود.»
پروفسور صادقی در مدت اشتغال در حدود دو هزار نفر از هموطنان را عمل جراحی قلب نموده است. همچنین به دلیل تبحر بسیار و نتایج درخشان، دو نفر از رؤسای جمهور كشور سوئیس را نیز عمل جراحی قلب نموده است.
پروفسور صادقی پس از بازنشستگی بیشتر به كارهای ادبی پرداختند، و بواسطه موانست دیرین با ادب فارسی، تصمیم به ترجمه رباعیات حكیم عمر خیام به زبان های انگلیسی و فرانسه نموده كه با تلاش ایشان اثر ارزشمندی مشتمل بر ۱۱۰ رباعی منسوب به حكیم نیشابوری و خط استاد امیرخانی و تابلوهای زیبای استاد فرشچیان به طبع رسید.

منبع : کتابخانه پروفسور صادقی چکنه

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دکتر غلامعلی بسکی پدر طبیعت ایران و قهرمان درخشان جهان

نظرت را بنویس
comments

علی اکبر کارآمد کلاته احمد

باسلام بنده میخواستم اولا که افتخار کنم به وجود نازنین استاد پروفسور صادقی که هم استانی و هم روستایی مان هستند.دوم اینکه این شخص بزرگ و صاحب نام هنوز در ایران هستند یا خارج از کشور.باسپاس فراوان علی اکبر کارآمد کلاته احمد از تهران

علی اکبر کارآمد کلاته احمد

با سلام خدمت دوستان و سروران گرام.خواستم بگم که تا اونجایی که بنده اطلاع دارم و گوش به گوش نقل قول شده است از بزرگان و اقوام.استاد پروفسور حسین صادقی در شهر چکنه بدونیا اومدندو ایشان قوچانی هستند که باعث افتخار تمام دونیا میباشند.با تشکر

آيت سبزي

اينجانب آيت سبزي مهندس برق از روستاي ينگجه آدر س ايميل پرفسور صادقي را ميخواهم

Mohammad-Reza Sadeghi

با سلام فراوان لطفا نام پروفسور حسن صادقی را از حسن به حسین اصلاح بفرمایید. متشکرم پروفسور محمد رضا صادقی برادر پروفسور حسین صادقی

یک نفر

جناب علوی چی شد پس؟ چرا پروفسور صادقی هم از تأسیس بنیاد علمی فرهنگی در نیشابور منصرف شد . چرا همه دارن از نیشابور رو برمی گردونن؟ آخه پروفسور صادقی اصلا نیشابوریم نیست متعلق به چکنه است از بخش سرولایت که سابقا مال شهرستان قوچان بوده و الان هم بییشتر ارتباط چکنه ای ها با قوچانه نه با نیشابور

علوی

جالب نوشته اید: "اخیرا نیز برخی از رسانه ها خبر از تأسیس بنیاد علمی فرهنگی پروفسور صادقی در خراسان داده اند" خبرگزاری بین‌المللی تسنیم: بنیاد علمی فرهنگی پروفسور صادقی در نیشابور ایجاد می‌شود http://www.tasnimnews.com/Home/Single/178910 به یک واقعیت اساسی اشاره کرده اید: خراسان= نیشابور. امیدوارم این حرفهای مرا که می خوانید باز شروع نکنید به تیکه و کنایه و بد و بیراه گفتن به نیشابور.

غلامرضا نصراللهی

با سلام و احترام وبلاگ گردباد شور جنون یک ساله شد. از شما دعوت می کنیم. نقد و نظری به وبلاگ ما در یک سال گذشته داشته باشید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما