آشنایی با خطاط ، نقاش ، موسیقیدان و شاعر برجسته خراسان ، امیرشاهی سبزواری

سبزوار شهر دانشوران بیدار و ریشه فرهنگی خراسان ، همواره مهد پرورش مردان و زنان بزرگی بوده است که بخشی از بار علم ، فرهنگ و هنر فاخر ایران اسلامی را بر دوش کشیده و آن را در مسیر رسیدن به متعالی ترین درجات ممکن یاری رسانیده اند.
یکی از هنرمندان برجسته سبزواری امیر آق ملک امیرشاهی سبزواری خطاط ، نقاش ، موسیقیدان و شاعر برجسته قرن هشتم و نهم هجری است که هم اکنون یکی از مشاهیر هنر و ادبیات خراسان محسوب می شود.
پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ایران شناسی این هنرمند خوش ذوق خراسانی را به شرح زیر معرفی کرده است:

 

امیرآق مَلِک امیرشاهی سبزواری


خلاصه : امير آق ملك امير شاهي سبزواري, خطاط, نقاش, موسيقيدان و شاعر, متخلص به شاهي، از غزلسرايان معروف شيعه قرن خود بود و ظاهراً در شاعري, استاد عبدالرحمان جامي بوده است.اودر سبزوار به دنيا آمد . وي در طلب علم و ادب به هرات رفت ودر خدمت شاهزاده بايسنقر منصب تقرب و نديمي يافت. بعد از مدتي از او رنجيده شد واز هرات به سبزوار رفت و در آنجا به كشاورزي پرداخت. در اواخر عمر براي نقاشي كوشك گل افشان كه بابر ميرزا در استرآباد ساخته بود, به آنجا رفت و همان جا درگذشت. جنازه اورا به سبزوار انتقال دادند و در خانقاه مربوط به نياكانش به خاك سپردند.
گروه : مشاهير ملي
رشته : زبان و ادبيات فارسي
گرايش : خطاط, نقاش, موسيقيدان و شاعر,
والدين و انساب : امير آق ملك امير شاهي سبزواري, , فرزند جمال‌الدين فيروزكوهي است. نياكانش از امراي سربداري و خود خواهرزاده خواجه علي مؤيد سربداري بود.علت اشتهار شاعر به امير به همين سبب و انتخاب تخلص شاهي هم ظاهراً به اين دليل است.
تحصيلات رسمي و حرفه اي : امير آق ملك امير شاهي سبزواري در طلب علم و ادب به هرات رفت ودر خدمت شاهزاده بايسنقر منصب تقرب و نديمي يافت.
هم دوره اي ها و همکاران : امير شاهي موسوم به آقملك از شعراي عصر شاهرخ و از ندماي فرزند ادب دوست و هنرپرور او ميرزا بايسنقر بودند و مولانا شمس الدين هروي و مولانا جعفر تبريزي و شاگردان او مانند مولانا اظهر و مولانا شهاب الدين عبدالله آشپز و مولانا شيخ محمود از استادان معروف خط بشمار ميرفتند.
زمان و علت فوت : امير آق ملك امير شاهي سبزواري در اواخر عمر براي نقاشي كوشك گل افشان كه بابر ميرزا در استرآباد ساخته بود, به آنجا رفت و در سال 857ق در همان جا درگذشت. جنازه اورا به سبزوار انتقال دادند و در خانقاه مربوط به نياكانش به خاك سپردند
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : امير آق ملك امير شاهي سبزواري بعد از مدتي از هرات به سبزوار رفت و در آنجا به كشاورزي پرداخت.
شاگردان : امير آق ملك امير شاهي سبزواري ،ظاهراً در شاعري, استاد عبدالرحمان جامي بوده است
چگونگي عرضه آثار : امير شاهي انواع خطوط را خوش مي نوشت و نام ويرا در زمره خوشنويسان كتابخانه بايسنقري آورده‌اند, ولي تا كنون نمونه خطي از وي ديده نشده است. امير در فن نقاشي مصوّر و مذهب شهرت داشت و در موسيقي ماهر بود و عود مي نواخت.


آثار :
    1  «ديوان شعر»
      ويژگي اثر : اين ديوان مشتمل بر دوازده هزار بيت است.

 

منبع : بنیاد ایران شناسی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با پروفسور امین حقوقدان ، شاعر ، نویسنده و پژوهشگر برجسته ایرانی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما