قهرمانان مردمی سبزوار

این فهرست توسط مخاطبان گرامی و نیز اعضای تحریریه اسرارنامه تکمیل می شود.و در هر زمان قابل ویرایش و افزودن موارد جدید و یا حتی در صورت ضرورت حذف برخی موارد قبلی است. هرگونه ویرایش در مطالب این فهرست با ارسال پیشنهادات و انتقادات مخاطبان گرامی به بخش نظرات اسرارنامه و سپس بررسی و اقدام تحریریه این مجله صورت می پذیرد.

شما مخاطب عزیز نیز از همین لحظه می توانید در تکمیل و ویرایش فهرست زیر که از قهرمانان مردمی ناحیه سبزوار بزرگ (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد ....)تهیه می شود ، یاری رسانید.

این فهرست به ترتیب حروف الفبا تنظیم می شود:

 

آ:

آزاد، سید یوسف: سید یوسف آزاد. برای آشنایی با این قهرمان مردمی سبزوار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 


الف:

 

 


ب:

بیهقی محمود : محمود بیهقی. معلمی دلسوز و انسانی بسیار با انرژی که در خصوص تاریخ سبزوار همت وافری کرد و با وقت و سرمایه خود تاریخ سبزوار را بعد از گذشت 800 سال (بعد از کتاب تاریخ بیهق ابوالحسن زید بیهقی) با تألیف کتاب های جدید مطرح کرد. مجموع نوشته های ایشان که در کمال دقت و صحت تألیف شده است در مجموع 6 جلد کتاب تحت عناوین «سبزوار شهر دیرینه های پایدار» ، «سبزوار شهر دانشوران بیدار» ، و دایرة المعارف سبزوار در 4 جلد درزمان حیات این بزرگوار به چاپ رسید.و متأسفانه جلد پنجم آن هنوز به چاپ نرسیده است.

(افزوده شده به توصیه محمود فتح الهی ، جمعه 19 فروردین 93)


پ:

 


ت:

 


ث:

 


ج:

 


چ:

 


ح:
 
 
 

خ:
 
 
 

د:

 


ذ:

 


ر:

 
 
 

ز:
 
 

ژ:
 
 

س:

 
 
 

ش:

 
 

ص:

 


ض:

 


ط:

 


ظ:

 


ع:

 


غ:

 


ف:

 
 

ق:
 
 
 

ک:

کلمیشی، گل محمد : کلمیشی، گل محمد : گل محمد کلمیشی ، از قهرمانان محلی مردم سبزوار است. وی اصالتی کرد داشت که طایفه اش مدت ها قبل در اثر سیاست های حکومت وقت ، مجبور شده بودند به منطقه خراسان و از جمله به نواحی اطراف شهر سبزوار مهاجرت نمایند.

وی در اصل یک ایلیاتی سخت کوش و غیور بود که میانه ای با سیاست نداشت. اما بعضی جریانات خاص در مسیر زندگیش پیش آمد ، که وی را واداشت تا به مرور به یکی از مبارزان سیاسی علیه حکومت وقت (پهلوی) تبدیل شود و به تدریج با رفتارهای جوانمردانه اش به قهرمان محلی مردم سبزوار و غرب خراسان تبدیل شود.

گل محمد کلمیشی سرانجام توسط مأموران رژیم به قتل می رسد و جنازه اش در محلی در نزدیکی کاروانسرای شهر سبزوار معروف به کاروانسرای عرب ها به خاک سپرده می شود.

چندین سال بعد از درگذشت گل محمد در حالی که هنوز یاد و خاطره دلاوری های او در ذهن مردم سبزوار باقی مانده بود ، استاد محمود دولت آبادی، نویسنده برجسته معاصر ایران ، داستان زندگی او را به همراه آمیزه ای از تخیل داستانی و ادبی به رشته تحریر درآورد که حاصل تلاش 15 ساله وی برای نوشتن داستان زندگی گل محمد به خلق رمان فاخر کلیدر منجر شد که بلندترین رمان ایرانی و دومین رمان طولانی جهان شد و از محبوبیت زیادی بین دوستداران ادبیات برخوردار گردید.

این رمان تا کنون به چند زبان خارجی هم ترجمه شده و نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات نیز شده است.

متأسفانه مدفن گل محمد با وجود اینکه در تاریخ شفاهی مردم سبزوار و خراسان از نام خوش و نشان قهرمانانه ای برخوردار است، در سبزوار مهجور باقی مانده و کمتر کسی از محل دقیق مدفن او با خبر است.

لازم به یادآوری و تأکید است، که گلمحمد کلمیشی و ماجرای دلاوری های او توسط رمان کلیدر محمود دولت آبادی خلق نشده است، بلکه این شخص و آوازه دلاوری های او از مدت ها قبل بر زبان مردم سبزوار زمزمه می شد و در خاطراتشان وجود داشت.و حتی مادران سبزواری برای داغ او مرثیه سرایی می کردند.

با این حال پس از نوشته شدن رمان فاخر کلیدر ، شخصیت گل محمد برای همیشه نه فقط در ذهن سبزواری ها بلکه در ذهن همه ایرانیان ماندگار شد.

حسن کلمیشی یکی از جوانان صاحب ذوق و اهل فرهنگ سبزوار که اتفاقا از اهالی روستای سوزن ده محل استقرار و زندگی گل محمداست ، در پیامی برای این قهرمان محلی گفته است:

«گل محمد کلمیشی معروف به خان کلمیشی - رابین هود خراسان و خان جانا

به نظرم گل محمد با تمام کاستی هایش شایسته یاد کردن است و راسخ ترین دلیلم آن است که مادران سبزواری پس از مرگ گل محمد از زبان مادر نداشته گل محمد برایش لالایی سرودند و این یعنی او را همچون فرزند دلبندشان دوست داشته اند و این لالایی را نسل به نسل حفط کردند. و هیچ قدرتی نمی تواند مادری را مجبور به خواندن لالایی غیر دلخواهش برای فرزند دلبندش کند.مگر قدرت عشق.»

ودکتر شریعتی چه زیبا می گوید:" آنجا که عشق فرمان میدهد، محال سر تسلیم فرود می آورد."»

گفتنی است یکی از مشهور ترین ترانه های محلی خراسان با نام "ننه گل محمد" سروده ای حزن انگیز است که بسیاری از مادران خراسانی و به ویژه سبزواری ها از زبان مادر گلمحمد سال های سال آن را نجوا کرده اند.

 


گل مَمدُم دِ خاو بیه ننه گل محمد....تفنگیشوم بِرناو(*) بیه ننه گل محمد

(* یک نوع اسلحه)

صدبار گفتُم هِمچی مَکو(*) ننه گل محمد....زُلفای سیار قیچی مَکو ننه گل محمد

 (* این کار را نکن)

صدبار گفتم پُلو مَخار(*) ننه گل محمد....وِر دور کوها تاو مَخار ننه گل محمد

 (* نخور)

صدبار گفتم یاغی مَرا ننه گل محمد....ریفِق الداغی(*) مَرا ننه گل محمد

 (*کسانیکه گل محمد را لو دادند)
 
و ....

(توصیه شده توسط آقای حسن کلمیشی، مدیر وبلاگ Kalmishi در در تاریخ 2 اردیبهشت 93)
 

گ:
 
 
 

ل:
 
 
 

م:
 

 

ن:

 

نوبری، نادر: نادر نوبری. برای آشنایی بیشتر با این پزشک برجسته و متخصص مغز و اعصاب در سبزوار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


و:

 

 


ه:
 
 
 

ی:

 


 

* * *

در پایان تحریریه اسرارنامه اعلام می کند ، این مطلب قابل ویرایش و قابل تکمیل است و مخاطبان گرامی می توانند در آینده با معرفی قهرمانان مردمی دیگری در سطح شهرها و روستاهای منطقه سبزوار بزرگ یا دیگر نقاط کشور و جهان که اصالتی سبزواری دارند و ارائه توضیحات مستند در خصوص آنان ، به تکمیل شدن این لیست یاری رسانند.
با آرزوی موفقیت و بهروزی برای همه تلاش گران توسعه و آبادانی دیار سربداران .
 

شما نیز همین حالا ، با ارسال پیشنهادات خود به بخش نظرات اسرارنامه ، به تکمیل شدن این فهرست یاری رسانید.

 

نظرت را بنویس
comments

جمعی ازدانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری

با تشکر از گردانندگان سایت وزین اسرار نامه که اقای دکتر نوبری پزشک با مرام و دلسوز مردمی را در فهرست ارزشمندتان گنجاندید . همچنین یادی کردید از آقای سید یوسف آزاد که به صورت کاملا صلواتی تمامی داشته های خودشان را که گویا پایان نامه کارشناسی ارشد ایشان بوده با سختی فراوان به صورت وبلاگ حجیم و مبسوط به مردمان دیار سربداران در طبق اخلاص تقدیم نمودند.

محسن تديني ثاني

سلام.با توجه به اين كه شهداي گرانقدر بدون هيچ چشم داشتي در راه دفاع از اين آب و خاك از جان خويش گذشتند تا امروز ما در آسايش باشيم شما عزيزان مي توانيددر قسمت فرزندان ديار سربداران(قهرمان مردمي)به معرفي اين عزيزان بپردازيد؛چرا كه بي شك اين بزرگواران قهرمانان واقعي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستند. شما گراميان براي معرفي شهداي سبزوار مي توانيد به سايت" سبزوار نيوز" مراجعه نماييد.. ومن الله توفقيق

فتح الهی

محمود بیهقی معلمی دلسوز و انسانی بسیار با انرژی که در خصوص تاریخ سبزوار همت وافر کرد و با وقت و سرمایه خود تاریخ سبزوار را بعد از گذشت 800 سال ( ابوالحسن زید بیهقی ) توانست با حرکت قهرمانانه خود این جسارت را به دیگر همشهریان خود بدهد تا بعد از چاپ اولین کتاب ایشان به باز شناسی شهر خود بپردازند که مجموع نوشتهای ایشان که در کمال دقت و صحت می باشد و به دنبال هیچگونه زیاده گوی در باره شهر سبزوار نبوده ( مانند برخی نویسندگان شهرهای دیگر ) در مجموع 6 جلد کتاب : سبزوار شهر دیرینه های پایدار ، سبزوار شهر دانشوران بیدار ، و دایرت المعارف سبزوار که 4 جلد آن در زمان حیات این بزرگوار چاپ گردیده و جلد 5 آن هنوز چاپ نگردیده است ....

فتح الهی

ابتکار خوبی صورت گرفته ولی بایستی اسرار نامه یه توضیح اضافه کنند (اگر با این نظر بنده موافقند )که قهرمانان مردمی تنها شخصیت هایی چون گل محمد نباشد بلکه افراد و بزرگان و حتی یک فرد عامی از مردم سبزوار بزرگ نیز می تواند در این مجموعه جای داشته باشد اما بایستی در راستای این دیار قدمی و خدمتی چه مادی چه معنوی و یا فکری برداشته باشد سرهنگ ناوی یا بانیان سیمان سبزوار یا دانشگاه و یا حتی شخصیتی چون استاد محمود بیهقی که در بالا مختصر توضیح آوردم

حسن کلمیشی

ضمن تشکر از شما و همکاران گرامی مطلبی بود که لازم دیدیم عنوان کنم. روستای پدری من و گل محمد کل میشی روستایی بنام سوزنده است که در 5 کیلومتری شهر سلطان آباد قرار گرفته است. و روستایی بنام کلمیشی وجود ندارد.سپاسگذارم از زحمات و تلاش شما. موفق و سربلند باشید. خواهش می کنم نظر من را نمایش ندهید. راه دیگری برای ذکر مورد فوق پیدا نکردم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما