سیدیوسف آزاد، معلمی فرهیخته که برای بزرگی سبزوار می کوشد

سیدیوسف آزاد  یکی از معلمان فرهیخته سبزواری است که با همتی والا و انرژی ای زایدالوصف، سال هاست که در عرصه فرهنگ دیار سربداران (چه در کسوت شریف معلمی و چه در زمینه فالیت های رسانه ای و اطلاع رسانی) فعالیت می کند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، آزاد علاوه بر اینکه از 33 سال تدریس خود در مناطق مختلفی نظیر مدارس محروم روستایی تا مدارس مطرح و دانشگاه های سبزوار با ذوق و عاطفه ای خاص عکس ها و خاطرات شیرین دوران معلمی خود را جمع آوری کرده و اینک پس از بازنشستگی در یکی از وبلاگ های شخصی خود منتشر می کند.( خاطرات سال های اول معلمی من)

فعالیت ها و  علایق سیدیوسف ازاد اما فقط به حرفه شریف معلمی خلاصه نمی شود، بلکه وی یکی از همشهریان عاشق و دلسوز سبزواری است که علاقه زیادی به توسعه و اعتلای همه جانبه جایگاه شهر و دیار خود دارد و برای بزرگی سبزوار می کوشد.

عشق و علاقه سیدیوسف آزاد را به توسعه و اعتلای دیار سربداران می توان از لابه لای فعالیت های منظم و پیوسته اش در قالب چند وبلاگ شخصی متوجه شد که با موضوعات تخصصی مختلف پیرامون مسائل سبزوار راه اندازی کرده است و یکی از آن ها وبلاگ تخصصی اکوتوریسم سبزوار بزرگ است. (کلیک کنید) وی براساس اطلاعات مجله تحلیلی اسرارنامه، وبلاگ دیگری نیز برای معرفی شهرستان سبزوار دارد که در آن از نام مستعار استفاده کرده است.

یکی از فعالیت های این معلم فرهیخته برای سبزوار، تلاش برای جا انداختن اصطلاح سبزوار بزرگ است که دلالت پیشینه تاریخی و فرهنگی سبزوار در خراسان و ایران دارد که هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ اثرگذاری های همه جانبه فرهنگی، ادبی، اقتصادی، سیاسی ، مذهبی و ... قلمرو جغرافیایی و معنوی بسیار وسیع تری را از آنچه امروز به عنوان شهرستان سبزوار شناخته می شود، در بر می گرفته است.

البته شاید قبل از یوسف آزاد باز هم بوده باشند کسانی  که اصطلاح سبزوار بزرگ را به کار برده اند، اما وی با جدیت و استمراری تحسین برانگیز در مطالبی که برای وبلاگ های مختلفش تهیه می کند نام سبزواربزرگ را مطرح نموده و در جهت تثبیت این نام در ذهن مخاطبان خود تلاش می کند.

بنابراین اگر قهرمانان مردمی را صرفاً موجوداتی خارق العاده و دست نیافتنی تصور نکنیم که صفات و ویژگی های آنان را باید در آسمان ها جستجو کرد، با توجه به همه این تلاش های خالصانه و مستمر سید یوسف آزاد که مسلما برخاسته از عشقی درونی است، می توان این معلم فرهیخته را یکی از قهرمانان مردمی سبزوار به شمار آورد که در مسیر آرام و بی حاشیه خود، بدون هیچ ادعا یا طلب سهمی برای معرفی توانمندی ها و ارتقاء سبزوار می کوشد.

مجله اسرارنامه به همین مناسبت در آستانه فرا رسیدن 12 اردیبهشت روز معلم که اتفاقا امسال با 13 رجب روز ولادت امیرالمومنین علی (ع) و روز مرد نیز مصادف شده است، نام سیدیوسف آزاد را در فهرست قهرمانان مردمی سبزوار ثبت می کند.

برای مطالعه فهرست قهرمانان مردمی سبزوار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

اسرارنامه در ادامه خلاصه ای از زندگی نامه این قهرمان مردمی سبزوار را که توسط خود ایشان نوشته شده است، منتشر می کند:

به نام خدا

سیدیوسف آزاد ، متولد مرداد ماه 1340 هستم. زادگاه پدرم روستای آزادمنجیر و مادرم خسروجرد بود .
به اقتضای شغل نظامی پدر که دائما در حال جابه جایی بودند در تهران متولد شدم.
تا سال دوم متوسطه در دبیرستان اتابکی تهران تحصیل کردم تا اینکه با بازنشستگی پدر به زادگاه اجدادیم ، سبزوار نقل مکان کردیم.
خرداد 1358 در رشته علوم تجربی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ابن یمین سبزوار به پایان رساندم.
با آغاز انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها و از طرفی به دلیل عشق و علاقه فراوانی که به معلمی داشتم ، در جمع اولین ورودی های بعد از انقلاب اسلامی در مرکز تربیت معلم مشهد (شهید خورشیدی) پذیرفته شدم و به خود می بالم که هم دوره و دوست صمیمی شهید خورشیدی بزرگوار بودم.
در سال 1360 در زمره اولین معلمین بعد از انقلاب اسلامی با مدرک فوق دیپلم در رشته آموزش ابتدایی فارغ التحصیل شدم.
معلمی خود را در روستای محروم و کوهستانی گرزگ آغاز نمودم و برای فراموش نشدن بی ریایی و اخلاص مردمان دهه 60 در آن دوران وبلاگ (خاطرات سالهای اول معلمی من) به آدرس  را تا جایی که در توانم بود مستند سازی کردم.
در سال 1371 در رشته دبیری جغرافیا در مرکز تربیت معلم سبزوار و از طریق کنکور سراسری پذیرفته شدم.
با وجود چهار فرزند به عنایت خدای مهربان و همیاری خانواده ام به عنوان دانشجوی ممتاز مدرک کارشناسی را در سال 1374 از این دانشگاه اخذ نمودم.
افتخار تدریس در دبیرستانهای اسرار - ابن یمین - دانش - رسالت - گوهرشاد و هنرستان های شهید ساده – شهید ایزدی- دکتر شریعتی و کمال الملک را داشتم.
سپس در اردیبهشت 1385 تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه حکیم سبزواری و در رشته "جغرافیای طبیعی با گرایش ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی " به پایان رساندم .
موضوع پایان نامه را " امکان سنجی قابلیتها و تنگناهای اکوتوریسم در شهرستان سبزوار" انتخاب کردم تا به نوعی دین خود را به دیار اجدادیم ادا کرده باشم و سهم کوچکی در معرفی و توسعه پایدار این شهرستان مظلوم و فراموش شده داشته باشم.
در راستای شناسایی هر چه بیشتر امکانات و مشکلات سبزوار بزرگ به تدوین مقاله هایی از جمله: اکوتوریسم پایدار منتشر شده در مجله رشد جغرافیا-بهار ۸۷ -شماره ۸۲ و مشکلات محیطی شهرستان سبزوار با عنوان : ( تخریب جنگل ها و مراتع) - همایش شهر سالم - دانشگاه حکیم سبزواری - ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ ، پرداختم.
چندین دوره در دانشگاه حکیم سبزواری افتخار تدریس داشتم و بالاخره در سال 1392 بعد از 33 سال عشق معلمی به افتخار بازنشستگی نائل شدم.
افزایش اوقات فراغت در دوران بازنشستگی فرصتی شد تا محتوای پایان نامه ام را به صورت کاربردی در فضای مجازی قرار دهم تا مبنایی باشد برای شناسایی بهتر دیار سربداران .
ضمن معرفی قابلیت ها و محدودیت های مناطق مختلف، برای اولین بار واژه ترکیبی (سبزوار بزرگ) را مصطلح نمودم تا به نوعی نشان دهنده اتحاد و درهم تنیدگی شهرستانهای سبزوار -جغتای - جوین - خوشاب - داورزن و ششتمد باشد.
به همین دلیل وبلاگ اکوتوریسم شهرستان سبزوار (کلیک کنید) را راه اندازی نمودم.
و اکنون امیدوارم که قدم کوچکی در راه معرفی استعدادها و امکانات دیار فرزانگان - خاستگاه سربداران یعنی سبزوار بزرگ برداشته باشم.

با تشکر سید یوسف آزاد

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با آیت الله حسن عالمی عضو سبزواری مجلس خبرگان رهبری

نظرت را بنویس
comments

احمد رضا سردار ابادی

ضمن احترام به آقای آزاد به عنوان یک معلم دلسوز باید عرض کنم که سبزواری ها وقتی احساس بزرگی می کنند که در کنار خودشان شهرستان های جغتای جوین و خوشاب و داورزن را داشته باشد و در غیر این صورت سبزواری کوچک بیش نیست به خصوص که بیشتر علما و بزرگان علمی هم برخاسته از این چهار شهرستان می باشند.

سید یوسف ازاد

با عرض سلام و احترام به نظر شما دوست گرامی به عقیده شما اتحاد و همبستگی بین شهر های جدا شده از پیکر مادر تاریخی و با قدمت خود یعنی سبزوار چه زیانی می تواند برای مردم این دیار به همراه داشته باشد؟

مریم قلیچی

با تشکر از اقای سید یوسف آزاد پدر اکوتوریسم سبزواربزرگ که برای معرفی سبزوار و مناطق اطراف آن تلاش زیادی کردند.

مرتضی حاج حیدر

آقای آزاد سلام خاطرات قشنگ کلاس درس شیرین شما تا ابد همراه من است . تنها معلمی بودید که در کلاس درس شما خسته نمی شدیم و نمی فهمیدیم کی زنگ تفریح شده است . هر جا هستید خدا به همراهتان دانش آموز کلاس پنجم شما در سالهای دور مرتضی حاج حیدر

حسین ملایجردی

با سلام به معلم عزیزم که هرچه دارم از نوع تربیت و ادبی است که ایشان در دروان درس و علم آموزی به ما منتقل نمود و از هیچ کوششی در راه ارتقای سطح علمی و فرهنگی ما دریغ نکرد. هر جا که تشریف دارند خدا پشت و پناهشان باشد.

حسین فیاض(شاهین شهر اصفهان)

به نام خدای سبحان درود و سلامی بیکران به جناب آقای سید یوسف آزاد. مفتخرم که دو وجه شباهت با شما دارم: 1- سی سال در کسوت مقدس معلمی بودن. 2- با موفقیت و بسلامت به مقام بازنشستگی نائل شدن. آرزوی همیشگی من توفیق انسانهاییست سالم و مفید بخصوص اگر در کسوت مقدس معلمی عمر عزیز را سپری کرده باشند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما