آیت الله نکونام: اول گفتند رادیو حرام است به ماهواره رسید/ آفت سکس در اینترنت راه حل دارد

در همین حرم شاه زاده عبدالعظیم تهران بلندگو آورده بودند یکی از رییس هیاتها اجازه نداد هیاتش وارد حرم شود، گفت بلندگو حرام است...

پس از انتشار چند استفتاء انصاف نیوز از چندین فقیه در قم درباره ی سرعت اینترنت، آیت الله محمدرضا نکونام از اساتید برجسته ی حوزه ی علمیه ی قم در جمع تعدادی از دانشجویان تهران در این باره سخنان مهم، صریح و متفاوتی را مطرح کرده است.


به گزارش اختصاصی انصاف نیوز، متن چکیده ی سخنان آیت الله نکونام، استاد سطح خارج حوزه ی علمیه ی قم که در پاسخ به پرسش های این دانشجویان مطرح شده در پی می آید:

امروز حرف اول و آخر قدرت است و قدرت دو زیر ساخت دارد؛ یکی "علم"  و دیگری "معرفت". "علم" صفت شناسی است و"معرفت" باطن شناسی. در ادبیات می گفتیم "ظننت انه سارق". سارق صفت است و فعل هم اینجا ناقصه است اما معرفت باطن را نشان می دهد و لذا فعل آن هم تام است. می گویید "عرفت الله" و "عرفته" یعنی ذات او را. این ظرف معرفت در واقع به انبیاء و اولیاء و وحی می خورد. همه ی انبیاء صاحب معرفت بودند نه صاحب علم. آنها "ملا مکتبی" نبودند و اگر مدرسه هم می رفتند یک امر ظاهری بوده است مثل وضو گرفتن امام حسن و امام حسین علیهما السلام و الا کسی که وقتی به دنیا می آید نماز می خواند می تواند وضو را هم بگیرد. پس اهل علم نوابغ می شوند و اهل معرفت اهل وحی و کرامتند. معرفت برای انبیا و اولیاست ولی علم یک چیز عادی است. این دو همیشه در تعارض هم بوده اند. ما می بینیم که خود پیامبران قدرتمند بوده اند و هیچ پیامبری نیست که شکست بخورد، "ما من نبی الا و له امه" هیچ پیامبری نیست که امت نداشته باشد اما تابعین آنها ممکن است شکست خورده باشند چون اینها

بعد از پیامبران ممکن است ضعیف شده باشند، مثل اسلام خودمان.


امام حسین علیه السلام را سر بریدند و به ائمه خون دل دادند لذا ائمه ساختار حکومت را رها کرده و گفتند ما کار فرهنگی علمی می کنیم. ائمه بعد از امام حسین کار علمی فرهنگی کردند که ما الان زنده به آن هستیم. از قیام امام حسین (علیه السلام) یک صدایی می آید که ما هیچ خبر از آن نداریم، نتوانستیم یک دانشگاه برای کربلا بزنیم، نتوانستیم یک دانشگاه برای امام حسین (علیه السلام) بزنیم، چون علم آن را نداشتیم و حالا شما در علم و معرفت هیچی ندارید.


اکثر مکاسب محرمه، محلل شده است

یک حوزه ای داریم با چند صد هزار جمعیت که در آن فقط از مردها حرف می زنند. مکاسب کپک زده ای که تاریخ مصرف آن عوض شده را می خوانند. من گفته ام خواندن این کتاب برای طلبه ی امروزی سزاوار نیست. می گوید " مکاسب محرمه" اما اکثر آن "محلل" شده  است. این حوزه منقبض شده، اسلام یک دین انبساطی است، می خواهد باز شود، چتر که می خواهد باز شود باید بالا برود. برای نماز باید بالا بروی و الا خدا که "عال فی دنوه و دان فی علوه" اما تو باید بالا بروی. به تعبیر من، ما یک حوزه ی پویا نداریم. هیچ سوادی ندارند و من بارها این مساله را به مسوولان و روی منبر گفته ام. فقه چیست؟ یا مربوط امور اجتماعی یا امور مردمی، باید روانشناسی و جامعه شناسی بدانی. فقیهی که روانشناسی بلد نباشد فقیه نیست، جامعه شناسی و رانشناسی یک وقت می خواهید از اروپا بیاورید یک وقت من 6000 تا روایت معصوم دارم که در هیچ کدام از دانشگاه های دنیا نیست. من بیشتر از همه ی اروپا روانشناسی دارم، اینجا ولی این آقا نمی داند، وقتی اسم من توی سایت می آید "حضرت آیت الله العظمی دکتر نکونام" چون نمی داند اینجا در متون دینی سرشار از علم روانشناسی است فکر می کند من اگر روانشناسی می دانم حتما در دانشگاه خوانده ام. من تا هزار سال دیگر را آنلاین به شما می دهم. گفتم مثلا فیضیه 40 سال دیگه چطور و  80 سال دیگر و  200 سال دیگر چطور است. من بارها گفته ام من از همه کوچکترم، بیایید اول همین سیوطی را از من امتحان بگیرید و بعد من از شما امتحان می گیرم.


اول گفتند بلندگو حرام است و به ماهواره رسید

بدون علم، عرفان و قدرت نمی توان با آمریکا مقابله کرد. انقباض که دارید! انبساط هم که ندارید! من یک مثال بزنم تا انقباض خوب جا بیفتند. در همین حرم شاه زاده عبدالعظیم تهران بلندگو آورده بودند یکی از رییس هیاتها اجازه نداد هیاتش وارد حرم شود، گفت بلندگو حرام است. گفتم آقای بروجردی پشت بلندگو درس می دهد گفت من کاری به کسی ندارم. بعد گفتند رادیو حرام است و هرکسی که رادیو را تعمیر کند نانش حرام است و بعد گفتند تلویزیون حرام است و بعد گفتند ویدیو حرام است و بعد ویدئو شد ماهواره و تمام اینها افکار انقباضی است.


جنگل آمازون هم الان همه چیز دارد

معصومین علیهم السلام به ما یاد دادند که هیچ وقت در محل خودمان نجنگیم بلکه به بیرون برویم اما ما دائم می خواهیم در اتاق خودمان بجنگیم لذا همیشه ضربه می خوریم. ما یک کشور قدرتمند و بزرگ هستیم، این انقلاب ما پشتوانش 600 سال شیعه است. ما الان داریم 10 کشور را در دنیا خرج می دهیم، 10 تا کشور را داریم کاملا اداره می کنیم، ما دوم گاز جهانیم، نفت مان را هم که می بینید و معدن هایی که داریم. ما از قدرت امکانات هیچ چیز کم نداریم، سرمایه خیلی داریم ولی اقتصاد نداریم، اقتصاد یعنی مدیریت کردن. عامل دزدی این که بانک اطلاعاتی نداریم مثلا شما یک خانه را چطور  قیمت می گذارید، پس هزار تا خانه را هم می توانید، پس یک کشور را هم باید بتوانید. کشور شما چند می ارزد؟ دزدی چرا می شود چون سیستم نداریم، الان دیگر جامعه ی بدوی نداریم، جنگل امازون هم که برید می بینید وجب به وجبش رو متراژ کردند، همه چی دارند، مردمش پیشرفت کردند.


اینترنت و فیسبوک، خر مفت است

ماهواره یک قدرت است فیسبوک یک قدرت است  اینترنت یک قدرت است. خر مفت است، بپرید روی آن و برید. بلد نیستید سوار شوید بروید دنبال کارتان. اما این آقا نمی تواند از این سیستم از این اینترنت از این فیسبوک استفاده کند، می گوید همه اش حرام است. الان چند نفر از آقایان می تواند با کامپیوتر کار کنند؟ دنیا رشد کرده است. دست ما هم نیست، از این هم بیشتر رشد می کند و به فرمایش ما همان کاری که عرفای ما می کردند اینها انجام می دهند.


می گویند حرف شیخ یا آخوند را بزن از خودت نگو!

در درس فلسفه گفتته ام  70 درصد معجزات پیامبران ما مادی بوده و اصلا غیب نبوده است و اگر اینطور نبود من می توانستم به آنها بگویم تو اصلا از نسل من نیستی. پیامبر که این کار را می کند یعنی تو هم می توانی اما کسی نیامد از اینها یاد بگیرد و نگذاشتند این بزرگواران هم کار خودشان را انجام دهند. آن چند درصد غیب هم رابطه ی خودشان با خدا بوده نه با مردم.  اصلا اگر این کرامت و معجزه را می خواهی به آن عصر منحصر کنی کلاه سر من گذاشته ای. آن موقع که مردم تکنیک و صنعت نداشتند شما از معجزه حرف میزدی و الان که من باهوش شده ام می گویی معجزه تمام شده است. پیامبران آمده بودند به ما وحی یاد بدهند تکنیک یاد بدهند صنعت یاد بدهند. امیر المومنین علیه السلام که برای خودنمایی نمی گوید از من از طرق سماوات بپرسید؛ اما ما انقباضیش کردیم. در همین حوزه می گویند حرف شیخ یا آخوند را بزن از خودت نگو.


از فرصت فیسبوک استفاده کنید

باید بانک اقتصادی داشته باشیم بدانیم کشور چند می ارزه چند تا سرمایه دار داریم چندتا فقیر داریم، کد داشته باشد، جی پی اس داشته باشند، بخش دینی چقدر درامد دارد؟ برای استفاده از موقعیت کشور، باید با سیستم حرکت کنیم. دیگر دنیا یک جامعه ی بدوی نیست. ما باید قدرت پیدا کنیم قدرت هم علم می خواهد و هم معرفت. فرق ما با کفار این است که انها نمی توانند معرفت داشته باشند اما ما می توانیم. من بارها در درسها گفته ام اگر ما وارث الانبیاء هستیم آیا کسی الان می تواند بگوید من امروز رییس جمهور آمریکا را از همینجا به زمین می زنم؟! آمریکای فلان فلان شده به قول شماها فیسبوک و اینترنت درست کرده است! چرا فیلتر می کنید؟ از همین فرصت استفاده کنید و قدرت خودت را نشان بدهید اما نباید دعوا کنید.


کشاورزی سنتی حرام بین است

 من یک وقت به این آقا که ریس حوزه علمیه بود گفتم بیایید یک سایت بزنید من این سایت را اداره می کنم با دنیا دیالوگ می کنم اگه من آنها را زدم که شما خوشحال بشوید، اگر من آنها من را زدند شما خوشحال بشوید و بگویید مال ما نیست. ما باید در دل دنیا بریم عقب بیاییم می بازیم و اگر این کار را بکنیم توانایی مقابله با دنیا را داریم. دو مثال می زنم که بحث جا بیفتد. ما اجدادمان همه کشاورز بودند اما کشاورزی امروز ما کجا قرار دارد؟ ما الان گندترین کشاورزی را داریم چون سنتی است و کشاورزی خشکسالی یعنی افراط آب و خشکسالی. این آبی که در زمین وجود دارد 30 درصدش آب است و بقیه ی آن خون زمین است، ما خون زمین را مکیده ایم و با آن خیار و گوجه کاشته ایم. کاشت این خیار و گوجه به نفع من نیست چون خون من پای این بته ریخته شده لذا به نظر ما کشاورزی سنتی حرام بین است. ما در بخش کشاورزی انقباضی و بسته عمل کردیم، امروز به این روز افتاده ایم اما در بخش انرژی هسته ای انبساطی عمل کردیم و با اینکه نداشتیم امروز دنیا را متوجه خود کرده ایم. الان چهل و پنج کشور دنیا دور ما جمع شده اند و می گویند اینها اگر بخواهند می توانند. یعنی اینجا خود را قدرتمند کرده ایم. پس در زمینه ی فضای مجازی هم نترسیم و انبساطی عمل کنیم. ما الان در دنیایی هستیم که نفستان روی اقیانوس تاثیر دارد یعنی سیستم دارد و بدوی نیست و از طرفی بخواهید و نخواهید آمریکا در دنیا اثر دارد هم باید اثر مستقیم داشته باشیم و حرکت کنیم. ما باید انبساط پیدا کنیم برای انبساط علم می خواهد قدرت می خواهد.


سرعت اینترنتمان در حد گاری است

ما با اینکه این همه حلق اینترنت را فشار داده ایم و سرعت اینترنتمان در حد گاری است بچه های مدرسه نرفته ی ما همه با اینترنت و کامپیوتر کار می کنند. بچه ای دادگستری را هک کرده و التماسش می کنند که آبروی ما را نریز. اینجا کشور ولایت است و تنها فرقه ای که 260 سال معلم معصوم داشته است ما بوده ایم. آمریکا را ببینید که در آن چقدر آدم می کشند. اصلا با کشور ما قابل مقایسه نیست. پس ما از نظر فرهنگی جزو کشورهای مادر در سطح جهانیم. از نظر هوش و استعداد و نیروی انسانی جوان هم سرآمد دنیاییم.


طلبه ها! فرش بفروشید، تبلت بخرید

من می گویم ما به جای حلزون شدن سوار این قطار جهانی شویم. من به طلبه هایم گفتم بر شما واجب است که فرش زیرپایتان را بفروشید و بروید لپ تاپ یا  تبلت بخرید. گفتم اگر نتوانید برای یک میلیارد حرف بزنید مفت نمی ارزید. مسلمان کسی است که متمدن باشد متدین باشد نه خرفت باشد. حرف من این نیست که به جنگ با دنیا برویم، ما باید منطقی با دنیا دیالوگ کنیم. علم رسانه ای ما باید در سطح جهانی باشد و راحت با دنیا دیالوگ کنیم. با این کار به قدرت می رسیم و این روند با سرعت حلزونی میسر نمی شود.


آفت سکس و خشونت در اینترنت، راه حل دارد

نهایت آفتی که در اینترنت هست چیست؟ سکس و خشونت نهایت آن است. ما باید با اخلاق و تکنیک و فرهنگ با آن مقابله کنیم نه با قایم موشک بازی. ما با دشمنی روبرو هستیم پس چه کنیم: " وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ " و بعد می گوید "وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْل". شما می گویید با فیسبوک و اینترنت پر سرعت این جوان خراب می شود؟ خب چرا این را خراب می کنی مشکل این جوان را حل کن. شما وقتی نتوانستی نیاز این جوان به همسر را حل کنید می رود فیلم و عکسش را نگاه می کند. کدام دیوانه ای است که اصلش را داشته باشد و خودش را به شیشه بچسباند؟! شما اگر به این جوان چلوکباب بدهید آب گوشت و دوغ می خورد؟


حل کردن مشکل جوانان بر دولت اسلامی واجب است. حل این مشکلات متخصص می خواهد. بیمارستان را که نمی شود با پرستار اداره کرد. بیمارستان پزشک متخصص می خواهد اگر با پرستار اداره کردید صبح به صبح باید مرده از آن خارج کنید. متخصص که نبودید تنها راه مقابله را ایجاد مانع می دانید. گفتیم تخصص را رها کن و فقط تعهد و تعهد هم که ملاک ندارد شیر تو شیر می شود.


ایران یک کشور معمولی نیست یک قاره است پس اداره اش تخصص می خواهد. با این اوضاع تا همین جا هم ما با معجزه امام عصر (عج) و غیرت مردممان ایستاده ایم. شما می گویید راه مقابله با تهاجم دشمن اینترنت ملی است و استدلال می آورید که در اینترنت ملی ما فحشاء نداریم و اکثر استفاده ی مردم هم از سایت های داخلی است؟! ما می گوییم با همین اینترنت می شود به مقابله با تهاجم پرداخت اما به شرط اینکه متخصصانمان را جمع کنیم و به آنها بهاء بدهیم. من نمی خواهم وارد بحث سیاسی شوم اما درصد بگیرید ببینید چند درصد از مدارک دانشگاهی ما الان حقیقی است و بر اساس ضابطه علمی است؟!


با این وضع نمی شود به مقابله پرداخت. مقابله، قدرت می خواهد و قدرت هم علم و معرفت می خواهد، تخصص می خواهد. متخصص که بودی از همین فضا استفاده می کنی. دائم ننشینیم حاشیه برویم، باید بافت کار را دنبال کرد. شاستی کشور باید دست متخصصان باشد اما متخصصان ما یا سکوت کرده اند یا جیره خور و فراری شده اند. دختر ایرانی بلند می شود می رود آمریکا جایزه ی برتر ریاضی را می گیرد اما الان در کشور می گویند آقا این موهایش پیداست، چارقد سرش کن که گوشهایش پیدا نباشد. حرف من این است دین اسلام دین انقباضی نیست اما ما انقباضی هستیم. ما باید فضا را باز کنیم و هرچه دادند ما آنتی تز آن را هم بزینم و استفاده کنیم. ما باید کشور را روی اصول علمی بنا کنیم، ما باید دعا کنیم به خون شهدا، امام زمان کمک کند. به قول مرحوم بهشتی ما هسته ایم، به ریشه ی این مردم بسته ایم، هیچی هم نمی خواهیم. من با کسی مشکلی ندرم، من دارم درباره ی روش سیستمی می گویم.


 

الان ما علما، پولدار ترین عصر تاریخیم؛ چی کار کردیم؟

ما باید با تعاون، تعامل، با تبادل با هم زندگی کنیم، این منوط به دو امر مهم است. اول شما دانش داشته باشید، دوم شما صدق داشته باشید. ما باید علم ومعرفت را دنبال کنیم. علم که اسلام و غیر اسلامی ندارد، خدا بیامرزد مرحوم بهشتی را می گفت موسقی اصیل اسلامی، من گفتم مگر موسیقی بلدی؟ موسیقی اسلامی نداریم، چرا اگر موسیقی ایرانی بگویید داریم، موسیقی اصیل اسلامی دیگر چیست؟ این انقلاب خون این بچه هاست و زحمت 600 سال غربت شیعه است. خدا رحمت کند امام خمینی گفت اگر اسلام سیلی بخورد دیگر به این زودی نمی تواند از جایش بلند شود. ما را غفلت گرفته، شما خوب می دانید علمای سابق ما پول نداشتند ولی مردم را هدایت می کردند، مردم از آنها اطاعت می کردند، در ماجرای تحریم تنباکو این زن شاه هم قلیانش را بیرون می اندازد. الان ما علما، پولدار ترین عصر تاریخیم. چی کار کردیم؟

منبع: پایگاه خبری انصاف نیوز

نظرت را بنویس
comments

اکبری

پناه می برم به خدا شر این گونه اشخصاص با منم منم که می کند معلوم است چون یا فهم درست ندارد یا یا کسانی این بیسواد را اجیر کرده اند یک سبب انحراف جامعه مخصوصا جوانها بشود

علی

سلام خدا رو شکر که همچنین فکر هایی هم هست . کاش بجای رد کردن این افکار و... مردم بودند جواب می‌دادند. ولی متاسفانه فقط نهی تکفیر و... بلد هستند .

قائمی طباطبائی

سلام و درود بر شما و همه ی کسانی که از حصارهای نگرش کلیشه ای بیرون آمده و اهتمام بر این دارند که به روز شده و از آنچه که در اطرافشان میگذرد باخبرند؛ یکی از گرفتاریهای حوزه های علمیه متأسفانه اینه که افراد متحجر برای تحت پوشش قرار دادن ............ و .............خود با اسلحه ی تفسیق، تکفیر و تحریم تقدس مآبی بخرج داده و طلبگی را محصر در همان حالت کلیشه ای زمان مرحوم شیخ طوسی ره و امثال فرموده اند .

فاطمه

پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما