آشنایی با رتبه بندی الکسا و روش ثبت سایت ها در alexa.com

رنک الکسا چیست و روش ثبت سایت در الکسا چگونه است ؟
اگر مدير يک سايت خبري باشيد، هر روز صبح پيش از کار روزانه و هر شب پس از فعاليت طاقت فرسا، سري به سايت الکسا خواهيد زد تا رتبه سايت خود را بدانيد. اگر هم سايت باز باشيد حتما هر چند روز يکبار به الکسا سرمي زنيد تا ببينيد کدام سايت توانسته رتبه برتر سايت هاي خبري را کسب کند.هرچند که البته کارشناسان حوزه وب انتقادات مهمي را متوجه نظام رتبه بندي الکسا مي دانند و معتقدند که بالا آمدن در اين سيستم لزوما به معني پرمخاطب بودن يک سايت نيست، چنان که اگر شما همين امروز فهرست برترين هاي اين سايت را مرور کنيد، ممکن است از حضور برخي سايت هاي بي نام و نشان در برخي رتبه ها حسابي شگفت زده شويد. با اين همه به دليل نبود نظام هاي معتبر تر و قابل اعتناتر رتبه بندي در اينترنت، الکسا لاجرم به يک مرجع مهم و معيار قضاوت در خصوص ميزان بازديد کننده سايت هاي مختلف اينترنتي تبديل شده است ، آنچه در ادامه مي خوانيد مروري است بر سازو کار عملکرد و رتبه بندي اين سايت معروف.

همانطور که می دانید رتبه بندی صفحات وب  قبلا توسط گوگل و ابزار page rank آغاز شد که برای رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها و حتی صفحات مختلف هر پایگاه اینترنتی ، امتیازی بین ۰ تا ۱۰ داده می شد و سایت های با رنک بالاتر از مزایایی در موتور جستجوی گوگل برخوردار هستند و به نوعی اعتبار یک سایت یا وبلاگ محسوب می شود.

الکسا یک وبسایت معتبر بین المللی است که آمار کاملی از رفتار های کاربران و نحوه ورود به سایت های وب در سراسر دنیا را بدست می آورد و با آنالیز آن اطلاعات رتبه بندی خودش را انجام می دهد. خلاصه و چکیده این رتبه بندی عددی بین ۱ تا چند میلیون می باشد که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت، بهتر و بالاتر می باشد. میتوان یکی تا حدودی سایت الکسا را یک موتورجستجو نامید . البته الکسا قابلیت های زیادی برای دریافت انواع گزارشات در مورد وب سایت های متفاوت دارد .

به عنوان مثال وقتی میخواهید در وب سایتی تبلیغ دهید یا تبلیغات اینترنتی خود را به وب سایتی بدهید ابتدا کنترل کنید که این وب سایت دارای چه رتبه ای در الکسا هست و همچنین دارای چه رنک ی در گوگل هست و بعد سفارش تبلیغات اینترنتی خود را بدهید .

دلیل کنترل وب سایت های پذیرنده تبلیغات اینترنتی اینست که اگر بنر یا تبلیغات متنی خود را در سایت های منتشر کنید که از نظر رتبه یا رنک از شما پایینتر هستند اینکار عملا موجب کاهش ناگهانی رنک و رتبه شما خواهد شد به جای اینکه برای شما منفعتی داشته باشد .

آیا تا بحال پرسیده اید که این سایت چگونه ترافیک سایتها و رتبه آنها را تعیین میکند؟ سایت الکسا همانند سایتهای گوگل و یاهو دارای یک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران میتوانند با نصب آن، از امکانات سایت الکسا استفاده نمایند. یکی از کارهایی که این نوار ایزار انجام میدهد این است که تمام بازدیدهایی را که کاربر انجام میدهد را به سایت الکسا گزارش می دهد. سایت الکسا با توجه به این گزارشها، آمار ترافیک سایتها و رتبه آنها را ارائه می کند.

افزایش رتبه الکسا میسر نیست مگر با جذب بیشتر بازدیدکننده برای پایگاه اینترنتی خود. بهترین روش بالا بردن کاربران سایت استفاده از موتورهای جستجوی فعال در اینترنت است. از جمله قدرتمند ترین این موتورهای جستجو گوگل می باشد این موتور جستجوی قدرتمند دارای بیشترین محبوبیت در بین کاربران ایرانی است بطوریکه بیش از ۸۵ درصد فارسی زبانان و ایرانیان از این سایت برای پیدا کردن موضوع و مطلب مورد نیازشان در شبکه جهانی اینترنت استفاده می کنند .

مزایای الکسا :
الکسا این امکان را برای شما فراهم می کند که خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید. با استفاده از ابزار مقایسه آن، شما به راحتی می توانید سایت خود را با رقیبانتان مقایسه کنید.هر چه رتبه بهتری داشته باشید اعتبار بیشتری نزد کاربران دارید و این باعث می شود که سایت های دیگر درخواست تبلیغ در سایت شما را داشته باشند. یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت است.

الکسا میتواند تا حدی گزارشات مفیدی را به مدیر وب سایت یا مدیر پورتال بدهد .سایت ها و پورتال هائیکه تمایل به بهینه سازی سایت خود دارند یا وب سایت هائی که تمایل به افزایش رتبه سایت و افزایش بازدیدکنندگان سایت میتوانند با کمک ابزار الکسا ،بهینه سازی وب سایت خود را به مرور و با سرعتی بیشتر انجام دهند .

برخی از مزایای الکسا به شرح زیر است :
- گزارشی از تعداد بازدید صفحات سایت
- گزارشی از تعداد بازدیدکنندگان سایت
- گزارش مربوط به جنسیت بازدیدکنندگان
- آمار مربوط به بازدیدهای موفق کاربران سایت
- گزارش حدودی مربوط به سن بازدیدکنندگان سایت
- آمار واژه ها و کلمات کلیدی که سایت با آنها جستجو شده
- درصد اهمیت فعلی واژه ها در تولید بازدیدکنندگان
- تعداد سایت هائی که لینک سایت شما در آن قرار دارد
- خطا و اشکالات مربوط به لینک های داخلی سایت شما
- رتبه سایت شما در میان کلیه سایت های ایرانی
- رتبه سایت شما در میان سایت های جهان
- و ویژگی ها و مزیت های دیگر که با سه پلان متفاوت به مدیران سایت ارائه میشود

به تعریف الکسا از رتبه بندی ترافیک الکسا توجه کنید:
رتبه بندی ترافیک الکسا بر اساس آرشیو سه ماهه اطلاعات کاربران
رتبه بندی ترافیک الکسا بر اساس آرشیو سه ماهه اطلاعات کاربران استفاده کننده نوار ابزار الکسا و همچنین تعداد صفحات بازدید شده و تعداد کاربران هر سایت می باشد. در مرحله ابتدایی، الکسا تعداد صفحات دیده شده هر سایت را در وب به صورت روزانه محاسبه می کند.

استفاده کننده نوار ابزار الکسا و همچنین تعداد صفحات بازدید شده و تعداد کاربران هر سایت می باشد. در مرحله ابتدایی، الکسا تعداد صفحات دیده شده هر سایت را در وب به صورت روزانه محاسبه می کند.

رتبه بندی اصلی الکسا بر اساس موقیعت مکانی و دو ویژگی ذکر شده در بالا، در بازه زمانی مشخص تعیین می شود. (پس رتبه یک سایت مستقیما تحت تاثیر هم تعداد بازدیدکنندگان سایت و هم تعداد صفحات که در اینترنت توسط کاربران دیده شده است می باشد.)   وب سایت شما چندمین وب سایت جهان است؟

مسلما هرچه ای رقم به عدد صفر نزدیک تر باشد وب سایت شما برتر از سایت های دیگر بوده و دارای ترافیک بازدید بیشتری خواهد بود.در نتیجه هرچقدر بازدید و ورودی کاربران شما در وب سایت شما بیشتر باشند مخاطبان بیشتر و مشتریان بیشتری خواهید داشت.

حال ببینیم الکسا چه اطلاعاتی از سایت ها به ما می دهد!
برای اینکه از اطلاعات و رتبه سایت خود در الکسا مطلع شوید کافیست به این آدرس مراجعه کنید :


http://www.alexa.com/siteinfo


و در محل مربوط به جستجو، نام سایت یا وبلاگ خود را درج کنید تا چنانچه الکسا رتبه ای به آن اختصاص داده ، نمایش داده شود.
همچنین می توانید از این آدرس هم برای انجام مراحل کمتر ، آمار مربوط به سایت خود را مشاهده کنید:


http://www.alexa.com/siteinfo/migna.ir
(کافی است بجای آدرس migna.ir ، آدرس سایت یا وبلاگ خود را درج کنید)



در صفحه مربوطه رتبه جهانی سایت شما و رتبه کشوری و نیز تعداد لینک های سایت شما در بین سایت های دیگر قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری نیز آمارها و نمودارهای خاصی هم از میزان بازدید در بازه های زمانی متفاوت و پارامترهای دیگری با قابلیت مقایسه این آمار با سایت های دیگر گنجانده شده است.

توضیح برخی موارد چون بحث تخصصی می شود را به آینده موکول می کنیم اما در اینجا ۳ پارامتر مهم قابل بررسی است :

رتبه جهانی سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، به سایت یا وبلاگ شما ، رتبه جهانی به شما تعلق می گیرد.

رتبه کشوری سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، از کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته اید (برای سایت های ایرانی ، مسلما کاربران ایرانی بیشترین ترافیک را روی سایت ها خواهند داشت) رتبه کشوری به شما تعلق می گیرد.

تعداد لینک ها : تعداد لینک های سایت شما در سایت ها و صفحات مختلف محاسبه می شود. (با تبادل لینک می توانید این عدد را بالا ببرید)

زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

امروزه آمار الکسا به نوعی اعتبار و نمایش دهنده آمار دسترسی کاربران به سایت ها تلقی شده و معمولا این رتبه بندی برای جذب تبلیغات هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. پس کوشا باشید تا با افزایش بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ خود به بهبود رتبه الکسا نیز کمک کنید. قابل ذکر است که الکسا آماری مربوط به برترین سایت ها را برای هر کشور خاص نیز منتشر می کند. مثلا برترین سایت های کشور ایران بر اساس رتبه بندی الکسا در این آدرس قابل مشاهده است.

روش هایی برای افزایش رتبه الکسا روش افزایش رنک الکسا  :
افزایش رتبه سایت در الکسا ممکن است به نظر شما بسیار ساده تر از افزایش رتبه در گوگل یا افزایش رتبه سایت در یاهو باشد ولی دقیقا افزایش رتبه و رنک در الکسا به دلیل نوع گزارشات این سایت با مفهوم توسعه کسب و کار الکترونیک کاملا به یک بازاریاب حرفه ای با تجربه بازاریابی الکترونیک و مسلط به شیوه های نوین تبلیغات الکترونیکی طبق دانش روز دنیا میباشد و در غیر اینصورت شاید با انجام روشهای عادی و معمول افزایش رنک شرکت های طراحی سایت و شرکت های بازاریابی اینترنتی ممکن است تنها رتبه و رنگ شما در الکسا بالاتر رود ولی گزارشات و آمار مربوط به تبدیل بازدیدکننده به مشتری طبق گزارشات قبل سر جای خود باقی بماند .

یکی از مهمترین گزارشات الکسا مربوط به فرار بازدیدکننده پس از مشاهده صفحه اول یا ترک سایت توسط بازدیدکننده پس از جستجو در موتور جستجو و کلیک روی لینک سایت میباشد . وب سایت شما دقیقا مانند یک شرکت یا یک فروشگاه میتواند نوع مشتری خود را جذب کند . یک فروشگاه شیک در نقطه ای از شهر که اجناس برند و اصطلاحا با کیفیت میفروشد با قیمت بالا با فروشگاهی که در منطقه ای از شهر است که اجناس با یک بیستم قیمت و کم کیفیت ارائه میکند ،هر کدام مشتری خود را پس از مدتی جذب میکند .

با ذکر این مثال عملا میتوانید با مشورت با یک بازاریاب کسب و کار های الکترونیک مشورت کنید تا دلایل ترک صفحه توسط برخی از مشتریان را برای شما بصورت یک گزارش کامل تحویل دهد .

در اینجا شیوه هایی که شما می توانید برای بالا بردن الکسا رنک خود استفاده کنید، ذکر شده است. بسیاری از این موارد از تجربیات وبمسترهایی است که نتایج مثبتی در رتبه بندی الکسا داشته اند. برخی دیگر از موارد از منابع و مقالات منتشر شده گرفته شده است.

آیا این موارد کمکی می کند؟ طبق گفته بعضی ها، بله، اعمال این شیوه ها کاملا نتیجه مثبت می دهند. اما توجه کنید که بسیاری از آنها نیازمند تلاش و برنامه ریزی هستند و از این رو این موارد زمانی موثر خواهند بود که شما فعالیت ها را متدوام انجام دهید.

برای افزایش رتبه الکسا، من پیشنهاد می کنم به جای  تمرکز بر روی شیوه های مصنوعی افزایش رتبه الکسا بر روی توسعه و افزایش کیفیت محتوا تمرکز کنید که علت اصلی جذب بازدید کننده است.

محتویات با لینکهای با ارزش بهترین و طبیعی ترین شیوه برای افزایش ترافیک و رتبه الکسا می باشد.
این مهم است که شما بیشتر تلاشتان را وقف افزایش مخاطبین کنید در حالیکه به هر یک از راهنمایی های زیر توجه می کنید.

1. نوار ابزار الکسا را نصب کنید یا وضعیت افزودنیهای مرورگر فایرفاکس را تنظیم کنید. سایت یا وبلاگ خود را به عنوان خانه اصلی انتخاب کنید. این اولین قدم است. برای نصب این نوار ابزار بر روی عبارت Alexa Toolbar کلیک کنید.

2. ابزار رتبه الکسا را در وب سایت خود قرار دهید. این سبب دریافت تعداد قابل توجهی کلیک روزانه می شود. بنا به گزارش برخی، هر کلیک به عنوان یک بازدید کننده حساب می شود حتی اگر کاربران از نوار ابزار استفاده نکرده باشند.

3. دیگران را تشویق کنید که از نوار ابزار الکسا استفاده کنند. این شامل دوستان، وبمسترهابه عنوان اصلی ترین بازدید کنندگان و خوانندگان سایت می شود.

4. در یک دفتر کار می کنید یا در شرکت خودتان؟ نوار ابزار الکسا یا افزودنیهای مرورگر فایرفاکس را در روی همه کامپیوتر های نصب کیند و وب سایت خود را به عنوان صفحه اصلی (صفحه خانه) برای همه مرورگرها

یکی از مهمترین گزارشات الکسا مربوط به فرار بازدیدکننده پس از مشاهده صفحه اول یا ترک سایت توسط بازدیدکننده پس از جستجو در موتور جستجو و کلیک روی لینک سایت میباشد .

تنظیم کنید. بهتر است بدانید که این راه وقتی جواب می دهد که آی پی های داینامیک یا مختلف استفاده می شود.

5. از دوستان بخواهید که برای پروفایل وب سایت شما در الکسا نظر و امتیاز بدهند. این به طور مستقیم بر روی رتبه تاثیر گذار نیست اما به هر حال ممکن است کمک کند.  

6. درباره الکسا بنویسید. وبمسترها و وبلاگ نویسان دوست دارند درباره روشهایی که رتبه الکسای آنها را افزایش می دهد بخوانند. آنها به شما لینک می کنند و ترافیک سایت شما افزایش می یابد. این کم کم روی رتبه الکسای شما تاثیر می گذارد.

7. آدرس تان را در اتاق های گفتگو های یا فروم های وبمسترها مطرح کنید. وبمسترها معمولا نوار ابزار را نصب کرده اند. شما وبمسترها را به سمت سایت خود می کشید و به آنها مطالب و نکات مفید پیشنهاد می کنید. همچنین این راه خوبی برای ایجاد ارتباط برای به اشتراک گذاشتن مقاله های مفیدتان با دیگران است.

8. محتویاتی بنویسید که درباره وبمسترها باشد. این می تواند درباره دامنه ها و سئو (بهینه سازی وب سایت ها) باشد. دو موضوعی که بیشتر وبمسترها دوست دارند و مخاطبینش نوار ابزار الکسا را نصب دارند.

9. در شبکه های اجتماعی آسیایی پست بگذارید. برخی از وبمسترها گفته اند که کاربران آسیای شرقی وب، بیشترین طرفداران نوار ابزار الکسا و قضاوت درصدی الکسا می باشند. من به شما پیشنهاد می کنم اگر وقت این کار را دارید، حتما امتحانش کنید.

10. یک بخش ابزار وبمسترها در سایتتان بسازید. این یک قطب مغناطیسی برای وبمسترها است تا اغلب سایت شما را بازدید کنند و به ابزارها دسترسی داشته باشند.

11. در سایت های پر بازدید عضو شوید. این معمولا تعداد زیادی بازدید کننده به سمت سایت شما می آورد و مطمئنا این بر روی رتبه الکسای شما تاثیر مثبتی می گذارد. به طور طبیعی، شما نیاز دارید که ارزش لینک هایتان را توسعه بدهید.

12. از نمایش تبلیغات کلیکی استفاده کنید. در موتورهای جستجو مثل گوگل تبلیغات بدهید یا به دنبال عباراتی باشید که بیشتر جستجو می شود. زمانی تبلیغات شما مفیدتر خواهد بود که درباره مواردی باشد که مخاطبین به آن نیاز دارند.

13. یک دسته بندی برای الکسا در بلاگ خود بسازید و هر مقاله و خبری که درباره الکسا می شنوید در آن بنویسید. این باعث می شود که وبمسترها یا بازدید کنندگانی که به طور گاه گاه جستجو می کنند به راحتی به منابع شما دسترسی داشته باشند و این به رتبه شما در موتورهای جستجو کمک می کند.

14. لینک و بنر وبمستر فروم ها (تالارهای گفتگو) و وب سایت ها را در سایت خود قرار دهید. نمایش یک تبلیغ برجسته و عالی ترافیک زیادی به سمت وب سایت شما خواهد آورد. و سبب افزایش قابل توجه رتبه الکسا سایت شما می شود.

در پایان پاسخ چند پرسش رایج را خواهیم گفت.

- چرا برخی وبلاگ ها هنوز قابلیت رتبه بندی الکسا ندارند؟ قبلا امکان نمایش رتبه بندی فقط برای سایت ها در alexa بود که اکنون وبلاگ سیستم های بلاگفا – میهن بلاگ – رز بلاگ – وی سی پی و بلاگ وب می توانند رتبه وبلاگ خود را نیز مشاهده کنند . بقیه وبلاگ های سایر سرویس دهندگان هنوز امکان رتبه بندی ندارند که بزودی الکسا این امکان را میسر خواهد کرد.

- چرا برخی سایت ها هنوز رتبه جهانی یا کشوری ندارند؟ ابتدا حتما از ثبت بودن دامنه سایت یا وبلاگ خود در موتورهای جستجو مطمئن شوید.  الکسا پس از ثبت شدن سایت شما در موتورهای جستجو شما را شناسایی و در لیست رتبه بندی قرار می دهد.

- چرا برخی سایت ها با داشتن رتبه جهانی ، اما رتبه کشوری ندارند؟ برخی سایت ها آمار بازدید بسیار پایینی دارند امکان رتبه بندی کشوری برای آنها نیست. همچنین گاهی اختلالات الکسا برای سایت های با آمار بازدید کم ، باعث این موضوع شده که پس از مدتی رتبه کشوری هم فعال می شود.    

 
الکسا چيست؟
الکسا وب سايتي است که کار آن گرد آوري اطلاعات ترافيک ديتا در محيط اينترنت است. بخشي از اين اطلاعات رايگان روي وب سايت اين شرکت براي استفاده عمومي منتشر مي شود. از اين رو شما مي توانيد بفهميد در سراسر جهان و در کشورهاي مختلف و نيز در 17 دسته بندي مختلف، چه سايت هايي داراي بيشترين بازديد است. الکسا همچنين آمار بازديد از وبسايت ها را به صورت دوره هاي هفتگي تا ۶ ماهه ارائه مي کند. طريقه ورود به سايت، کلمات پر جست وجو و نيز دموگرافي از سن و جنس کاربران (که البته لازمه آن رجيستر شدن صحيح کامپيوتر هاست) از ديگر مواردي است که الکسا به همه کاربران رايگان ارائه مي کند. در کنار اين فعاليت ها، الکسا فعاليت تجاري هم دارد و علاوه بر اين اطلاعات رايگان را در کنار نرم افزارها و نيز توصيه هاي کاربردي خاص هر وب سايت براي افزايش بازديد و در نتيجه بهبود رتبه سايت در الکسا و گوگل ارائه مي کند. اين دقيقا همان خدمتي است که از آن با عنوان SEO ياد مي شود.

از شرکت مستقل تا عضوي از آمازون
شرکت الکسا از سال 1996 به عنوان يک شرکت مستقل تاسيس شد، اما ۳ سال بعد شرکت آمازون که بيشتر شهرت آن به خاطر فروشگاه اينترنتي اش به خصوص در حوزه کتاب است، الکسا را خريد. در حال حاضر 30ميليون سايت در الکسا رده بندي شده است و اين سايت در هر ماه نزديک 9 ميليون بازديد دارد. نام الکسا به اعتبار کتابخانه اسکندريه مصر انتخاب شده است؛ کتابخانه اي که مملو از کتاب و دانش بوده است و حالا در نظر موسسان الکسا همين ويژگي را در اينترنت دارد.

الکسا چگونه کار مي کند؟

روش کار الکسا استفاده از تول باري است که روي مرورگرهاي مختلف نصب مي شود. وقتي کاربران در سايت هاي مختلف به گشت و گذار مي پردازند، تول بار الکسا اطلاعات بازديد از هر سايت را به سرور مرکزي مي فرستد و سرانجام رتبه سايت ها تعيين مي شود.
در عين حال، برخي مديران سايت ها مي توانند با ثبت نام سايت خود در الکسا به اين شرکت اين مجوز را بدهند که از اطلاعات بازديد سايت استفاده کند تا هم اطلاعات دقيق تري داشته باشد و هم احتمالا رتبه سايت را ارتقا دهد.

منبع: میگنا
 

نظرت را بنویس
comments

امیر

عالی بود . بسیار آموزنده .

ali

تا چه حد می توان به رتبه الکسا اطمینان کرد؟

قالیشویی

خیلی ممنو ولی نحوه ثبتنام نبود .لطفا اون مورد هم توضیح بدید.

تورلند

توضیحات خوب و کاملی بود.

kayakweb

خیلی خوب و کامل ممنون

سارا

ممنون بدردم خورد

نیما

عالی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما