ابوالفضل بروغنی، نویسنده، محقق و سبزوارپژوه معاصر

ابوالفضل بروغني ،پژوهشگر و محقق و سبزوار پژوه معاصر در اول آذر 1343در گرگان چشم به جهان گشود .

پدرش ميرزا مهدي معروف به نجفي ،از معتمدان و تعزيه خوانان بروغن سبزوار بود كه مدتي در گرگان مي زيست و به همراه خانواده به بروغن بازگشت .

بروغني در پنج سالگي پاي در مكتب خانه نهاد و در مدت شش ماه روانخواني قرآن را فراگرفت. دوره ابتدايي را در سال 1350در نخستين سالي كه دبستان بروغن افتتاح شد ،آغاز كرد و كلاس دوم را در دبستان هاتف منطقه نظام آباد تهران به پايان برد و ادامه تحصيلات ابتدايي خود را در بروغن تكميل كرد .

سال 1355براي تحصيل در دوره راهنمايي ،رهسپار شهر سبزوار شد از همان دوره نوجواني با كتاب وكتابخواني انس و الفت داشت و با شرکت در محافل ديني و ادبي آن روزگار ،با آثار دكتر علي شريعتي آشنا شد و با خريد كتابهاي مختلف ،براي خود كتابخانه اي شخصي تهيه كرد.

در سال 1358براي تحصيل در رشته اقتصاد گام در دبيرستان دكتر غني (دبيرستان ايوب محمودي فعلي ) نهاد و دو سال پاياني را در دبيرستان اسرار درس خواند و در سال 1362ديپلم خود را گرفت تابستان همان سال با جهاد سازندگي به خاش رفت كه ره آورد اين سفر مجموعه شعر و دكلمه بود با عنوان آواي محروم .

در سالهاي 1361و 1362مدتي در ميدان هاي نبرد [جنگ تحمیلی]حضور يافت و به دفاع از كيان خود پرداخت در نخستين دوره بازگشايي مركز تربيت معلم سبزوار در سال 1362به تحصيل پرداخت و با اتمام اين دوره در سال 1364به عنوان معلم ابتدايي به نوده ارباب (نوده انقلاب فعلي )رفت .

در سال 1366در دبستان روستاي نهالدان بخش داورزن به تدريس پرداخت و سرايش برخي اشعار خود و نيز تحقيقات درباره فرهنگنامه بومي سبزوار ،محصول اين دوره است.

همان زمان در دانشگاه ليسانس زبان و ادبيات فارسي گرفت و پس از آن در جوين ،داورزن ،چشام ،مزينان ،به عنوان دبير به تدريس پرداخت.

در خلال سالهاي 1370تا 1386به تحقيق و پژوهش درباره فرهنگنامه بومي سبزوار اهتمام ورزيد و در سال 1375در دوره كارشناسي ارشد دانشكده علوم انساني دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد پذيرفته شد ودر سال 1377با نگارش پايان نامه خود با موضوع بررسي زبان شناسانه گويش سبزوار باشتين و بروغن ،فارغ التحصيل شد. و مدتی پس از آن به عنوان مدرس در آموزشكده فني امام خميني و ...به فعاليت آموزشي مشغول و برخي تحقيقات و آثار پژوهشي و تاليفي وي به شرح زير است :

1-بررسي زبان شناسانه گويش سبزوار :اين كتاب كه در 13بخش در باره گويش سبزوار و لهجه شناسي اين شهر تاليف شده ،در اصل پايان نامه كارشناسي ارشد اين محقق ارجمند است و خوشبختانه با تكميل و ويرايش نهايي چهارساله ،به همت انتشارات ابن يمين سبزوار در سال 1381به چاپ رسيده است .

2-خوبان پارسي گو: اين كتاب كه بوسيله انتشارات ابن يمين منتشر شد برگزيده اي است از متون ادب فارسي و براي تدريس در آموزشكده ها و دانشگاهها تدوين شده است .

3-هنر زباني عوام: نويسنده در اين كتاب كه در چند جلد تنظيم و تدوين شده به نقد و بررسي و گردآوري افسانه هاي محلي خراسان و سبزوار پرداخته و هم اينك در دست نشر است .

همچنين برخي از مقالات منتشر شده و نشده اين پژوهشگر سبزوار به شرح زير است :

1- اتباع در دستور زبان فارسي :چاپ شده در مجله انسان و انديشه دانشگاه آزاد اسلامي

2- جستاري در تشويق و تنبيه از گذشته تاامروز: پذيرفته شده در همايش تشويق و تنبيه در سال 1378در سبزوار

3- سبزوار و پيشينه آن : چاپ شده در مقدمه كتاب محرمان خلوت انس

4- جستاري در سوگنامه هاي خراسان

5- لالايي ها يا شعر خواب : مقاله برگزيده براي قرائت و چاپ در مجموعه مقالات چهارمين همايش زبان آموزي كشوري

6- سبزوار شهر ساسان : بررسي تاريخچه سبزوار و تاريخ بناي آن

7- مولانا و آزاد انديشي : مقاله خوانده شده در همايش از بلخ تا قونيه در نيشابور

8- زن ازديدگاه قرآن : مقاله منتشر نشده

9- تجلي آتش در فرهنگ خراسان بويژه سبزوار: مقاله چاپ شده و پذيرفته شده جهت سخنراني در همايش انجمن ترويج زبان وادب فارسي در دانشگاه فردوسي مشهد

10- و نيز مجموعه اي از دست نوشته هايي درباره فرهنگ بومي و محلي سبزوار و نيز گردآوري دوبيتي ها ،ضرب المثل ها ،باورها ،آداب و رسوم و ...از ديگر تحقيقات اين پژوهشگر فعال و تواناي سبزواري است .

منبع: وبلاگ ابوالفضل بروغنی

 

گفتنی است، اخیرا کتابی با نام « خراسان در آیینه فرهنگ مردم » در سال ۱۳۹۴ از ایشان به چاپ رسیده که حاصل سفرها و تحقیقات میدانی و مطالعه در این زمینه بوده است.

از جمله موضوعات این کتاب:

    تحقیق وسیع درباره لالایی ها و جمع آوری آن (چند لالایی بسیار کمیاب از چشام)؛
    ترانه های کودکانه بازی و نوازشی؛
    ترانه ها و تصنیف های محلی؛
    مراسم محرم؛
    مراسم نوروز و چهارشنبه سوری و شب چله و سیزده بدر و چهارده بدر؛
    مراسم عروسی؛
    باورها و عقاید؛
    چگونگی برگزاری آیین‌های ماه رمضان و بسیاری نکات دیگر
...

منبع: سایت خبری تحلیلی چشام

نظرت را بنویس
comments

محمد سخایی

خداوند نگهدارت آقای بروغنی.پسر ارشد همسایه عزیزمان در بروغن‌.باعث افتخاری
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما