سبزوار اولین و بزرگترين مرکز دانشگاهی شمال شرق کشور بعد ازمشهد مقدس

سبزوار مهد دانشوران بیدار و یکی از خاستگاه های اصلی مردان بزرگ و فرزانگان کم نظیر عالم علم و فرهنگ ایران و جهان ازدیرباز تا کنون است.
این شهرسرافراز در طول حیات پرافتخارش همواره نقش برجسته ی فرهنگی و علمی را در خراسان بزرگ و حتی در سرتاسر ایران اسلامی به دوش کشیده است. در این سالها نیز شهر دارالمومنین سبزوار درسرتاسر کشور همچنان با نقش برجسته ی علمی و فرهنگی شناخته می شود. و این شهرت را مرهون داشتن چندین وچند دانشگاه بزرگ دولتی و غیر دولتی است که همه ساله تعداد زیادی از جوانان جویای علم را از سرتاسر کشور به آغوش فرهیخته پرور خود می کشاند . و به یکی ازبزرگترین کانون های علم آموزی و معرفت اندوزی در شمال شرق کشور تبدیل شده است.
این موضوع نه تنها از لحاظ شهرت و اعتبار علمی و فرهنگی برای هرشهری از جمله سبزوار مفید است بلکه در صورتی که مدیریت درستی روی آن اعمال شود ، می تواند فواید اقتصادی و اجتماعی خاص خود را هم به بار بیاورد. که خود به صورت مفصل قابل بحث و بررسی است.
حالا اگر این نقش و این کارکرد برای یک شهر تا این اندازه با اهمیت است پس بر تمام مردم و مسئولان شهری واجب است که از آن حمایت نموده و به گسترشش کمک کنند. حمایت و گسترش از نقش دانشگاهی سبزوار وظیفه ایست که به نظر می رسد در طول تمام دو دهه ی گذشته که دیارسربداران به آهستگی به سمت تبدیل شدن به یک شهر دانشگاهی حرکت کرده است از جانب تمام مسئولین و مدیران شهری به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
در این میان براساس مشاهدات به نظر می رسدیک نقطه ی قابل تقدیر در عملکرد مسئولین سبزوار در سالهای اخیر این است که چنان که انتظار می رود به خوبی از نقش دانشگاهی این شهر حمایت کرده اند و اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که گسترش و توسعه ی سبزوار در عرصه ی دانشگاهی با افزودن رشته های جدید ، افزایش پذیرش دانشجوها ، تأسیس دانشکده های جدید و ارتقاء برخی دانشکده ها به دانشگاه .
در همین زمینه بد نیست بدون اینکه قصد تبلیغ یا حمایت از شخص خاصی را داشته باشیم و تنها به جهت حمایت و تشویق فعالیت های علمی وفرهنگی شهرستان مطلب امیدوارکننده ای را درج کنیم که چند روز گذشته در وبسایت یکی از مسئولین فعلی شهرستان سبزوار درج شده بود. و از بسیاری جهات امیدوار کننده به نظر می رسید. با هم این مطلب غرورانگیز را از وبسایت نماینده ی مردم سبزوار دکتر محسنی ثانی مطالعه می کنیم :

سبزوار قطب مهم دانشگاهی شرق کشور

یکی از دست آوردهای غرورانگیز منطقه ی غرب خراسان رضوی در حداقل دو دهه ی اخیر ، دستیابی این منطقه به مرکزیت علمی و دانشگاهی خراسان رضوی درکنارمشهدمقدس و حتی شناخته شدن به عنوان یکی از قطب های دانشگاهی شرق کشور است .
به طوری که هم اکنون سالهاست نام پرافتخار سبزوار در دفترچه های انتخاب رشته ی کنکور جوانان سرتاسر کشور در تمام مقاطع تحصیلی شامل دکترا تا کارشناسی وکاردانی ، در ردیف معدود شهرهای عمدتاً مراکز استانی می درخشد که دانشگاه های بزرگ دولتی دارند.
این دست آوردچنان که گفته شد در طول سالیان متمادی حاصل شده ، اما در سه سال و نیم اخیرباهمت ، کاردانی و تلاش مضاعف نمایندگان و سایر مسئولین زحمت کش شهرستان ، سرعت و رشد چشمگیری به خود گرفته است.
اینک نگاهی موشکافانه می اندازیم به این دست آوردهای قابل تحقیق و اثبات سبزوار در زمینه ی دانشگاهی :
۱-   دانشگاه تربیت معلم سبزوار : این دانشگاه در سه سال اخیر با افزوده شدن چند رشته و دانشکده ی جدید به این دانشگاه ضمن تغییر نام مدتی است در مسیرو در شرف تبدیل شدن به یک دانشگاه جامع در شرق کشور قرار گرفته است.
تربیت معلم بعد از فردوسی مشهد بزرگترین دانشگاه دولتی استان خراسان رضوی است. و هم اکنون با ده دانشکده ی مختلف از جمله دانشکده های فنی و مهندسی ، ادبیات و علوم انسانی ، معماری و شهرسازی ، علوم پایه ، تربیت بدنی ، الهیات و معارف اسلامی و … در حال فعالیت است.
لازم به ذکر است دانشکده ی با اهمیت نفت و پتروشیمی نیز در سالهای اخیر با حضور وزیر نفت در این دانشگاه افتتاح شده است. و از لحاظ علمی و تخصصی پشتوانه ی خوبی برای احداث دو کارخانه و مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی در سبزوار شده است . به طوری که هم اکنون مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی ستاره ی خراسان به سرعت روند احداث خود را در سبزوار طی می کند.
۲-   دانشگاه علوم پزشکی سبزوار : در سه سال اخیر از دانشکده به دانشگاه ارتقاء یافت و هم اکنون با پذیرش دانشجو در رشته ی پزشکی و تحت پوشش داشتن چندین بیمارستان بزرگ دولتی در غرب خراسان رضوی ، سبزوار را به یکی از قطب های بزرگ تأمین بهداشت و امور درمانی در استان تبدیل کرده است. هم اکنون نیز طرح جامع توسعه ی این دانشکده تهیه شده  است.
گفتنی است در پردیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در زمین بزرگی بالغ بر ۱۰۰ هکتار در یکی از نقاط شمال شهر سبزوار درحال ساخت است ، احداث یک بیمارستان دولتی با ۴۰۰ تخت خواب که ازتمام بیمارستان های فعلی سبزوار بزر گتر است نیز درنظر گرفته شده است که کمک شایانی به ارتقاء سطح بهداشتی و درمانی نه تنها سبزوار و شهر های اطراف بلکه کل استان خراسان رضوی خواهد کرد. همین امر گام مهمی در تثبیت جاگاه مرکزیت بهداشتی و درمانی سبزوار در غرب استان محسوب خواهد شد.
۳-   دانشکده ی دولتی علوم قرآنی که در سال جاری تأسیس شد و می رود تا در آینده ای نزدیک تبدیل به یکی دیگر از مراکز بزرگ دولتی و دانشگاهی در دارالمومنین سبزوار بشود.
گفتنی است در تأسیس و راه اندازی این دانشکده که چند شهردیگر خراسان رضوی نیز به شدت پیگیر گرفتن امتیاز آن بودند ، نمایندگان فعلی سبزوار نقشی بسیار محوری داشته اند.
۴-    دانشگاه آزاد واحد سبزوار به عنوان یکی از بزرگترین شعبه های دانشگاه آزاد شمال شرق کشوربعد از مشهد است که در این سالها فعالیت های توسعه ای خود را ادامه داده و اخیراً در سفر رئیس دانشگاه آزاد کشور به سبزوار تأسیس واحد علوم و تحقیقات در این دانشگاه تصویب شد.
۵-   دانشگاه آزاد جوین که از سال ۱۳۸۷ در رشته های کاردانی برق-کامپیوتر با پذیرش ۴۰ دانشجو شروع بکارنموده است، و در سال های بعد مجوز رشته های کارشناسی عمران-معماری و شهرسازی و علوم سیاسی نیزبرای این دانشگاه اخذ شده است.
این دانشگاه با دارا بودن ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی با یک حلقه چاه عمیق کشاورزی دارای یک موقعیت ممتاز و منحصر به فرد دربین دانشگاههای آزاد استان میباشد.
۶-   دانشگاه های پیام نور در سبزوار ، جوین ، جغتای و داورزن که در این سالها به فعالیت های توسعه ای خود ادامه داده اند. و تعداد زیادی دانشجو همه ساله دراین دانشگاه ها پذیرفته می شوند. لازم به ذکر است دانشگاه پیام نور جوین در سالهای گذشته بین دانشگاه های تازه تأسیس پیام نور خراسان رضوی مقام نخست را به خود اختصاص داده است.
۷-   تأسیس و گسترش چندین دانشکده ی فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی مختلف در سبزوار که وجود هریک از این دانشکده ها در سایر شهرستان های خراسان رضوی معمولاً باعث فخر و مباهات دیگرهم استانی های عزیزمان می شود اما این دانشگاه ها در سبزوار به خاطر وجود چندین دانشگاه ه بزرگتر دولتی ، تا کنون کمتر مجال دیده شدن به دست آورده اند.
اینک با اطمینانی هرچه بیشتر معتقدیم سبزوارشهر دیرینه های پایدار در کنار سایر بخش ها و شهرستان های تازه تأسیس خود در زمینه ی علمی و دانشگاهی به سرعت در مسیر توسعه ای پایدار قرار گرفته است.
(منبع : وبسایت دکتر محسنی ثانی)
مخاطبان گرامی با توجه به اینکه اسرارنامه یک مجله ی اینترنتی بی طرف و کاملاً آزاد است که تنها سعی می کند واقعیت های امروز شهر پرافتخار سبزوار رابا نگاهی منتقدانه و نه به شیوه ی تخریب کننده یا تملق گرایانه مورد بحث و بررسی قرار دهد لذا از شما خواهشمندیم در مورد هریک از مطالب مندرج در این وبسایت هرگونه نظر موافق یا مخالفی که دارید با ما مطرح نماییدو مطمئن باشیدکه مانیز تمام نظرات دریافتی را به شرط اینکه حاوی توهین به اشخاص وارزش های اجتماعی و مذهبی نباشند انتشار خواهیم داد. 
با تشکر
کد : 5715

نظرت را بنویس
comments

فسنقری

چرا .............. رو حذف کردید دیدید از کجا تامین میشیذ

قاسمیان

جناب فسنقری ......................... که تکلیفش روشن است ! یعنی شما واقعاً خبرهای سایت ..................... را معتبر می دانید؟ مدیرش آدم سالمی نیست. بیچاره حالا خوب است که ظاهراً بر اساس آنچه در متن همین خبرش نوشته می داند اصول روانشناسی چیست و تکنیک های تبلیغاتی چه طوری است ! اما خودش به بدترین شکل ممکن سایتش را اداره می کند. طوری که هرکس وارد بشود و ببیند همان اول می فهمد یارو چه کاره است و چه هدفی دارد . یک سایت کاملاً انتخاباتی با اهداف مشخص . هدفش تخریب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اما این مفلک نمی داند با این کارها که می کند اول خود را تخریب کرده و بعد دیگران را. تازه بیشتر کل سبزوار و شهرستان های ناحیه را تخریب می کند. در زمانی که ما باید آبرو و افتخارمان را در مقابل برخی همسایگان حفظ کنیم یک چنین مردک فرصت طلب جاهلی چنین ضرباتی به پیکر آبرو و دست آوردهای منطقه ی ما می زند. جناب فسنقری حیف نیست نورچشمتان را برای خواندن اراجیف آن سایت معلوم الحال صرف کنید؟

فسنقری

وشته شده توسط ایران سبزوار خبر شنبه، ۰۵ آذر ۱۳۹۰ مشخصات مطلب بازدید: ۲۱ تاریخ انتشار: شنبه ، ۵ آذر ۱۳۹۰ ، ۲۰:۰۶ شناسه مطلب: ۲۶۵ سایت ..... که این روزها بجای خبر رسانی شفاف به یک سایت تبلیغاتی تبدیل شده واز نماهای مختلف با رعایت اصول روانشناسانه ی حرفه ای عکس ومکس های زیبا از ایشان عرضه می کند در یک بلوف غلو آمیز از حضور .......... در سبزوار به روزهای پرکار ........... تعبیر کرده .این سخن شاید بجا باشد اگر که: مردم کوچه وبازار شاهد ثمرات این پرکاری ها باشند. مردم شاهد تغییر در چهره سبزوار در شهرک های صنعتی و در ...باشند. مردم بدانند کی سبزوار شباهتی با شهرستان بغل دستی خود نیشابور با آنهم کارخانه وکارگه پیدا می کند. جوانان در کوچه وخیابان وبر دل پدر و مادرها وگاها در قهوه خانه ها و...بجای کار بی عار باقی نمانند. روستائیان چشمشان به جمال دلربای این ........... قبل از تبلیغات انتخاباتی روشن شود. و....

جناب کمالی که از شدت حسادت به سبزواری ها دارید می ترکید و چون در مقابل این همه دست آوردهای ما چیزی برای گفتن ندارید به ضرب المثل های شیرین فارسی متوسل می شوید و آنها را در جایی که مناسبتی ندارد به کار می برید ، بدانید بله سبزواری ها که واقعاً هنرمند هستند . اما اگر قرار است به کنایه بگوییم مردمی از شهرهای خراسان رضوی خود می گویند و خود می خندند بعضی از شهرهای عزیز همسایه ی سبزوار هستند که دلشان را به یک تاریخ پربار خوش کرده اند و حواسشان نیست که درحال حاضر خالی خالی هستند . از هر لحاظ

کمالی

خود گویید و خود خندید شما سبزواری ها کلا هنر مندید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما