خاطرات سفر دکتر اسماعیل کهرم به پناگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار / وقتی که دختر محیط بان شهید یاد پدر را زنده می کند

روزنامه شرق امروز تعدادی از خاطرات دکتر اسماعیل کهرم از فعالان پیشکسوت محیط زیست ایران و مشاور عالی رئیس سازمان محیط زیست کشور را منتشر کرده است که یکی از این خاطرات مربوط به سفر او به دانشگاه تربیت معلم سبزوار و بازدید از پناهگاه حیات وحش شیراحمد در این شهرستان است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، دکتر کهرم ضمن اینکه در این یادداشت توانمندی های علمی و دانشگاهی و قابلیت های طبیعی سبزوار را ستوده است، از محیط بان شهیدی که چند سال قبل در منطقه شیراحمد با شلیک یک تیر به فیض شهادت نائل آمد نیز یاد کرده است.

نکته جالب تر این است که به روایت دکتر کهرم همسر محیط بان صادقی هنگام شهادت او فرزند دختری را باردار بوده است که پس از تولد این دختر، نام آهو بر او گذاشته می شود تا همیشه یاد تلاش ها و عشقی که شهید صادقی برای طبیعت و به خصوص آهوان سبزوار قائل می شده، زنده نگاه داشته شود.

از این یادداشت دکتر کهرم چنین بر می آید که تاریخ سفر او به منطقه شیراحمد سبزوار مربوط به زمانی است که هنوز عرصه این دشت مثل این روزها خالی از زندگی آهوان ایرانی نشده بوده است. حتی دکتر کهرم در جایی از این یادداشت نوشته : «شیراحمد به دلیل وجود آهو و جبیرش شهرت دارد.»

اسرارنامه در ادامه به انتشار بخش هایی از متن گزارش روزنامه شرق که با تیتر«تهمتن طبیعت ایران» منتشر شده، می پردازد:

تهمتن طبیعت ایران

 دانشگاه تربيت مدرس* در سبزوار جايگاه زيبايي دارد؛ دانشجويان فعال و استادان پويا، براي کنفرانسي من را دعوت کردند. قرار شد به پناهگاه حيات وحش شيراحمد به وسعت ٢٢هزار و ٤٨٧ هکتار، در همسايگي سبزوار سري بزنيم؛ با سه اتوبوس به راه افتاديم. شيراحمد به دليل وجود آهو و جبيرش شهرت دارد.

به پاسگاه محيط باني رفتيم؛ يک ساختمان سه اتاقه، اتاق خواب با تخت خوابي چند طبقه و يک گليم مندرس، ولي تميز، يک اتاق هم دفتر کار بود.

با بي سيم و دفاتر و... . اتاق سوم هم آشپزخانه پاسگاه بود، گوشت در اين آشپزخانه کمتر وجود داشت؛ اما تخم مرغ و نيمرو تا دلتان بخواهد... . گشتي زديم، هوا باراني بود ولي نم نم! بچه ها از هواي خوب به وجد آمده بودند. در پاسگاه روي يک ديوار سفيد، عکس سياه و سفيدي از يک جوان را با قاب آن آويزان کرده بودند.

پس از قدم زدن به يک قسمت از دشت رسيدم، ابتدا يک سايه بان فلزي و زير آن يک سنگ شبيه سنگ مزار، روي اين سنگ نوشته شده بود: محل شهادت صادقي، عکس روي ديوار با آن مطابقت مي کرد.

محيط بان صادقي توسط يک تير که معلوم نبود از کجا آمد در آن نقطه افتاد و ديگر برنخاست. همسر صادقي در آن زمان حامله بود، چند ماه بعد از شهادت صادقي، دخترشان به دنيا آمد؛ مادرش نام او را آهو گذاشت، همان موجودي که پدر آهو به خاطر حفاظت از آن شهيد شد.

مادر آهو خانم گفت: « از بس پدرش به شغلش علاقه داشت، آهو زندگي اش بود و عضوي از خانواده».

منبع: روزنامه شرق ، شماره 2622 به تاريخ 13/4/95، صفحه 17 (جامعه) 


توضیحات:

* دانشگاه تربیت مدرس سبزوار: در سبزوار دانشگاهی به نام تربیت مدرس وجود ندارد. یقیناً منظور دکتر کهرم دانشگاه تربیت معلم بوده است که البته آن هم چند سالی است به عنوان دانشگاه حکیم سبزواری تغییر نام داده است.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما