اولین موزه صنعت نفت ایران در سبزوار میزبان 200 قلم شی ء تاریخی است

نمایش بیش از 200 قلم شیء تاریخی در موزه نفت سبزوار
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت: بیش از 200 قلم شیء تاریخی در موزه نفت سبزوار نگهداری و نمایش داده می‌شوند.
 
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمود رضا سلیمانی با اعلام این خبر افزود: موزه صنعت نفت سبزوار یکی از اولین موزه‌های صنعت نفت در سطح ایران است که در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ در این شهرستان راه‌اندازی شده است.
 
وی گفت: قدمت بنای موزه سبزوار به سال‌های دهه 1320 شمسی باز می‌گردد.
 
سلیمانی افزود: این موزه که یک جایگاه پخش بنزین و فرآورده‌های نفتی بوده، ابتدا تحت عنوان ساختمان شرکت نفت ایران و انگلیس شناخته می‌شد که پس از ملی شدن صنعت نفت به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد.
 
وی اظهار داشت: از جمله اشیای به نمایش گذاشته شده در موزه نفت سبزوار می‌توان از تلمبه‌ها و پمپ‌های روغن و بنزین متعلق به دهه بیست، لوازم آزمایشگاهی، موتورهای دیزلی، ماشین‌های آتش نشانی، پیمانه‌ها و... نام برد.
 
وی خاطر نشان کرد: در بررسی‌های اخیر انجام شده توسط کارشناسان ثبت اشیای موزه‌های صنعت نفت بیش از 200 قلم شی موزه‌ای در موزه نفت سبزوار شناسایی و مراحل ثبت آنها انجام شده است. / پایان
 
منبع: خبرگزاری آنا
*   *    *
 
گفتنی است سبزوار هر چند شهر نفت خیزی نیست، اما با خوش ذوقی مدیران وقت شرکت نفت سبزوار در اواسط دهه 80 اولین موزه صنعت نفت کشور در این شهرستان دایر شده است.
 
آبادان و مسجد سلیمان که از مناطق نفت خیز جنوب غرب کشور هستند، مدت هاست که با جذب بودجه های کلان در حال ساخت موزه های صنعت نفت خود هستند اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.
 
یکی از سایت های استان خوزستان، مدتی قبل با انتشار مطلبی انتقادی، تعجب خود را از دایر شدن اولین موزه صنعت نفت کشور در سبزوار و عدم وجود یک موزه نفت در استان نفت خوزستان اعلام کرده بود.(منبع)
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما