جاذبه های گردشگری سبزوار

اولین موزه نفت کشور در سبزوار

ساختمان موزه نفت سال 1318 توسط شرکت ایران و انگلیس به منظور پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه شهر سبزوار ایجاد شد، بعد از ملی شدن صنعت نفت ایران به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد، البته مردم قدیمی سبزوار آن را به عنوان اولین پمپ بنزین‌ می‌شناسند.

به گزارش ایسنا، سال 1382 با تصویب هیات مدیره شرکت صنعت نفت باتوجه به اینکه این پمپ بنزین یکی از باقدمت‌ترین جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی بود، به اولین موزه نفت کشور تبدیل ‌شد. تغییری در نمای بیرونی موزه ایجاد نشد و از این نظر نمای آن دارای ارزش است اما نمای داخلی به کلی تغییر کرد.

در موزه نفت 210 قطعه موزه‌ای توسط کارشناسان این حوزه به ثبت رسیده است. از سال 1382 تا سال قبل، به مدت 13 سال، این موزه تنها موزه نفت کشور بود تا اینکه در دی ماه سال 1395 موزه نفت آبادان به بهره‌برداری رسید. در شهر مسجد سلیمان نیز یک موزه نفت در آینده‌ای ‌نه چندان دور به بهره‌برداری خواهد رسید.

موزه شامل چند بخش از جمله ادوات مراحل اکتشاف و تولید فرآورده‌ها، نمایشگاه کاریکاتور، پمپ‌های روغن و بنزین در دهه بیست، ولوها، لوازم آزمایشگاهی، موتورهای دیزلی، ماشین‌های آتش‌نشانی و قطعات و پیمانه‌هایی که قدمت آن به سال 1320 برمی‌گردد می‌شود.

این موزه سالانه حدود 5 هزار بازدیدکننده دارد که عمده‌ترین بازدیدکنندگان موزه را دانش‌آموزان مدارس در مقاطع مختلف تشکیل می‌دهند. بیشتر بازدیدکنندگان در ایام عید، تابستان و فصل شروع مدارس از موزه بازدید می‌کنند.

برخی از دانشجویان به منظور دریافت اطلاعات برای پایانامه‌های درسی و مقالات پژوهشی خود از موزه بازدید می‌کنند، ضمن اینکه در داخل موزه میز پژوهش برای دانشجویان و پژوهشگران درنظر گرفته شده است.



قرار داشتن موزه نفت در شهرستان سبزوار شاید امری عجیب به نظر برسد و بیشتر مورد انتظار است که این موزه در شهرهای نفت‌خیز و جنوبی کشور وجود داشته باشد، اما با اندک نگاهی به تاریخ شهر سبزوار این مکانیت بی‌ربط به نظر نمی‌آید. در واقع از هفت نماینده‌ای که با پیگیری دکتر مصدق ملی شدن صنعت نفت را دنبال می‌کردند، دو نماینده‌اش، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شانزدهم بودند. ضمن اینکه دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده‌ای با عنوان دانشکده نفت و پتروشیمی با رشته‌های مرتبط دارد.

موزه نفت در بلوار بهار سبزوار واقع شده است و امکان بازدید از این موزه هر روز عصر برای علاقمندان به تاریخ و پژوهشگران به صورت رایگان فراهم است.

منبع: ایسنا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما