مشاهده شاه روباه در پروند سبزوار

سبزوار- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: برای نخستین بار زیست گونه نادر 'شاه روباه' در دوربین های تله ای مستقر در منطقه حفاظت شده پروند این شهرستان به ثبت رسید.
 
حمید صادقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شاه روباه کوچکترین گونه روباه ایران محسوب می شود، افزود: چندی قبل نیز زیست این گونه در منطقه حفاظت شده درونه از توابع شهرستان بردسکن، توسط دوربین های تله ای در چشمه وشقی به ثبت رسیده بود.
 
وی افزود: شاه روباه در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و ثبت مشاهدات آن به نسبت سایر روباه ها کمتر است.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: شاه روباه با نام انگلیسی Blanfordʼs Fox و نام علمی Vulpes Cana در جهان شناخته می شود که البته نامهای دیگری مانند روباه افغانی، شاه روباه، سگ روباه، روباه استپی، روباه سیاه، روباه صخره ای یا روباه بلوچستان نیز دارد.
 
او افزود: این گونه دارای جثه ای کوچکتر از روباه معمولی است و بر روی صورتش 2 نوار سیاه و مشخص دارد که از چشم ها به طرف بیرون امتداد یافته‌ اند و این گونه کوچکترین و کمیاب ‌ترین روباه ایران به ‌شمار می‌آید. 
 
صادقی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته در منطقه حفاظت شده پروند، گونه های کمیاب جانوری چون کاراکال، گربه وحشی، گفتار و یوزپلنگ نیز مشاهده شده، افزود: با افزایش اعتبار و واحدهای پاسگاه محیط بانی، محدود کردن چرای دام از سوی منابع طبیعی و ایجاد آبشخور، این منطقه می تواند به زیستگاه مناسبی برای گونه های کمیاب تبدیل شود. 
 
گونه های جانوری همچون قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار ، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری منطقه پروند و شیراحمد سبزوار هستند.
 
شهرستان سبزوار دارای 2 منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت 39 هزار هکتار و 2 منطقه شکارممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت 108 هزار هکتار است.
 
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما