اقامتگاه ننه کلو و باباکلو میزبان علاقمندان به شاهنامه خوانی

سی و ششمین نشست شاهنامه خوانی در دیار سربداران به همت هنرمندان این عرصه از جمله ابوالفضل طبسی و با حضور علاقمندان به شعر و ادبیات کهن در اقامتگاه ننه کلو و باباکلو در روستای طبس این شهر برگزار شد.
 
ابوالفضل بروغنی، نویسنده و محقق سبزواری شرح کاملی از این نشست را برای مجله اینترنتی اسرارنامه ارسال کرده است که در ادامه به نشر آن می پردازیم.
 
به نام اهورایی که هورمندانه او را می‌ستاییم
 
سی و ششمین نشست شاهنامه خوانی سبزوار در روستای طبس مانشگاه بابا کلو و ننه کلو با همت گردانندگان این نشست وهموندان و دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران زمین وهمکاری مهربان ابوالفضل طبسی برگزار شد.
 
این نشست برابر بود با چهارمین سالگشت روانشاد مجتبی طبسی برادر هنرمند خوب شهرمان ابوالفضل طبسی.
 
روستای ییلاقی و کوهستانی طبس پذیرای رمن (جمع) مستان بود که اندک اندک به ما می‌پیوستند و چهره روستا را با طنین سروادهای حماسی (اشعار) فرزانه توس رنگی دیگر داده بود.
 
نشست شاهنامه خوانی در فضایی آزاد و درمانشگاه و بومگاهی سنتی و حال و هوای ایرانی با خوشامدگویی آغاز شد.
 
گزارشگر و خوانشگر این نشست مهربانو رامشینی بود که به زیبایی و حماسی خواندند و به خوبی گزارش کردند و آفرین دوستداران را در پی داشت.
 
بیدرنگ مدیر برنامه ابوالفضل بروغنی سخنرانی خود را با نهشته و موضوع "درباره سهراب" آغازیدند و از رویه های گوناگون به واکاوی رخداد تاریخی آن پرداختند و اینکه چرا رستم در رویارویی با سهراب نام خود را نگفت وبه بررسی این باریکه پرداخته شد که براستی رستم و سهراب رویارویی و تقابل سنت و مدرنیته و کهنه و نو و آیین شکن و آیین خواه است و این تقابل گذشته و نو برای همیشه خواهد بود و به سنجش داستان رستم و سهراب با همتای چینی آن __لی جینگ ونوجا پرداخته شد.
 
سپس گوش فرادادیم به شعری از جناب عباس چشامی در توصیف امیر بیان .
 
از آوای گرم و دلنشین و دلستان جناب مهربان محمد دولت آبادی حظ و بهره بردیم که ما را مهمان غزلی از شاعر شیراز کرد.و در پایان از نوای آسمانی و فرا سپهری مهربان نوایی عزیز با خواندن ربنای گروثمانی(ملکوتی)خود حال و هوا را کمی از حماسی به دینی دگرگون کرد و سرانجام با بلند شدن و گفتن بانگ اذان همه سر خوان بیدریغ رمضان نشستیم.
 
ازجناب طبسی عزیز سپاسمندیم که بیدریغ میزبان این نشست فرهنگی بود و امید است دیگران نیز به این کار روی آورند که سوگانه های خود را(مجالس ترحیم)به سمت و سوی کارهای ایران دوستانه و فرهنگی ببرند.
 
نبود برادر ارجمندمان مهربان موسی الرضا دانایی در طبس بوندانه (کاملا) سهش (احساس) می شد.
در پایان از زحمت‌ها و کوشش‌های دو فرهیخته بزرگوار مهربانان علی اصغر ملوندی و موسی الرضا ربانی و نیز از خودم سپاسگزارم.
 
واژه های فارسی سره سی وششمین نشست شاهنامه خوانی سبزواربزرگ
 
سوگانه و پرسه:مجلس ترحیم
 
مهستان‌، ورچمستان: مجلس خبرگان
 
گردایه: مجموعه
 
فراسپهر: ماورإلطبیعه
 
بارخانه: اسباب و وسایل، اثاث
 
آبگون: مایع
 
گزینستان: مجلس شورا
 
مرواوبه جویی: استخاره
 
برخی: فدا
 
باروپروانه: اجازه و رخصت
 
کد: 4553
 
برای مشاهده تصاویر بیشتر هم اکنون روی اینجا کلیک کنید
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما