روستای تُندک، ماسوله دیار سربداران

روستای زیبا و پایکوهی تندک مرکز دهستان تکاب است که در دامنه های جنوب شرقی کوه میش و در جنوب سرو کوه در ارتفاع 1377 متری از سطح دریا قرار دارد.
 
این روستا از نواحی کوهستانی و سرد بخش ششتمد سبزوار به حساب می‌آید.
 
روستاهای مجاور آن طرسک، مچ و قاسمی می‌باشند و از جنوب به شهرستان بردسکن متصلند.
 
در این روستا بافت قدیم خانه ها بیشتر به صورت متمرکز و پلکانی بوده ولی بافت جدید اغلب پراکنده و در کنار راه های اصلی و فرعی به روستا شکل گرفته است.
 
محصولات اصلی این روستا بادام، جو، گندم، انگور بوده و شغل اصلی مردم نیز کشاورزی و دامداری است که کشاورزی مردم این روستا را اغلب محصولات دیم تشکیل می‌دهد، ولی با این حال روستا دارای دو چاه عمیق می‌باشد.
 
روستای تندک یکی از قطب های تولید بادام دیم در خراسان رضوی محسوب می شود که می تواند به مرکز خرید همگانی این محصول ارزشمند و مغذی تبدیل شود و علاوه بر آن روغن زرد حیوانی این روستا نیز نزد مردم سبزوار معروف می‌باشد.
 
فرسایش لانه زنبوری یا تافونی در ماسه سنگ های تقریبا یکنواخت که به صورت حفره های متعدد کروی شکل در ابعاد مختلف با دهانه هایی مدور و فضای داخلی کوچک و بزرگ دیده می شود و همچنین گسل راندگی در این روستا با سطح وسیعی از سنگ های اولترا بازیک که بر روی مارنهای میوسن رانده شده است می تواند مورد توجه بخش اکوتوریسم علمی قرار گیرد.
 
کد: 4553
 
برای مشاهده تصاویر بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.
 
 
نظرت را بنویس
comments

الیاس زارعی

با سلام و‌سپاس از مدیریت محترم سایت وزین اسرارنامه مطالب شما در خصوص روستای تندک "ماسوله دیار سربداران" در کانال تلگرامی این روستا منتشر گردید. @tondokvillage@
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما