روستای کوهپایه ای منیدر

روستاي منيدر با جمعيت حدود۲۵۰خانوار وبیش از ۱۵۰۰نفر  در فاصله  35 كيلومتري غربي جغتاي قرار دارد اين روستا آخرين نقطه مرزي جغتاي است كه با شهرستانهاي شاهرود در استان سمنان و بخش داورزن سبزوار همجوار است. کوهستانی بودن این روستا و سرسبز بودن آن جلوه ای زیبا به آن بخشیده است به طوری که منیدر شبیه دره ای بزرگ است که آن را کوههای بسیاری احاطه کرده اند و نام منیدر نیز از واژه "میاندره" گرفته شده است. موقعیت جغرافیایی این روستا بگونه ای است که در مرز سه شهرستان سبزوار،جغتای و شاهرود واقع شده است. با این حال روستایی است محروم و دارای امکانات بسیار کم.
 
منیدر قدمت تاریخی طولانی دارد بطوریکه این روستا شامل قلعه ای خشتی و بسیار قدیمی میباشد که اکنون فقط خرابه هایی از آن به جا مانده است. در زمانهایی دور منیدر قلعه ای دارای دالانهای سرپوشیده از خشت بوده که مردم برای ورود وخروج، از دروازه آن که درب چوبی بسیار بزرگ و محکمی بوده است عبور می کرده اند. این دالان بزرگ حدود چند ده متر طول ان بوده است به گونه ای که انتهای آن به برج بلند ومستحکم منیدر منتهی میشده است که اکنون هنوز آثار آن به جا مانده است. این برج در واقع پناهگاه مستحکمی در مقابله از نفوذ متجاوزان و غارتگران در جنگهای قبیله ای آن زمان  بوده است بطوریکه اگر احیانا آسیبی به دروازه رسیده باشد و دشمنان بتوانند از آن عبور کنند و به داخل قلعه نفوذ نمایند، مردم برای حفظ جانشان داخل این برج مستحکم و نفوذناپذیر می شده اند. البته این قلعه به گونه ای ساخته شده است که هیچ راه نفوذی برای دشمنان و یا راهزنان در آن زمان باقی نمی گذاشته است، اما متاسفانه اکنون چیز زیادی از آن باقی نمانده است.
 
با توجه به موقعیت جغرافیایی منیدر، این روستا دارای معادن مختلفی می باشد که از مهمترین آنها معدن کرومیت منیدر را می توان نام برد.
 
منیدر دارای ۲ مدرسه  که  دارای مقاطع ابتدایی و راهنمایی است می باشد.
 
این روستا شامل دو مسجد، سه هیئت (ابوالفضلی، علی اکبری و علی اصغری  ) ، یک حسینیه ، یک زینبیه ، یک خانه بهداشت، یک پست بانک و یک پایگاه بسیج می باشد.
 
آب کشاورزی منیدر از طریق قنات تامین می شود. حاصلخیز بودن خاک کشاورزی و پوشش گیاهی متنوع آن جلوه ای زیبا به طبیعت منیدر بخشیده است که باعث رونق بخشیدن کشاورزی، دامپروری و پرورش زنبور عسل می باشد. کشاورزی منیدر شامل باغی و زراعی می باشد که قسمت باغی شامل بادام، گردو، انگور، آلو (گوجه سبز)، زردآلو،پسته و... و قسمت زراعی شامل گندم، جو، نخود، هندوانه ،چغندرقند و ... می باشد که یکی از معروفترین محصولات آن هندوانه دیم منیدر است که شهره خاص وعام می باشد.
 
از غذاهای سنتی منیدر می توان آش رشته، آش برگه (ساده و گوشتی)، کاله جوش، شیر برنج، دُلمیم، شیروا، مستابه، کاچی، اشکنه و ... را نام برد. از نانهای سنتی منیدر می توان نان پیچی، نان هویجی(حبوباتی)،  فتیر، نان شولی، نان پیازی، نان قرص، نان روغنی، و ... را نام برد.
از ورزشها و بازیهای سنتی منیدر می توان کشتی، هفت سنگ، کبدی، کوه نوردی، الک دولک،سه پایه بازی و ... را نام برد.
 
منبع: وبلاگ منیدر85
کد: 4553
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما