دره ارواح سبزوار در روستای چاه سوخته

علی اکبر شایان یگانه/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
دره ارواح یکی از جاذبه های طبیعی سبزوار و در 55 کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد. تناوب رسوبی کواترنری و مارن و کنگلومرا در این سری رسوبی باعث شده است که اشکال زیبایی در این دره ها ایجاد شود.
 
بهترین مسیر برای دیدن این دره زیبا روستای چاه سوخته می باشد. از سمت شمال روستای مچ هم دره ای دیگر آن را می توان مشاهده کرد. شیب عمومی لایه ها به سمت جنوب و با شیب بالای 30 درصد بر زیبایی دره افزوده است. 
 
این سایت گردشگری پر از اشکال زیبا به شکل های لاک پشت، قورباغه، مجسمه ابولهول، سر شتر، سر خروس، زن ها و مردهای به شکل روح است که ذهن هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد.
 
انتهای دره ها به آبشارهای جالبی می رسد که به نظر می رسد فصلی باشد. در قسمتی از انتهای دره اینقدر باریک و وحشتناک می شود که گاهی دو انسان توامان نمی تواند از آن قسمت عبور کند. رد پای شکار و آهو در منطقه گویای بکر بودن آن را دارد. 
 
آبی که درون دره است کمی لب شور می باشد. علت آن وجود لایه های مارنی که نمک دارد می باشد. ستونهای سنگی زیبا و جالبی نیز در این دره مشاهده می گردد. این ستونها هم حاصل فرسایش آب می باشد. 
 
ریزشهای عظیم و با حجم زیاد در قسمتهای مختلف محصول فرسایش دیفرانسیل است. گاهی این گونه فرسایش باعث ایجاد غارها و آمفی تئاترهای مسقف زیبا نموده است. نهایت پیاده روی در این دره یک ساعت می باشد و میتواند مکانی زیبا برای گذران یک روز تفریحی باشد.
 
(ستون سنگی در دره ارواح)
 
(دره ارواح سبزوار)
 
(غار در دره ارواح سبزوار)
 
 
کد:6430
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما