پناه گاه حیات وحش شیراحمد ، دریچه ای به زیبایی های طبیعت سبزوار

زیبایی های طبیعت، همواره قادر بوده است هر انسانی را که ذره ای درک زیبایی شناسانه در وجود داشته باشد، عاشق و مجذوب خود سازد.فرقی نمی کند متعلق به کدام شهر، منطقه یا کشور باشی .زیبایی های خدادادی طبیعت، در هر کجای زمین با هر آب و هوا و اقلیم، هواداران و عاشقانی دارد که به آن عشق می ورزند.

البته عده ای که شاید از سواد و آگاهی پایین تری برخوردار باشند، به اشتباه گمان می کنند زیبایی های طبیعت تنها در کنار سواحل مرجانی دریاها، یا در عمق جنگل های انبوه بارانی یا بربلندای کوه های سربه فلک کشیده، نمایان می شود.

اما چشم های بیدار و جستجوگر بشر سالهاست که ارزش و زیبایی طبیعت را در تمام اشکال خود درک کرده و ارج نهاده است. بشر به خوبی دریافته است که دریا، جنگل، کوه، کویر و بیابان هر یک زیبایی، عظمت و درس های خاص خود را دارند.

درست مانند طبیعت زیبای سبزوار در منطقه پناه گاه حیات وحش شیراحمد.

منطقه ای در حاشیه کویر مرکزی ایران. اما غنی از حیات. و زیبا به دلیل زندگی انواع گونه های ارزشمند حیات وحش که محافظت و حراست از آنان نه فقط برای مردم محلی سبزوار، بلکه برای بسیاری از علاقه مندان به طبیعت ایران، دغدغه مهمی است.

از جمله کسانی که از علاقه مندان و دلسوزان طبیعت سبزوار در منطقه شیراحمد است، خانم سکینه رجایی دانشجوی نمونه و موفق کشوری در رشته محیط زیست است.(آشنایی بیشتر با سکینه رجایی)

این دانشجوی موفق که اصالتی قوچانی دارد و هم اکنون در حال سپری کردن تحصیلات کارشناسی ارشد خود در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است و تا کنون موفق به کسب چند رتبه برتر کشوری شده است، اخیرا در جدیدترین پست های وبلاگ شخصی خود با نام چشمان سبز طبیعت، به انتشار گزارش های تصویری از بازدیدهای متعددی که در پناه گاه حیات وحش شیراحمد سبزوار انجام داده، پرداخته است.

مجله اینترنتی سبزواری ها در ادامه به انتشار این تصاویر و توضیحات خانم سکینه رجایی درباره بعضی عکس ها می پردازد :

سکینه رجایی :

این بازدید در خرداد ماه  1392به همراه دوستان خوبم خانم نزل آبادی و خانم عظیمی نیا برای نمونه برداری انجام شد.

بعلاوه جای دارد از زحمات بی دریغ جناب آقای مهندس خانی تشکر کنم و انتصاب شایسته ایشان به عنوان کارشناس محیط طبیعی اداره کل خراسان را تبریک عرض کنم اداره کل باید منتظر تحولات عظیمی باشد.بعلاوه انتصاب آقای زمانی بعنوان کارشناس محیط انسانی نیز جای  تبریک دارد.

شیراحمد / خردادماه 92 :

نمایی از منطقه

جغد کوچک (اطراف قلعه شیراحمد)

آشیانه و جوجه های سنگ چشم خاکستری بزرگ

سلیم طوقی کوچک

 

شیراحمد / اردیبهشت 92 :

این بازدید که در تاریخ 21/2/92 ودر اوج روزهای درس و دانشگاه بود واقعا به شخصه من رو از فکر مشغله های جاری بیرون آورد.حضور در اداره محیط زیست با عکاسی از توله کفتاری بود که اهالی منطقه  این توله سرگردان رو پیداکرده بودند و به محیط زیست تحویل داده بودند.با توجه به اینکه توله خیلی کوچک بود وزمان جداشدن از مادرش نبود احتمال اینکه مردم و بویژه بچها این حیوان را از لانه اش خارج کرده باشند میرفت.

2

 حضور ما در منطقه اوج فصل زادآوری و شکوفایی بود منطقه با تولدهرگونه جان تازه ای میگرفت.دیدن یک جفت عقاب طلایی پای آشیانه و مواظب و تامین غذا نشان از انتظار آسمان برای درآغوش کشیدن عقابهای طلایی جوان بود.

1

در این بازدید برای اولین بار از مناطقی نظیر تپه ماهورها و کوه و ماسه بادی و منطقه ای برخی از اهالی بومی فصل بهار آنجا ساکن می شدند دیدن کردیم.

3

در این آگاما با وجود استرس ابتدا زیرشکم برنگ بنفش و بتدریج دست و پا آبی پررنگ و دم زرد مایل به نارنجی و سر سبز کمرنگ می شود.البته یه عادت آفتابگیری هم دارند که بلااستثنا هنگام آفتاب ظهر میتوان آناه را روی فنس ها دید

4

رکورد: دلیجه.چکاوک کاکلی.کرکس مصری.یک جفت عقاب طلایی.زنبورخوار.سبزقبا.سنگ چشم خاکستری بزرگ.تیهو.جغدکوچک.سارگپه پابلند.لاک پشت.لاسرتا.آگاما.آهو

باتشکر ویژه از تیم همراه:مهندس عظیمی نیا.مهندس عمرانی.مهندس نزل آبادی و مهندس شم آبادی

شیراحمد / فروردین 92

در ادامه فیلد در تاریخ 17/1/92با بازدید از منطقه در فصل بهار به بازدید از پوشش گیاهی و فون منطقه پرداختیم. حیات و رویش در این منطقه  استپی با درآمدن گلهای خاص منطقه سبزشدن جنگل تاغ و خزیدن و جهیدن حیات وحش آن رخ می نمود.

5

طی گشت زنی و جستجو در ویرانه ها همه چیز را می شد با لذت دید آگامای کوچولویی که تا چندقدمی خودشو استتار می کرد.جکوهایی که داخل اتاقک قلعه بیش از 20 تا از سقف بالای سرت آویزون شدن همه و همه اما...

234296_Cr0i1otw

 اما اینکه تو ذهنت راه بالارفتن از یه دیوار خراب رو برای مسلط شدن به بالای دیوار و یافتن نمونه رو بکشی و دست بندازی که بری بالا یه هو آقا ماره از روبروت دربیاد وبگه کجا؟؟؟ تازه تو منطقه حدود 1ساعتی که پیاده روی کردیم پا روی حفراتی میذاشتیم اما تو یکی از حفرات فامیل همون آقا ماره دراومد و خوب شد که تموم شد وگرنه دفعه سوم  مارهای منطقه از خجالتنون در میومدن ...میدونم حتما میگید اینم جز همه زیبایی هاست اما خداییش سخته دیگه مارها تصمیم داشته باشن ازت پذیرایی کنن.

7

آفتاب گیری جکو

دیدن بالا و پایین پریدن سنقر و دنبال کردن بچه خرگوش و در نهایت شکار اون ، رکورد هدهد،لاشه آهوی بالغ شمار شده توسط گرگ رفتن به حاشه کال شور و طبیعت بهاری رودخانه چه بسا با ورور فاضلاب رو به نابودی است و مشاهده 34قطعه چوب پا(چند روز پبش چقد دلم می خواست چوب پا ببینم) از نتایج این سفر به دیار سربداران بود.

8

چوب پا

سپاس فراوان از: مهندس شم آبادی، مهندس عظیمی نیا، مهندس معظمی فرد و مهندس کوهی بابت همراهی و کمک های بی دریغشان

شیراحمد / اسفند 91

بازدید از پناهگاه حیات وحش شیراحمد23/12/ 1391هدف از این فیلد برداشت نمونه از رژیم غذایی پرندگان شکاری منطقه و دیدن گونه های دیگر این منطقه بود.

9

ریمه جغد کوچک

10

گله آهو

11

ماده باقرقره شکم سیاه

چیزی که توجه من رو جلب می کرد مردم بومی منطقه بود که برای جمع کردن گیاه کما به اطراف منطقه آمده بودند و بعضی از آنها هم وارد منطقه شده بودند از جمله پیر مرد کهنسالی بود که زیر محدوده فنس کشی را از دو طرف با بیل و ابزاری که داشت کنده بود و وارد منطقه شده بود.

12

دخل و تصرف به پوشش گیاهی منطقه که حیات وحش بویژه آهوان( با توجه به فرارسیدن فصل زادآوری و تامین غذا برای بره ها)به آنها احتیاج دارند از یک طرف و بازشدن راه ورود سگ های گله و ولگرد به منطقه از طرف دیگر اسیب هایی را به منطقه وارد میکنند.بعد از توجیه کردن این پیرمرد و پر کردن چاله توسط محیط بان همراهمان مهندس شم ابادی (خودشون این چاله رو پر کردن چون بعداً می گن به زور پیرمردی رو وادار به کار کرده درصورتی که ایشون اجازه بازداشت و جریمه رو داشتند اما به اینکه راه حل همیشه این نیست رسیدند) به بیرون کردن سگ ها از منطقه هم پرداختیم.

گونه های رکورد شده: سارگپه پابلند، جغدکوچک، چکاوک کاکلی، دلیجه معمولی،18قطعه باقرقره شگم سیاه، 2گله بزرگ آهو

با سپاس فراوان از: مهندس شم آبادی، مهندس نزل آبادی و مهندس کلاته

منبع : چشمان سبز طبیعت( گزارش اول ، گزارش دوم ، گزارش سوم ، گزارش چهارم)

 

منبع اصلی : مجله اینترنتی سبزواری ها

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آتشکده آذربرزین مهر سبزوار ، نمادی از تاریخ و تمدن کهن خراسان

نظرت را بنویس
comments

بسیار عالی بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما