تندیس هفت پیکر سبزوار نمادی از حکومت سربداران در شهر دیرینه های پایدار

 
تندیس هفت پیکر سربداران یکی از آثار هنری و جاذبه های گردشگری در خراسان رضوی است که در شهرستان سبزوار  نصب شده است.
این تندیس نمادی از قیام پرافتخار و حماسه ساز سربداران در شرق ایران است که پایتخت این قیام دارالمومنین سبزوار بود.
 تندیس هفت پیکر سربداران در سال های میانی دهه 1370 توسط آقای حسین ماستیانی هنرمند برجسته خراسانی در زمینه هنر مجسمه سازی طراحی و اجرا شده است.
استاد حسین ماستیانی که در دارالمومنین سبزوار سکونت دارد ،  تا کنون به جز طراحی و ساخت تندیس سربداران ، چندین مجسمه و نماد حجمی دیگر را نیز در نقاط مختلف کشور طراحی و اجرا کرده است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد : مجسمه مادر به ارتفاع 7 متری در مشهد مقدس ، سهراب سوار بر اسب در شهرتاریخی ششتمد ، تندیس شهید مفتح در شهر گرگان ، مجسمه حکیم حاج ملاهادی سبزواری در شهر سبزوار و سردیس حدود 11 تن از دانشمندان برجسته و بزرگان علمی و فرهنگی کشور که در دانشگاه های مختلف ایران نصب گردید و ...
تندیس سربداران که یکی آثار شاخص استاد ماستیانی و در واقع شاهکار هنری این مجسمه ساز معروف سبزواری محسوب می شود ، با الهام از شکل گیری نخستین حکومت شیعه دوازده امامی ایران در سبزوار ساخته شده است. در این تندیس بدن هایی نمادین از 6 مرد و یک زن مبارز سربداری مشاهده می شود که همگی این افراد دوشادوش یک دیگر ایستاده و یک پرچم و یک قرآن را با احترام بالای دست گرفته اند و حالات چهره و اندام آنها نشان می دهد که هرگز تصمیم ندارند در مقابل دشمن متجاوز تسلیم شده و عقب نشینی کنند.
این تندیس زیبا هم اکنون در میدانی به نام سربداران ، در ورودی غربی شهر سبزوار از سمت جاده تهران و در تقاطع جاده فرودگاه سبزوار نصب نشده است و به همین دلیل همه ساله در معرض دید شمار زیادی از زائران و مسافرانی قرار می گیرد که درجاده بی المللی تهران – سبزوار – مشهد و باالعکس مسافرت می کنند و دقایقی را در پای این تندیس توقف کرده و عکس یادگاری می گیرند.
اگر شما نیز تا کنون از نزدیک از این تندیس بازدید نکرده و یا در کنار آن عکسی نگرفته اید ، توصیه می شود ، بازدید از تندیس زیبای سربداران و عکس گرفتن در کنار آن را در اولویت برنامه های گردشگریتان قرار دهید.
 
 
شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده گزارشی تصویری از تندیس سربداران سبزوار به بخش عکس نامه همین مجله مراجعه نمایید. برای ورود به این بخش ومشاهده تصاویر روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما