به بهانه ثبت مکان آتشکده آذربرزین مهر در روستای فشتنق

آذربُرزین مهر سبزوار آتش مقدسی که گُشتاسپ در کوه ریومند قرار داد

وبسایت شهرداری سبزوار به تازگی از تأیید مکان وجود آتشکده آذربرزین مهر سبزوار درمنطقه روستای فشتنق ازتوابع داورزن خبرداده است.
به گزارش اسرارنامه درخبر مورد ذکر، عکسبرداری جدید از موقعیت این اثر توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی صورت گرفت که هم اکنون تصویر با نام روستای فشتنق در پوسترهای بزرگ چاپ و جهت تغییر آدرس ثبتی اقدام گردید. (منبع)

اسرارنامه به همین مناسبت برای آشنایی بیشتر مخاطبان گرامی با این اثر باستانی درادامه به انتشار متنی درمعرفی آتشکده آذربرزین مهر سبزوارمی پردازد:

 

آذر بُرزین مِهر آتش مقدسی که گشتاسپ در کوه ریومند قرار داد

آذَر بُرزین مِهر(āzar borzin- mehr)، سومین آتشکده از سه آتشکدهٔ اساطیری- تاریخی مهم آیین زردشت که در کنار آذر گشنسپ ( آتش شاهان و رزمیان ) و آذر فرنبغ ( آتش روحانیان )، در مقام آتش «کشت‌ورزان» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نام این آتشکده حکایت از قدمت آن می‌کند و احتمالا چنین عنوانی پیش از زردشت، یعنی در عصر میترایی نیز وجود داشته‌است: آتور بورزین میترو (بِرزَنت میثره) یعنی آتش میترای بلندبالا.

دوران ساخت بنا

تاریخ بنیاد هر سه آتش رسمی ایران باستان، به زمان شاهان باستانی و اساطیری باز می‌گردد که خود حکایت از بسیار کهن بودن نگهبانی از آتش در ایران باستان دارد. شهرستانی می‌نویسد که این آتشکده‌ها پیش از زردشت وجود داشتند و زردشت آتشکدهٔ سبزوار را تجدید کرد.

آتشکده «آذربرزین‌مهر» و به قول اهالی محلی روستای فشتنق، خانه دیو ، یکی از سه آتشکدهٔ بزرگ دوره ساسانیان و آتشکده دهقانان است که در شهرستان سبزوار خراسان قرار دارد. این آتشکده در ارتفاع ۲۰۶۱ متری از سطح دریا و در کوهستان فشتنق - بین روستاهای ریوند، مهر، فشتنق - بین شاهرود، سبزوار و در حوالی روستای فشتنق قرار دارد.

آتشکده آذربرزین‌مهر در زبان پهلوی به نام «آتور بورگین میتر» خوانده می‌شود به معنی آتش مهر بالنده است. مکان آتشکده برزین مهر که ویژه‌ی کشاورزان یا برزگران بوده در کوه‌ریوند سبزوار می‌دانند.



تاریخ تأسیس آتشکده بسیار کهن است به طوریکه به زمان اشو زرتشت بازمی‌گردد و در بند ۸ از فصل ۱۷ بندهش آمده است: آذربرزین مهر تا زمان گشتاسب در گردش بوده و پناه جهان، تا اینکه اشو زرتشت اسپنتمان دین آورد و گشتاسب شاه دینش را پذیرفت، آنگاه گشتاسب آتش مقدس را در کوه‌ریومند در آذر برزین مهر قرار داد.

در کنار این آتشکده گیاهی به نام ریواس وجود دارد که طبق مدارک و شواهد موجود در دوره آریایی‌ها - هزاره اول تا سوم قبل از میلاد - از این گیاه نوشیدنی به نام هَومَه درست می‌شد و در مراسم آیینی و مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به سبب احترام خاصی که در روزگاران کهن به کشاورزان گذاشته می‌شد، بی‌تردید عمر این آتشکده بسیار کهن‌تر از تاریخ ظهور زردشت است . آذربرزین‌مهر زودتر از دو آتشکده رسمی دیگر از میان رفته‌است . ظاهرا آذر برزین مهر، در زمان ساسانیان به مقام سوم تنزل یافته بود. در مقاسه با دو آتش رسمی دیگر، گزارش‌های متن‌های دینی و تاریخی نیز دربارهٔ آذر برزین مهر بسیار اندک است.

منبع : سرزمین پارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آتشکده آذربرزین مهر سبزوار ، نمادی از تاریخ و تمدن کهن خراسان

نظرت را بنویس
comments

لطفا تصاویر بیشتری از اتشکده اذربرزین مهر منتشر کنید تصاویری از محوطه داخلی قسمت ظرف اتشدان و طاق ها و تزئینات داخلی اگرچیزی باقی مانده است

میترا

درود بر سبزوار و سبزواریان پرمهر مهرتان تا ابد افروز
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما