شهردار و اعضای محترم شورای شهر

آرامگاه اسطوره ای سهراب در شهر تاریخی سبزوار را دریابید

می گوییم محمود دولت آبادی ، بدون هیچ گونه محاکمه ای که در یک دادگاه صالحه در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته باشد، می گویند ضدانقلاب و بی دین و کمونیست است (منبع). می گوییم ، دکتر علی شریعتی بدون کوچکترین نگاهی به کتاب های فاطمه ، فاطمه است و حج و کویر و ... می گویند کراوات می زده. می گوییم ، ابوالفضل بیهقی انگار از حافظ و سعدی و خیام و مولوی و ... فراموش می کنند و می گویند بیهقی سنی مذهب بوده. می گوییم ، آیت الله حاج عبدالاعلی سبزواری از این گوش می شنوند و از آن گوش بیرون می کنند و به جز برگزاری یک کنگره و احداث یک یادمان در سال 89 در سال های بعد دیگر کاملاً ، به دست فراموشی سپرده می شود.(منبع) می گوییم مدرسه فخریه که به گفته صاحب نظران قدیمی ترین مدرسه ایران است که در طول 1100 سال گذشته همواره به صورت پیوسته به امر آموزش های حوزوی اختصاص داشته ، هیچ اقدام موثری برای معرفی و مرمت و تبدیل این بنای تاریخی به یک محل جذب گردشگر در سبزوار نمی کنند.(منبع) می گوییم مقبره بقراط تا دل دوستداران فرهنگ و توسعه دیار سربداران حداقل به احیای این بنای کوچک تاریخی خوش باشد، می بینیم روند احداث موزه تاریخ پزشکی در این بنای 100 متری ظاهرا قرار است از عمر نوشتن کلیدر و سرودن شاهنامه هم طولانی تر شود (منبع)...

چنین است که باز مثل همیشه خواسته و ناخواسته به این نتیجه می رسیم که همه این اهمال کاری های صورت گرفته، از سر جهل در فکر عده ای و ضعف در عمل عده ای دیگر است که باعث شده شهر و منطقه ای نظیر دارالمومنین سبزوار با برخورداری از این همه توانمندی های ارزشمند تاریخی و فرهنگی و طبیعی و مشاهیر برجسته ای در سطح ایران و جهان ، در نزدیکی کلانشهر مشهد و در مجاورت بعضی از پرتردد ترین جاده های کشور، اینقدر مهجور و ناشناخته باقی بماند و درحالی که درآمدهای گردشگری می توانست اقتصاد این ناحیه را زیر و رو کند ، امروز بسیاری از جوانان این شهر باید از درد بیکاری به انواع بزه های اجتماعی روی بیاورند و در بهترین حالت ها به تهران و مشهد و ... مهاجرت نمایند!

 خلاصه در همین افکار هستیم که صابون همان جهل مذکور، به تن خودمان هم می خورد و در پایان همه این گفتن های دلسوزانه و خیرخواهانه، کسانی پیدا شوند که اتهام حمایت از تفکرات ضد انقلابی و ضد دینی و انواع و اقسام پلشتی های ریز و درشت را به اسرارنامه وارد می آورند ، و ما باز با یادآوری یک ضرب المثل و خواندن یک بیت شعر، تلخی همه این تهمت ها و  نامهربانی ها را به دست فراموشی می سپاریم و می گوییم:

هرچه از دوست رسد نیکوست

و باز می گوییم:

هرکسی از ظن خودشد یار من   /    از درون من نجست اسرارمن

*    *     *

اینک اما می خواهیم از کنار همه این ها بگذریم ، (البته نه اینکه کامل بگذریم ، که مگر می شود یک جامعه به این راحتی از بخش های مهمی از فرهنگ و تاریخ و مفاخر خود بگذرد؟) اما در این مطلب می خواهیم به سراغ یک موضوع مهم فرهنگی دیگر در سبزوار برویم که آن هم اگر مورد توجه و رسیدگی مناسبی قرار گیرد ، ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری و معرفی پیشینه تاریخی و تمدنی کهن شهر سبزوار فراهم می آورد و از طرفی دیگر کسی نمی تواند این موضوع را به انقلابی و ضد انقلابی بودن ، ارزشی و ضد ارزشی بودن و کمونیست و لیبرال و سوسیالیست و چپ و راست و کج و خمیده و مایل بودن کس دیگری ربط بدهد.

آری ، این بار موضوع مورد نظر اسرارنامه ، رزمگاه رستم و سهراب و آرامگاه اسطوره ای سهراب در باغ ملی سبزوار است، که سهم سبزواری ها ، از وجود این ظرفیت مهم در شهرشان ، سالهاست فقط به یک قبر کوچک که به طرز مضحکی با سیمان پوشیده شده !!! و یک تابلو آبی رنگ در جلو محوطه شهرداری محدود گردیده است.

حال آنکه شاهنامه فردوسی و به ویژه داستان پرسوز رستم و سهراب از چنان شهرت و محبوبیتی در میان فارسی زبانان برخوردارند که تمام اجزاء و المان های مربوط به آن در هر شهر و منطقه ای که باشند ، در صورت دریافت توجه و تبلیغ و معرفی صحیح و کافی می توانند به جاذبه های مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شوند.

البته در شورای سوم شهر سبزوار طرح احیای رزمگاه رستم و سهراب و آرامگاه سهراب در باغ ملی سبزوار مطرح شد و به ویژه دکتر علوی تنها عضو شورای سوم که دیگر در شورای چهارم حضور ندارد ، پیگیری های خوبی برای به ثمر رسیدن این پروژه کرد، اما نهایت همه پیگیری ها فقط به نصب یک المان در زمان تصدی حسین مقصودی بر شهرداری سبزوار  در محویطه شهرداری منجر شد که هرچند اقدام خوبی بود اما در همان زمان به عنوان فاز اول از یک پروژه بزرگتر مطرح شد و قرار بود در یک مدت زمانی مشخص به سرانجام برسد. اما اینک  به نظر می رسد این پروژه عظیم گردشگری که حتی شهرداری سبزوار به واسطه آن در آذر 92 رتبه برتر  جشنواره بین المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری را نیز کسب کرد (منبع) ، به حال خود رها شده و اقدام خاصی برای آن صورت نمی گیرد!1326201463_3

چنین است که تحریریه اسرارنامه بدین وسیله به آقای دکتر طالبی شهردار خوش سابقه شهرمان پیشنهاد می دهد ، درکنار همه پروژه های ارزشمندی که از بدو حضورشان در جایگاه ریاست شهرداری آغاز کرده اند ، نظیر تأسیس موزه شهدا در منزل شهید فرومندی و اجرای پروژه بزرگ سبریز در ارتباط با احیای خاطره نهضت با شکوه سربداران و اتصال امام زاده شعیب (ع) به کمربندی جنوب شهر و ... امر تکمیل و به سرانجام رسانیدن پروژه احیای رزمگاه رستم و سهراب را در محل میدان باستانی دژ سپید که هم اکنون در باغ ملی سبزوار واقع شده و دست برقضا هر روز  در معرض دید همه کارکنان شهرداری است را نیز فراموش نکنند.

به همین مناسبت ، اسرارنامه هم اکنون در ادامه به بازنشر گزارش مفصلی از خبرگزاری جمهوری اسلامی می پردازد که هم اکنون، از زمان انتشار آن نزدیک به 4 سال می گذرد و گوشه ای از اهداف  و برنامه های مسوولان وقت شهرستان برای احیای آرامگاه اسطوره ای سهراب را نشان می دهد. این گزارش در سال 89 توسط خبرنگار ایرنا در سبزوار تهیه شده است و از دقت و جامعیت خوبی برخوردار است و با مراجعه به آن می توانیم دریابیم که بعضی از مسوولان ارشد شهرستان در اجرای پروژه های مختلف تا چه اندازه سرعت کُند و نزدیک به سکونی دارند!

 

 میدان دژ سپید، رزمگاه رستم و سهراب فصل رنگ باخته ای از پیشینه سبزوار

سبزوار – ˈ میدان دژ سپید ˈ و به عبارتی رزمگاه رستم و سهراب محلی واقع در محوطه فعلی شهرداری سبزوار است که بسیاری از شهروندان سبزواری نه تنها در مورد این مکان چیزی نمی دانند که شاید تابلو نصب شده ای با همین مضمون را هم در مقابل این سازمان ندیده باشند.0503211009-news

آنها که غبار روزمرگی و هیاهوی این عصر ماشینی چشمانشان را نپوشانده باشد، تابلوی آبی رنگی را مقابل شهرداری سبزوار دیده اند که بر روی آن عبارت ˈآرامگاه اسطوره ای سهرابˈ با خطی قرمز نگاشته شده است.

در توضیح این تابلو هم آمده است:در باور مردم ما و به استناد کتب گوناگون ایران شناسی نبرد بین رستم و سهراب درمیدان مشهور به دیو سپید روی داده و مقبره سهراب جوان در آن قرار دارد و بیت شعر ˈکنون رزم سهراب و رستم شنو ، دگرها شنیدستی این هم شنوˈ آن را مزین کرده است.

این تابلو شاید تنها نشان از این مکان اسطوره ای باشد که به باورها و عقاید مردم این شهرستان باز می گردد و قطعا ذهن مسافران این شهر کویری را که قدمتی شش هزار ساله و آثار شهرنشینی حداقل سه هزار ساله دارد، هر چند برای لحظاتی به خود مشغول می کند.

برای معرفی این فصل رنگ باخته و شاید فراموش شده از پیشینه سبزوار بود که به سراغ رئیس کمیسیون سلامت ، تحقیقات و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر سبزوار و یکی از علاقه مندان به تاریخ سبزوار رفتیم تا اطلاعاتی هر چند اندک در مورد آن به شهروندان و دوستداران تاریخ سبزوار ارائه دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار در معرفی این محل گفت: واقع شدن میدان نبرد رستم و سهراب و آرامگاه اسطوره ای سهراب در این شهر ، ریشه در اسطوره های کهن و تاریخ دارد و باوری بی ریشه نیست.

دکتر ˈعلی اصغر علویˈ افزود: میدان مبارزه رستم و سهراب به دژسپید معروف بوده و به استناد کتب گوناگون ایران شناسی در مرکز شهر سبزوار قرار داشته است.

وی گفت: این میدان در جنب ارگ حکومتی سابق و شهرداری فعلی این شهر واقع شده و در باور مردمان این دیار مقبره اسطوره ای سهراب نیز در آن قرار دارد.

او افزود :به نظر می رسد واقع شدن رزم رستم و سهراب در سبزوار همانند بسیاری حوادث دیگری است که ریشه در گذشته های بسیار دور دارد که مردم آن را سینه به سینه نقل و مورخانی آن را ثبت و ماندگار کرده اند.

علوی با بیان این که به دژ سپید ، نحوه معماری آن و نحوه برخورد مردم با این واقعه اسطوره ای در کتاب تاریخ ابوالحسن زید بیهقی به جا مانده از حدود یک هزار سال قبل اشاره شده،گفت: حتی مستشرقان از جمله ˈجیمز داون انگلیسیˈ که از جمله اولین مستشرقین معتبر است به موضوع رزم رستم و سهراب در سبزوار پرداخته است.

به گفته وی ف جیمز داون در کتاب ˈعارف دیهیم دارˈ که تالیف آن به حدود پانصد سال قبل بر می گردد ، در مورد سفر شاه اسماعیل صفوی به سبزوار و مواجهه مردم با وی در مورد نمایش نبرد رستم و سهراب چنین نوشته است:شاه اسماعیل که گفتیم چگونه علاقه به شاهنامه و تکثیر آن و اینکه مردم ایران شاهنامه خوان شوند، داشت از این دعوت حیرت کرد چون انتظار نداشت که مردم سبزوار طوری با شاهنامه مانوس باشند که صحنه جنگ رستم و سهراب را نمایش بدهند.8d5dfcfecf2b6c8a0b4dfc7dc19c4b23

اما وجوه سبزوار به او گفتند که مردم شهر ،حتی قبل از اینکه فردوسی شاهنامه را بسراید از چگونگی جنگ رستم و سهراب اطلاع داشتند، حیرت شاه اسماعیل از آن گفته بیشتر شد و پرسید چگونه شما قبل از اینکه شاهنامه سروده شود از واقعه جنگ رستم و سهراب اطلاع داشتید و آنها جواب دادند برای اینکه میدان جنگ رستم و سهراب در این شهر بودˈ.

ˈشاه اسماعیل با شگفتی پرسید شما از کجا می دانید که میدان جنگ رستم و سهراب در این شهر بوده وجوه سبزوار پاسخ دادند که این روایت سینه به سینه نقل شده و قبل از اینکه شاهنامه از طرف فردوسی سروده شود در این شهر همه از این روایت آگاه بودند.ˈ

وی با اشاره به نام چند کتاب تاریخی که به این موضوع در آنها پرداخته شده، گفت: در طی قرون مختلف این موضوع به کرات توسط نویسندگان، مورخان، ادباء ، جغرافیدانان و فرهنگ نویسان گوناگون مطرح شده که فرهنگ جهانگیری ، هفت اقلیم ، برهان قاطع ، انجمن آرای ناصری ، گنج دانش ،المنجد ، لغت نامه دهخدا ، تاریخ ایران(نوشته مستشرقین روسی)، راهنمای خراسان، جغرافیای طبیعی و تاریخی ایران و شناخت خراسان از جمله آنها است.

دکتر علوی گفت: وجود سپید دژ یا دیو سپید و یا دژ سپید وجود خارجی داشته که به استناد تاریخ ابوالحسن زید بیهقی در آن دوران هر ساله بیرون آن را با ماده سفید رنگی مانند گچ پوشانده و مرمت و نگهداری می کردند .

وی افزود: پس از ویران شدن میدان دژ سپید و به عبارتی میدان رزم رستم و سهراب مصداق ˈاز دل برود هر آنچه از دیده برفت ˈ این محل هم از اذهان مردم پاک شد .

او با بیان اینکه در حال حاضر در محل مقبره اسطوره ای سهراب واقع در محوطه فعلی پارکینگ شهرداری سبزوار بنای خاصی وجود ندارد، ادامه داد:شهروندان سبزواری نسبت به این مکان شناخت درستی ندارند .

رئیس کمیسیون سلامت ، تحقیقات و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر سبزوار گفت:خیابان 14 متری سهراب واقع درمقابل شهرداری هم به این اسم نام گذاری شده اما شاید بسیاری از مردم علت این نام گذاری را ندانند.

وی با اعلام اینکه شورای اسلامی شهر سبزوار قصد دارد این قسمت از تاریخ و فرهنگ سبزوار را که کتاب های گوناگون تاریخی هم به آن شهادت می دهند از حالت گمنامی خارج و آن را احیا کند، افزود: پروژه ای تحت عنوان ˈرستم و سهرابˈ در سومین دوره شورای اسلامی این شهر مصوب شد و امیداوریم عملی شدن این پروژه هم در این دوره شورا میسر شود.

این عضو شورای اسلامی شهر سبزوار اجرای این پروژه را از چند جنبه دارای اهمیت دانست و گفت: احیای قسمتی از پیشینه تاریخی و فرهنگی این شهر ، به عنوان مهم ترین پیامد این اقدام و جذب گردشگر در سطح داخلی ، ملی و حتی بین المللی از دیگر نتایج اجرای پروژه رستم و سهراب است.

وی سخن گفتن در مورد جزئیات این پروژه را موکول به آینده کرد و افزود: در عین حال قسمتی از این پروژه به موزه ای اختصاص می یابد تا اسناد موجود در رابطه با مقبره اسطوره ای سهراب و واقع شدن رزم رستم و سهراب در این محل در آن به نمایش گذاشته شود.

علوی ساخت فرهنگسرا و المان هایی در رابطه با پیشینه این مکان را از جمله طرح هایی عنوان کرد که امکان اجرای آن در این پروژه وجود دارد.

وی افزود:احیای این محل با تکیه بر مستندات تاریخی موجود انجام می گیرد و علاوه بر این مردم سبزوار این محل را به عنوان آرامگاه اسطوره ای سهراب می شناسند و این خود یک سرمایه و دلیل برای احیای آن است.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار با اشاره به بودجه گذاری این شورا برای این پروژه گفت: این بودجه برای تملک املاک لازم برای انجام پروژه گذاشته شده است.

وی با اشاره به کاهش درآمد شهرداری ها در سال جاری و وجود چنین مشکلی در سبزوار افزود:شورا و شهرداری سبزوار در حال حاضر به تنهایی مشغول پی گیری این پروژه هستند و این پروژه توسط کمیسیون سلامت ، تحقیقات و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر سبزوار هر روز پی گیری می شود.

او اظهار امیدواری کرد پس از انجام قسمتی از پروژه رستم و سهراب و فراهم شدن مقدمات کار دیگر مسوولان مرتبط با این حوزه هم وارد عمل شوند.

این مسوول با اشاره به این که در مورد به سرانجام رسیدن این پروژه خوش بین است گفت: اگر مشکل تملک املاک لازم حل شود، امکان عملیاتی شدن آن نیز بوده و کارها سریعتر پیش می رود .

به اعتقاد یکی از دیگر محققان تاریخ سبزوار ، باور واقع شدن نبرد رستم و سهراب و میدان این رزم در این شهر ریشه در اسطوره دارد و شاید بتوان اسطوره را بیان تاریخی پیش از تاریخ رسمی دانست.

ˈعلی دولت آبادیˈ معادل گرفتن اسطوره با افسانه را اشتباه دانست و افزود: افسانه واقعیت خارجی ندارد، ولی اسطوره واقعیتی است که ثبت نشده است.

وی با بیان این که اسطوره لغت معرب برگرفته از زبان یونانی و معادل فارسی آن رمز و نشانه است ، گفت:وجوه اثبات اسطوره نقل سینه به سینه ، تواتر نسلی و اماره ها و نشانه هایی است که در طول زمان استمرار داشته که در مورد میدان رزم رستم و سهراب معروف به میدان دژ سپید و آرامگاه اسطوره ای سهراب در سبزوار نیز چنین اتفاقی افتاده است .

او با بیان اینکه در مورد دژ سپید و وقوع رزم رستم و سهراب در این محل حداقل 30 مدرک معتبر داریم ، گفت: با وجود سابقه چند هزار ساله این شهرستان جای تاسف است که هویت آن ناشناخته مانده و جوانان این شهر محل هایی مانند پارک سی هزار متری و یا شهربازی را به عنوان اماکن تفریحی و دیدنی سبزوار معرفی می کنند.

این علاقه مند به تاریخ و پیشینه سبزوار گفت: اگر مصمم باشیم می توانیم میدان دژسپید را به عنوان میراث معنوی جهانی به ثبت برسانیم و حال آنکه که این محل حتی به عنوان میراث معنوی ملی نیز ثبت نشده است.

وی در مورد محلی که با عنوان آرامگاه اسطوره ای سهراب در سبزوار شناخته می شودف نیز افزود:این محل در گذشته گود بود و نسل قدیم سبزوار از جمله در پیش از انقلاب نسبت به آن شناخت داشتند که پس از مدتی خاکریزی و مسطح شد .

noosh-daroo-soohrab-1او با اشاره به پی گیری هایی که از حدود 20 سال قبل برای احیای این محل انجام شده گفت: به دنبال این پی گیری ها در سال 1373 تابلویی در مقابل شهرداری سبزوار با عنوان ˈآرامگاه اسطوره ای سهراب ˈ نصب شد که در همان حد باقی مانده و از آن زمان شاهد تحول دیگری در محل نبوده ایم.

وی با بیان اینکه با توجه به بافت قدیمی محل امکان احیای میدان دژ سپید و آرامگاه اسطوره ای سهراب وجود دارد،گفت: امروز مطالبه ما به عنوان قشر فرهنگ دوست شهرستان توجه به پیشینه تاریخی سبزوار و استفاده از آن در جهت توسعه شهرستان است.

هراین کارشناس تاریخ ابراز امیدواری کرد که در دوره فعلی شورای اسلامی شهر سبزوار که مدت آن شش ساله هم شده ، حداقل تملک زمین لازم برای احیای اسطوره رزم رستم و سهراب در این دیار صورت گیرد.

دولت آبادی تاکید کرد: مردم باید گذشته و هویت تاریخی و کهن خود را بدانند و احیای این محل در شکل گرفتن این شناخت موثر است.

وی همچنین با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری در سبزوار و ارز آور بودن صنعت گردشگری گفت: می توان با یک کار اصولی و درست جهانگرد و ایرانگرد به این شهرستان جذب کرد و از مزیت اشتغال زایی آن بهره برد.

او افزود:اسطوره نبرد رستم و سهراب نه تنها محلی و منطقه ای که جهانی است و می توان به عنوان یک زمینه قوی جذب گردشگر به آن پراخت.

دولت آبادی گفت:برخی کشور ها از کمترین آثار تاریخی خود بیشترین بهره را می برند که ما چنین نکرده ایم و امیدواریم با ثبت معنوی میدان دژ سپید گامی در جهت احیای پیشینه این شهرستان برداشته شود.

منبع: ایرنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ضرورت های شهری دیار سربداران، ضرورتی که هر روز بر دوش اعضای شورا سنگین تر می شود

نظرت را بنویس
comments

مرتضی

اصلا بهش رسیدگی درستی نشده. اینطوری فایده نداره اگر همین بنا توی شهر مجاور بود می دیدی ازش کعبه میساختن ولی ما توی سبزوار قدر اثار تاریخیمونو نمی دونیم

تاوپلج

اگر هر مسئول یا متولی که برکرسی های متعدد این شهر از ابتدا تا به حال تکیه زده فقط یک اثر ،بنا یا نماد ثابتی بنیان می گذاشت که حرفی برای گفتن داشت و در هیاهوها گم نمی شد به یقین شهری زیباتر از آنچه داریم ،می داشتیم. اما ناامید نیستیم و همانگونه که قصورات به یادمان مانده چشم انتظار دلسوزانی می مانیم که کمر همت بر بندندو کاری کنند کارستان. تا خدا چه خواهد!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما