مناظری از آتشکده آذربرزین مهر در اردیبهشت زیبای سبزوار

طبیعت سبزوار را اکثرا با کویرهای زیبای آن می شناسند. کویرهایی که دکتر علی شریعتی معلم و نویسنده بزرگ معاصر با الهام از آن  ها به خلق کتاب زیبای کویر پرداخته است. از همین روست که باید کویر مزینان در شهرستان داورزن و 70 کیلومتری غرب سبزوار را ادبی ترین کویر ایران نامید.

اما این کویرهای الهام بخش و با عظمت ، تنها یک بُعد از زیبایی های گردشگری ناحیه داورزن و سبزوار است. چرا که به فاصله چند کیلومتر آن سوتر از مزینان، به ناحیه ای کوهستانی و ییلاقی بر می خوریم که گویی تجربه ای از بهشت خداوندی در همسایگی خاک تشنه کام کویر است.

ناحیه کوهستانی ریوند ، بفره و شملق حد فاصل دو شهر سبزوار و داورزن با آبشارهایی فراوان و قله هایی سر به فلک کشیده که میزبان یکی از سه نیایشگاه مهم ایرانیان  خداجوی در عهد باستان نیز بوده است.

آتشکده آذربرزین مهر آتش اهورایی سبزوار که طبق منابع تاریخی در ایالت نیشابور (منطقه وسیعی در غرب خراسان بزرگ که با شهر امروزی نیشابور در نزدیکی مشهد متفاوت است و البته آن را هم در بر می گرفته است) ساخته شده و به دهقانان و برزیگران عهد ساسانی تعلق داشته است.

لازم به ذکر است آتشکده آذربرزین مهر سبزوار در سال 1380 و به شماره 4035 به سمت ملی رسید، از سال 1386 توسط یک گروه باستان شناس لهستانی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن یک گروه باستان شناس فرانسوی و گروه‌های باستان‌شناسی ایرانی عملیات کاوش زیادی بر این بنا که در ارتفاعات ریوند قرار دارد انجام دادند.

اگر چه نتایج این کاوش ها هرگز منجر به اقدامات جدی حفاظتی بر این بنا نشد اما حقایق بی شماری از تاریخ آن معلوم شد. آتشکده آذر برزین مهر در میان بومیان منطقه، بنایی سحرآمیز و اسطوره ای است. بنایی که قصه‌ها و افسانه های زیادی را در خود پرورش داده است.

کاوش‌های باستانی نیز بخشی از این قصه ها را تایید می‌کند. عمر این آتشکده چهار طاقی به پیش از عهد ساسانی یعنی سال های 224 تا651 میلادی می رسد و در دوره ساسانی مورد بازسازی قرار می گیرد. به نظر می‌رسد، در زمان ساسانی از ارزش و اعتبار این آتشکده کاسته شده و رتبه سوم را در کنار دو آتشکده مقدس دیگر به خود اختصاص داد.(منبع)

گفتنی است ریوند محلی که آذربرزین مهر در آن قرار گرفته است ، در گذشته به عنوان ریونت یا رئونت معروف بوده و به کوه های پیرامون سبزوار اطلاق می شده است.(منبع)

این ناحیه هم اکنون در محدوده سیاسی شهرستان داورزن و در حدود 30 کیلومتری شمال غرب کهن شهر سبزوار قرار دارد.

منطقه ریوند (رئونت یا ریونت) که در اوستا کتاب مقدس زردشتیان نیز به آن اشاره شده است، به معنای دارنده شکوه و جلال است و بعضی نواحی غرب خراسان را در بر می گرفته است.

اینک پس از بیان این مقدمه مناسب است نگاهی بیاندازیم به مناظر زیبا و بکر ریوند باستانی در اطراف آتشکده آذربرزین مهر که در یکی از روزهای زیبای اردیبهشتی از دریچه دوربین آقای جوادنکونام یکی از  هنرمندان سبزواری ثبت شده است. (برای مشاهده وبسایت آقای جواد نکونام روی اینجا کلیک کنید)

آقای جواد نکونام این تصاویر را مدتی قبل در وبسایت خود منتشر کرده و اینک اسرارنامه به بازنشر آن ها می پردازد:

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده تصاویر بیشتر از مناظر اطراف آذربرزین مهر درکوهستان ریوند روی اینجا کلیک کنید

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آتشکده آذر برزین مهر سبزوار همچنان در معرض تهدید

نظرت را بنویس
comments

مینو

مناظر بکر و دلنوازی است اماظاهرا از آتشکده باستانی آذربرزین مهر چیز زیادی برجای نمانده است یا اینکه در این گزارش عکس های برزین مهر درج نشده است لطفا اگر عکس های بیشتری از بنای آذربرزین مهر دارید و معماری ان منتشر کند بنده برای یک تحقیق دانشگاهی در رشته معماری نیاز دارم و یا از طریق ایمیل یا واتس اپ و تلگرام در اختیارم قرار دهید ممنونم میشم در پیام بعدی به صورت خصوصی ایمیل و تلفنم را برایتان ارسال میکنم اگر امکانش هست ممنون میشوم عکس های بیشتری بگذارید از برزین مهر سبزوار

مفتح

بسیار دل انگیز بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما