روستای زیبای جاورتن با پیشینه ای کهن در گنجینه تاریخ ایران

جاورتن یکی از روستاهای کوچک اما خوش آب و هوای منطقه سبزوار بزرگ در غرب خراسان است که در محدوده سیاسی و اداری شهرستان جغتای قرار گرفته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، جاورتن که به لحاظ جغرافیایی در شمال غرب شهر سبزوار واقع شده است، به لحاظ تاریخی ریشه در دوران ایران باستان دارد یعنی زمانی که اغلب مردم این سرزمین قبل از ظهور دین مقدس اسلام، بر کیش زردشتی بوده اند.

وبلاگ روستای جاورتن که از جمله فعالترین وبلاگ های روستایی در غرب خراسان محسوب می شود و مدیریت آن برعهده مجتبی ذوالفقاری یکی از جوانان فرهیخته و تحصیل کرده این روستا است، درباره تاریخ ، وجه تسمیه و زیبایی های روستای جاورتن نوشته است:

گبرتن/گبرتان ،نامی است که تاریخی کهن را در نهان و نهاد خود نهفته دارد.

این واژه در گذر دیریاز و هزاران ساله ی خویش دگرگونی های بسیاری را پذیرفته و سرانجام به واژه ی "جاورتن" ترادیسیده است.«گبرتن/گبرتان»،خود از دو بخش گبر (به معنای زرتشتی) +تن/تان (پسوند جایگاه که در واژه های سیستان،بلوچستان و ... نیز به چشم می خورد) پدید آمده ؛و بر روی هم ؛ جایگاه مردمان زرتشتی معنی می دهد.نیک می دانیم که ایرانیان پیش از اسلام و نیز چندی پس از آن به دین زرتشتی می زیسته اند.گواه درستی این ادعا،آرامستانی است بر دامنه ی کوه جاورتن (بدرالدین)، که از آن زرتشتیان بوده است.
این آرامستان (مزار / محل دفن مردگان) نشانه دو یادگاری است از روزگار پیوند راستین انسان و آتش؛آتشی که دیری روشنی بخش تنور دل ایرانیان بوده ... آری این گونه بسیاری از نکته های نهان و پوشیده برما آشکار می شود
.
و اکنون این پرسش ذهن را درگیر خویش می دارد که با این همه
آیا این سرزمین را پیشینه ای کهن در گنجینه ی بیکرانه ی تاریخ ایران نیست ؟


***

روستای جاورتن : " جمعیت 173 نفر ( 52 خانوار ) ، بر مبنای سرشماری سال 1390. زبان فارسی. و پیشینه ي تاریخی بيش از " 700 سال " ...

 

مدیر وبلاگ جاورتن همچنین ضمن ارائه معرفی مختصری از خود، انگیزه اش برای تأسیس وبلاگ و نوشتن از روستای آبا و اجدادی را چنین شرح داده است:

درود و سلام
من مجتبي ذوالفقاري هستم،دانشجوي مهندسي صنايع دانشگاه فردوسي مشهد ... زادگاه من بخش بسيار كوچكي است از ايران بزرگ؛روستايي در دل كوهساران سر به فلك كشيده ... روستايي كوچك و دوست داشتني،روستاي جاورتن،جاورتن روستاي كوچك و زيبايي است با مردمان خونگرم و مهمان نواز،مردماني فراخ دست و سخت كوش و جواناني برومند و بالابلند... و من چونان فرزند كوچكي از اين خاك برآنم كه در اين دست يافت به شناساندن اين دهكده ي خرد و كوچك بپردازم...

 

با این اوصاف به نظر می رسد، برای علاقه مندان به طبیعت زیبای جای جای کشور اسلامی و نیز دوستداران تاریخ و فرهنگ این سرزمین کهن، سفر به روستای ییلاقی و تاریخی جاورتن، در شهرستان جغتای و تقریبا 90 کیلومتری شمال غرب شهر سبزوار، پیشنهادی مفید باشد.

اسرارنامه امیدوار است، در آینده بتواند مطالب بیشتری برای معرفی این روستای زیبا و تاریخی خراسان رضوی منتشر نماید.

برای مطالعه وبلاگ روستای جاورتن هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید:

تارنمای روستای جاورتن

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با روستای ییلاقی طبس بهشت طبیعت گردی غرب خراسان رضوی

نظرت را بنویس
comments

مجتبی ذوالفقاری

با سلام و درود سپاس از مطلب ارزنده ی تان از دیدن این مطلب بسیار شاد شدم باز هم سپاس

بهمن آباد خبر

سلام بر دوستان گرامی شاید خیلی ها حتی نام خیلی از روستاهایی را که شما معرفی می کنید تاکنون نشنیده باشند البته مقدمه ای که معمولا" شما به آن می پردازید علاوه بر این که زینت بخش نوشته های یک نویسنده است و به آن اعتبار خاصی می بخشد به طرز جالبی روستای ندیده را به مخاطب معرفی می کنید که خواننده تصور می کند بارها آن جا را از نزدیک دیده است.موفقیت ماندگار داشته باشید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما