«افچنگ» دیار چشمه سارهای زیبا و ماسوله غرب خراسان

وجود درختان سرسبز، چشمه سارهای روان با آب خنک و گوارا، دامنه های پرشیب یا کم شیب کوهستانی و دره های مجاور آن ها ، معمولا از نظر هر بیننده ای جزء زیباترین مناظر طبیعت محسوب می شوند. اما مردمانی ساکن در نواحی کویری و بیابانی بیشتر از دیگران قدر این مناظر را می دانند.

منطقه غرب خراسان رضوی در محدوده شهرستان سبزوار بزرگ ، علی رغم اینکه به طور کل از یک اقلیم حاشیه کویری برخوردار است، اما در بطن خود از این دست مناظر زیبای ییلاقی فراوان دارد.

گویی چشمان هوشیاری را می طلبد که بتوانند برپهنه گسترده و یک دست بیابان های حاشیه کویر نگین های سبزی را پیدا کنند که به سان قطعه ای از بهشت اقلیمی متفاوت را به نشانه آیتی از آیات خدا پیش نگاه هر ناظری به نمایش گذاشته اند.

یکی از نگین های سبزی که بدون شک چشم هر جوینده ای به آن خواهد خورد، روستای ییلاقی و زیبای افچنگ در 20 کیلومتری شمال سبزوار است.

روستایی که هرچند در همسایگی کویر است، اما به دلیل واقع شدن در کوهپایه های جنوبی البرز شرقی از طبیعتی سبز و چشم نواز با چشمه هایی پر از آب گوارا برخوردار است به طوری که می توان آن را دیار چشمه سارهای زیبا و ماسوله غرب خراسان دانست.

روزنامه خراسان رضوی در یکی از شماره های اخیر خود، افچنگ و زیبایش را به عنوان یکی از ییلاقات با صفای اطراف  سبزوار به شرح زیر معرفی کرده است:

 

سبزوار- مهري/ افچنگ، روستايي از توابع بخش مرکزي سبزوار است. اين روستا در دل چند کوه قرار گرفته و احتمالا به همين سبب به آن افچنگ (تغيير يافته هفت چنگ) گفته مي شود.

ديگر وجه تسميه اين روستا هفت جنگ است که به دليل جنگ هاي متعدد در اين روستا عليه ظلم و جور حاکمان مستبد به آن هفت جنگ گفته مي شود.

از شهروندان سبزواري که نام يک مکان خوش آب و هوا در اطراف سبزوار را پرس وجو کني قطعا اولين گزينه اي که از آن نام خواهند برد روستاي افچنگ خواهد بود.

اگر از اين روستا به عنوان ماسوله سبزوار ياد کنيم سخن به گزافه نگفته ايم چرا که قرار گرفتن در دل کوه ها و نحوه چيدمان منازل و خانه ها در نگاه اول شهر ماسوله را در ذهن متبادر مي کند.

فاصله 20کيلومتري آن با سبزوار باعث شده تا گردشگران فراواني به سوي آن جذب شوند. آب وهواي مطلوب و پايين بودن 5 درجه اي هواي آن نسبت به سبزوار، وجود مناظر طبيعي بکر و زيبا و از همه مهم تر وجود چشمه سارها و قنات هاي پر آبي که از دامنه کوه ها سر چشمه گرفته با عبوراز روستاي افچنگ اطراف آن را نيز سرسبز و زيبا کرده و موجب سفر مردم به اين روستا شده است.

گردشگران در روزهاي سرد زمستان و بارش اولين برف زمستاني نيز اين روستا را تنها نمي گذارند چرا که بارش برف باعث مي شود تا گردشگران براي برف بازي و ديگر بازي هاي برفي به اين محل مراجعه کنند که گاه باعث مي شود در روزهاي تعطيل راه به شدت شلوغ و هجوم گردشگران به اين مکان معضل راه بندان و ترافيک شديد را به وجود آورد.

يکي از نقاط تفريحي و گردشگري اين روستا منطقه «بابا افچنگ» است وآن چه ازگذشتگان نقل شده، اين است که باباحسن افچنگي يکي ازعالمان وعابدان برجسته زمان خويش بوده است .گفته شده که وي دراواخرقرن سوم هجري قمري واوايل قرن چهارم هجري قمري مي زيسته است.

ايشان يکي از نوادگان علي بن عبدا... کسايي نحوي است که به کشاورزي اشتغال داشته و از اين طريق امرار معاش مي کرده است .از ديگر مکان هاي زيباي اين روستا مي توان به صحراي ده ، سرسو ، مغمبر، گذندر و کوه هاي سياه (سياو) اشاره کرد.

همچنين به طور سنتي همه ساله در ايام نوروز در اين روستا مسابقات کشتي محلي بين جوانان روستا برگزار مي شود.

جمعيت اين روستا که در دهستان کراب واقع است بر اساس سرشماري سال ۱۳۹۰ ، 1.598 نفر (۴۴۱ خانوار) بوده است.

اين روستا که با مردماني متدين و انقلابي شناخته مي شود، 47 شهيد را تقديم انقلاب کرده است. اين روستا دو رودخانه، معادن آهک و نُقراب و چند معدن استفاده نشده دارد و صنايع دستي درآن پررونق است.

اين روستا 1500 سال قدمت دارد و مي گويند يک شب ميزبان دانشمند بزرگ ابو علي سينا بوده است. اين روستا به عنوان قطب توليد محصولات درختي و باغي از جمله گيلاس ،آلو ، گردو و بادام بوده و انگور آن جزو مرغوب ترين انگورهاي موجود در شهرستان سبزوار محسوب مي شود.

منبع: روزنامه خراسان رضوی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

روستای زیبای جاورتن با پیشینه ای کهن در گنجینه تاریخ ایران

نظرت را بنویس
comments

اسی

سلام کسانی که این روستا رو می شناسن لطف می کنن به من بگم توی این روستا چاه موتور هست یه چاه موتور که بچه ها توش شنا میکنن یه چیزی شبیه یه استخر لطف می فرمایید جوابتونو واسم ایمیل کنید جوابش خیلی برام مهمه از طرفیخودم سبزوار نیستم که بیام و از نزدیک این موضوع رو چک کنم abmehr18@yahoo.com

احمد

برخی از نقاط زیبای افچنگ : صحرای دِه، کـــِـــشتیار، مــِــقــِــمـــبــــــِــــــر، بازچـــِـــنــگ کولاغ، ســـــِــــرســـو، مین بــــِـــــتــا، حـــــَـــــجــــِــب، گـــِـــزِنــدِر، چـــونس، چــیرمـــیــنی. برخی از چشمه های آب افچنگ: آو قــــُــل قــــُــل، آوگاو زینب، آو زِرِيــــنی، آو مــَــحله دَر، آو بینی، آو نـــَـــــو، آو علی. کوه های بزرگ و به نام افچنگ: کوه های ســیــو (Siov) که دکل ها رو این کوه ها بنا شده و کوه معروف افچنگ به نام " چـــــــُـــــــنــــدِلـــی " ( Chondeli ). و چقدر قشنگه عکسایی که گرفتمو، تو سایت اسرارنامه میبینم :) ممنون از اسرارنامه به خاطر پوشش خبری از شهر سبزوار و روستاهای اطرافش. پرچم سبزواری ها و افچنگی ها بالاستــــــــــــــــــــــــــــ ...

اسماعیل

خیلی خوبه ولی بیشتر وقت بذارین ممنون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما