اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری سبزوار شهر دیرینه های پایدار



.... سبزواری ها ریشه در همیشه تاریخ دارند....
مقدمه اسرارنامه : دارالمومنین سبزوار یکی از کهن ترین شهرهای سرزمین خراسان است که بر پهنه گسترده ایران اسلامی همواره چون نگینی درخشان ، حیاتی پرغرور و پرافتخار داشته است.
این شهر تاریخی با قدمتی که در برخی پژوهش ها بیش از 5 هزارسال (منبع1) ، (منبع 2) و در برخی دیگر حدود 10 و حتی 12 هزارسال تخمین زده شده است (منبع) ، امروز به واسطه حیات کهن خود گنجینه ای از ارزشمندترین میراث مادی و معنوی ایران اسلامی را در خود به نمایش گذاشته است. میراث ارزشمندی که به سه دسته آداب و رسوم ، شخصیت ها و مفاخر ارزشمند ملی و فراملی و بناهای تاریخی و باستانی تقسیم می شوند.
این شهر به واسطه همین گنیجینه های میراثی کهن به مرور زمان به نام های مختلفی نظیر شهر دیرینه های پایدار ، شهر دانشوران بیدار ، گنجینه کشف نشده تاریخ ایران ، موزه یادمان های هزاران ساله و ...مشهور شده است. نام های بیهق و سربداران نیز دیگر اسامی مشهور این شهر در گذشته و امروز هستند.
در مطلب پیش رو که جلال تعصبی یکی از اعضای محترم شورای شهر سبزوار مدت ها قبل در یکی از وبلاگ های خود با موضوع سبزوارشناسی منتشر کرده ، سعی شده است گوشه ای از جاذبه های گردشگری و آثار و اماکن باستانی و تاریخی شهرستان سبزوار و منطقه غرب خراسان رضوی به صورت تیتر وار بیان شود .
این  مطلب در تاریخ 7 مهرماه سال جاری توسط یکی از وبلاگ نویسان عزیز همشهری اقای مهران نیک پارسا برای انتشار در مجله اینترنتی اسرارنامه ارسال شده است :

شهر سبزوار با بسیاری از داستان های پهلوانی ایران باستان ارتباطی نزدیک دارد. چنانكه مدتها، میدان مركزی شهر به میدان دیو سفید معروف بود. در دوره های اسلامی، ولایت‌ بیهق دارای دو شهر سبزوار و خسروگرد بود. شهر سبزوار در حمله مغول به كلی ویران شد؛ لیكن به تدریج دوباره آباد گردید. حوادث تاریخی بی شماری در این شهر اتفاق افتاده است؛ از جمله در سال 737 ه. ق. این شهر پناهگاه و پایتخت سلسله سربداران شد. شهر سبزوار به "دارالمؤمنین" نیز معروف بوده است. هنوز زخم ناشی از حمله مغولان به مردم این شهر التیام نیافته بود كه در زمان شاه عباس، بار دیگر، سبزوار زیر سم ستوران ازبک ‌ها ویران گشت و مردم آن قتل عام شدند. پس از این واقعه؛ این شهر كم كم رو به آبادانی گذاشت. دوره صفویان برای این شهر، شروع مرمت و بازسازی تاریخ گذشته بود. این شهر طی دهه های اخیر رونقی دوباره یافته و همچنان در حال توسعه و نوسازی است.

مردم سبزوار معتقدند جنگ ایرانیان و تورانیان در حوالی سبزوار اتفاق افتاده است. همینطور معتقدند قبر سهراب در این شهر و در محل فعلی شهرداری سبزوار قرار داشته است. کلاه خود و زرهی به تازگی در این شهر کشف شده که به موزه آستان قدس رضوی تحویل گردیده و شهرداری سبزوار در حال حاضر بنای یاد بودی بر آن نهاده است. هر چند بسیاری داستان رستم و سهراب را اثری اساطیری می دانند. در تاریخ مسعودی مطالبی در این خصوص آمده و در شرح مسافرت شاه طهماسب صفوی به خراسان و گذارش از شهر سبزوار؛ از آشنایی مردم آن دیار با شاهنامه سخن گفته شده است.

آثار دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارد که مهم ترین آنها به شرح زیر است:



- مصلی تاریخی سبزوار

- تپه دامغانی ها

- کاروانسرای فرامرزخان

- موزه مردم شناسی سبزوار

- امام ‌زاده یحیی (خیابان اسرار و بیهق سبزوار)

- امامزاده شعیب بن موسی ابن جعفر ( خیابان طبرسی ) .

- مسجد جامع)سبزوار)

- مسجد پامنار (سبزوار(،

- آتشکده آذربرزین مهر ( 40 کیلومتری شمال غرب سبزوار (

- مناره خسروگرد (10 كیلومتری غرب سبزوا)

- قبر اسطوره ای سهراب ( داخل محوطه شهرداری )

- آرامگاه شاه طهماسب یا گنبد سبز (سبزوار)

- آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری (سبزوار)

- آرامگاه ابورفاعه از یاران پیغمبر .

- آرامگاه پیر استیر (12 كیلومتری سبزوار)

- آرامگاه پیرمراد معروف به پیرحاجات (سبزوار)

- آرامگاه مولانا حسین كاشفی (سبزوار)

- مدرسه علمیه فصیحیه (سبزوار)

- مدرسه علمیه فخریه (سبزوار)

- مدرسه علمیه شریعتمدار (سبزوار)

- مسجد جامع چشم (دهستان چشام)

- امام ‌زاده هفت معصوم (سبزوار، )

- امام زاده سید علی اكبر (بخش داورزن سبزوار)

- امام ‌زاده سلطان حسین (روستای آزادوار سبزوار)

- امام ‌زاده سید حسین (روستای آزاد منجیر، 10 كیلومتری شرق سبزوار)

- امام ‌زاده سید حسین و سید اسماعیل (روستای بهمن آباد سبزوار)

- اما‌م زاده بی بی‌ علیه خاتون (روستای باشتین در 40 كیلومتری غرب سبزوار)

- زیارتگاه سلطان سید قریش ( روستای ساروق)

- مقبره ابن ابی طیب (سبزوار)

- بقعه بیلدار باشی (روستای فسنفر سبزوار)

- بقعه سید ناصر بن محمد (روستای چشام سبزوار)

- آرامگاه بقراط ( سبزوار )

- حمام قیصریه ( سبزوار)

- حوض هشت پایه ( سبزوار – چهارراه رضوی)

- بازارچه سرپوش   (سبزوار)

- خانه عظیمیان ( متعلق به دوره تیموری )

- خانه اسکویی ها ( روستای ابارش - 3 کیلومتری سبزوار )

- حسینیه قنادها ( سبزوار)

- حسینیه بزازها ( سبزوار)

- سرای معمارزاده ( سبزوار)

- سرای حاج زمان ( سبزوار)


جاذبه های طبیعی سبزوار :


- پناهگاه حيات وحش شير احمد ( واقع در 25 کیلومتری جنوب)

- باغ ملی ( قدیمی ترین بوستان سبزوار )

- درخت سرو کهنسال (روستای بیزه)

- درخت چنار کهنسال (روستای کیذقان)

- منطقه ی ییلاقی ششتمد .

- منطقه ییلاقی روستای طبس .

- منطقه ییلاقی روستای دلبر


منبع:سبزواری ها

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک  کنید:
منطقه شملق ، جاذبه ای بکر در صنعت گردشگری خراسان رضوی
نظرت را بنویس
comments

واقعاااا عالیههههههه حرف نداره ....مکان های دیدنی هم زیاد داره فقط باید وقت گذاشت و دیدن کرد

محمد از نیشابور

با سلام و احترام به سبزواری های عزیز لطفا از مکانهای زیارتی و دیدنی سبزوار یک عکس با توضیح مختصر برای معرفی بهتر بگذارید.. سپاسگزارم

سوبرا

خیلی خوب میشه اگه بتونید توضیحاتی برای هر جاذبه گردشگری بنویسید.

عباس واحدی

مقبره خواجه نجم الدین کبری در روستای زیراباد جوین بسیار مهمتر از چند درخت و کاروانسراست که نامی از آن آورده نشده است. متاسفانه

محمد

عاللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییی

سبزوار شهر اساطیر

افرین ممنونم از مطلب جالبتون ببخشید با توجه به اینکه سبزوار قدیمی ترین شهر خراسانه و حتی شهری مثل نیشابور که دارن خیلی روی معرفی تاریخ و تمدنش مانور میدن قدمتش به نصف تاریخ سبزوارم نمیرسه پس چرا تو سبزوارهیچ اقدامی برای معرفی تاریخ سبزوارنمیشه قشنگ چندتا سوزه خوب توی سبزوارهست که میشه روشون خیلی مانور داد توی سبزوار و اطرافش مثلا همین ارامگاه سهراب پسر رستم -تپه دامغانی که چندهزارسال قدمت داره - اتشکده اذربرزین مهر سبزوار که یکی از سه اتشکده مهم باستانی زمان ساسانیان بوده - مدرسه فخریه - مسجدجامع - منار خسروجرد - خود قیام سربداران که میتونه الگو باشهدرکشور ولی ما چیزی نمی بینیم از کارتبلیغی خاصی که برای این چیزا و معرفیشونانجام بشه اگر نصف این ظرفیتهاتوی شهر همسایه مون نیشابور یا هر شهر کوچکتر دیگه ای از سبزواربود ببینید چه کار که نمیکردن

محسن فاضل منش

اتشكده اذربرزين مهر درشمال روستاي فشتنق قرار دارد اين موضوع در ادرس ثبتي انهم لحاظ شده

دختر تاریخی

اولا خیلی مطالب بدرد بخوری بود دوما میبینین شهرما تاریخ اصیلی داره پس دیدن کنید

ريوندي

باعرض سلام و خسته نباشيد خدمت همشهريان عزيزم\r\nمن اهل روستاي ريوند هستم و در تهران سكونت دارم.بنظرم سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي سبزوار خيلي ضعيف عمل كرده.آتشكده آذربرزين مهر در قسمت شمال روستاي ريوند واقع شده و واقعا راه صعب‌العبوري دارد بنحوي كه اگر كسي بخواهد برود بايد با يكنفر محلي و راه بلد برود.(ضمنا هيچگونه تابلوي راهنما يا نشانه‌اي كه مشخص كند اين مكان در آنجا وجود دارد اصلا نصب نشده!!!!!!) بنده دو سال پيش در ايام تعطيلات نوروز بهمراه چندنفر از اقوام موفق شديم براي اولين بار اين بناي تاريخي را از نزديك ببينيم.اما متاسفانه اينقدر اوضاع آنجا نابسامان بود كه واقعا فقط افسوس خورديم.\r\nالبته كوتاهي مسئولين را با اين بحث كه راه صعب‌العبور است سرپوش ميگذاريم!!!!!!!!\r\nدر مسير تهران تا سبزوار كاروانسراهاي تاريخي زيادي وجود دارد كه تا جايي كه من حضور ذهن دارم در عباس‌آباد، ميامي،گرمسار هستند و بنظر بنده قدمت چنداني هم ندارند،حال اينكه دقيقا در جنوب روستاي ريوند يك كاروانسراي با قدمت بالا وجود دارد كه هرسال كه من ميروم ميبينم يك چاله تازه در آن كنده شده،يا قسمتي از ديوار تخريب شده!!!!!!! و باز خاطرم هست كه تا 10-12سال پيش درب ورودي بزرگ چوبي اين مكان سرجايش بود و به يكباره ناپديد شد!!!!پايينتر از اين كاروانسرا، خرابه‌اي مشاهده ميشود كه قديميهاي روستاي ريوند ميگويند اول ريوند در آنجا بوده و پس از حمله روسها قلعه را به مكان كنوني آن انتقال داده‌اند و از اين حيث نام اين مكان را قلعه كهنه نهاده‌اند.\r\nبنظر شما وظيفه شناساندن اين مكانها به هموطنان عزيزمان و جهانيان بر عهده كيست؟

اگه اینقدر که حسین مقصودی تودوران دوساله شهرداریش به کارهای نمایشی و سطحی مثل رنگ کردن دیوارهای شهر و گذاشتن المان های دو سه هفته ای نوروزی اقدام کرد ، کمی هم کار اساسی برای احیای جاذبه های گردشگری سبزوار می کرد ، می شد به رونق و احیای صنعت گردشگری در شهرمون امیدوار بود. با اون بودجه هایی کلانی که به دست مقصودی رسید در این دو سال!

پیرنیا

اگه سبزواریها بدونن و در واقع این معرفتو کسب کنن که دارن در چه شهری زندگی می کنن شهرشونو با هیچجای دیگه دنیا عوض نمی کنن. اما افسوس که این شناخت در بین سبزواریها خیلی کمه و سایتها وخبرنگاران باید این کارو بکنن

پایمرد

به طاهره صفایی باید چشماتونو باز می کردید خانمی. همه این چیزها در سبزوار هست. دروغ که نمیگه. این اسامی و این مکان ها که اسم برده شده تخیلی که نیست شما ندیدید دلیل نمیشه که نبوده. شما چه جوری اسم خودتون می ذارید دانشجو که 4 سال توی یک شهرهستید و اخرسر با هیچ یک از مکان های دیدنی و گردشگری ان شهر اشنا نیستید؟

ramin

man ye bar raftam dakhele monare khosrowjerd balash ke residim saram gij raft v bad ta hand rooz paham girefte bood hon ertefaesh heyli ziyad bood v az paein maloom nemishod he ghadr bolande v pelekanhasham kheyli ziyad o pih dar pih bood. vase oonayi ke hayajan talab v majera jo hastan raftanesh kheyli hal mide.manam ba inke oon bar kheyli azyat shodam doost daram dobare beram

مهرداد

سلام من برای عید سبزوار بودم دیدم وضع شهر خیلی تغییر کرده و انگار داره به یک سر و سامونی میرسه.خانم بچه تهرانه و همیشه به سبزوار متلک میگفت امسال اما بعضی از این المانا که گذاشته بودن و بعضی از کارا که کرده بودن باعث شده بود خانمم خیلی ذوق زده بشه.از شورای شهر و شهرداری متشکرم و میگم به این کاراتون ادامه بدید.به اماکن دیدنی سبزوارم یک کم رسیدگی کنید.موزه مردمشناسیم رفتیم هنوز نصفش ساخته نشده.

علی اکبر

علییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

سبزوار خشک و بی درخت و دالو چه به جاذبه های گردشگری و رونق صنعت توریست؟ برید بابا بیچاره ها دلتونو الکی به همین چیزا خوش کنید ببینیم چی به دست میارید؟

دیار سربداران

دیار سربداران سبزواره زمینش آسمان افتخاره... آفرین مطلب خوبی بود.لطفا برای معرفی توانمندی های گردشگری سبزوار مطالب بیشتری بنویسید.با تشکر

بلالی

سبزوار شهر خیلی خوبیه جاهای دیدنی هم زیاد داره ولی مسولین شهر بهش خوب رسیدگی نکردن و اماکن دیدنیشو خوب معرفی نکردن خیلی از مردم خود سبزوار از کل اثار تاریخی این شهر فقط با ارامگاه حاج ملاهادی و دوتا امام زاده و یک مناره خسروجرد اشناهستند و اصلا خبرندارن سفره خانه قیصیریه با اونن همه فضای زیبا و سنتی در مرکز شهرشون هست یا اگه به مسجدجامع و پامنار رفته باشن از زیبایی و قدمت تاریخی این دو مسجدخبری ندارن حالا بماند که به قول شما موزه مردمشناسی و ارامگاه بقراط وکاشفی و خانههای قدیمی و حسینیه هایی مثل قنادها و بقیه موارد که بماند.البته تا فرهنگ نگهداری صحیح از اثار و ابنیه تاریخی بین مردم ایران جا نیافتاده همون بهتر که جاذبه های گدرشگری شهرها پنهون باشن اگرنه معلوم نیست چه بلایی به سرهر کدوم میاد

طاهره صفایی

من 4 سال تو شهر شما دانشجو بودم هیچ کدوم از این چیزا رو که می گید ندیدم.فقط یک امام زاده بازار تون بود که گاهی واسه زیارت با بچه های خوابگاه اونجا می رفتیم.البته باغ ملی و خیابون کاشفی و بیهقم رفته بودیم. از بس هیچ جای تفریحی نداشت سبزوار همش تو خوابگاه بودیم و از اول هفته تا اخر هفته انتظار می کشیدیم کی پنجشنبه جمعه بیاد بریم شهرامون این جاهایی که شما می گید کجا بودن پس ؟

عاشق ایران مرز پرگهر

من به خاطر پایان نامه ارشدم که در مورد معماری ایران قبل از اسلام هست و همچنین به خاطر علاقه شخصیم خیلی دوست دارم آشتکده آذربرزین مهر و کلاً همه بناها و آثار تاریخی ایران مربوط به قبل از ورود اسلام رو ببینم یا در موردشون بخونم .شما در این متن توضیحی در رابطه باآتشکده آذربرزین مهر ندادید اما من براساس اطلاعاتی که دارم می دونم یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین آتشکده های ایرانه که در مکان اون بین کاشمر و سبزوار اختلاف نظر هست.اما چون در سبزوار بناش پیدا شده محتمل تر همینه که در سبزوار باشه.اما من دقیقاً نمی دونم این بنا چه طوریه . شهرما از سبزوار خیلی دوره (من اهل استان کرمانشاه هستم و در دانشگاه تبریز درس می خونم) تا به حال یکی دو دفعه بیشتر مشهد نرفتم و از سبزوار هم نگذشتم چون با قطار مسافرت کردم.اگه اطلاعات بیشتری درمورد آذربرزین مهر دارید لطفاً منتشر کنید. موفق باشید.

ابر سفید

ببخشید روستای آزادمنجیر در 10 کیلومتری سبزوار قرار دارد و 100 کیلومتری اشتباه درج شده است.

سید یوسف آزاد

نقش کوهستان در توسعه طبیعت گردی شهرستان بزرگ سبزوار تنوع شرایط فیزیکی، زیستی، اکولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کوهستان آن را به ذخیره گاه و محلی برای حفاظت، مشاهده و بررسی علمی و تفریحی تبدیل کرده است. به همین دلیل کشورهای پیشرفته، تمام مراکز علمی، مشاهداتی و تفریحی خود را در ارتفاعات ساخته اند. امروزه اغلب کانونهای تفرجگاهی در مناطق کوهستانی مستقر شده اند زیرا اکوسیستمهای کوهستانی تفاوتهای اکولوژیکی را در جهت عمودی و در سطح محلی به وضوح نشان می دهند. کوهستانها به دلیل جزیره ای بودن و دشواری دسترسی، از نظر ذخایر ژنتیکی بسیار غنی هستند و به جزیره تنوع زیستی معروف شده اند . نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. فعالیت های کوهنوردی، کوه پیمایی، صخره نوردی و غارنوردی در چند سال اخیر مورد توجه اقشار مختلف مردم در سطح شهرستان سبزوارقرارگرفته است. به خصوص کوه پیمایی که نیاز به تخصص و آموزش خاصی ندارد و مسیرهای کوه پیمایی غالبا برای استفاده همگانی از قبل آماده شده و موانع موجود بر طرف شده است. در سطح شهرستان سبزوار برخی از ارتفاعات مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی و علاقه مندان به فعالیتهای کوه پیمایی می باشد. که به منظور امکان سنجی ویژگیهای اکوتوریستی یا همان طبیعت گردی به بررسی و معرفی هر یک از آنها می پردازیم. و دو قابلیت مهم صخره نوردی و دامنه نوردی را در آنها مورد بررسی قرار خواهیم داد. 1- کوه گر به ارتفاع 2924 متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در دهستان مزینان شهرستان داورزن سبزوار و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد . در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه گر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . 2- کوه نظرگاه 2858 متر ارتفاع دارد که در نزد مردم سبزوار به کوه شملق معروف است و زائران زیادی(12000زائردر سال) برای زیارت امامزاده سلطان سید قریش به این کوه عزیمت می کنند. معروف ترین راه دسترسی از طریق روستای ساروق معروف به راه خاکستری از کنار کوه یاغی میگذرد . در ضلع شرقی کوه یاغی دیواره هایی به ارتفاع 30 متر و طول150 متر قرار دارد که مورد توجه صخره نوردان و هیئت های کوهنوردی است . در مسیر کوهستانی به طرف شملق و قله نظرگاه به آبشارها متعددی بر می خوریم که در کنار آنها درختان کهنسالی از میان سنگلاخها روییده اند . 3- کوه شاهزاده ابوالقاسم به ارتفاع2812 متردر رشته کوه میش قرار دارد. این کوه سرچشمه رودهای متعددی است که به صورت چشمه سارهایی از منافذ و شکستگیهای عمیق کوه خارج شده و کیفیت مناسبی دارند.در این کوهستان دیواره هایی وجود دارد که تاکنون مسیر برخی از آنها جهت فعالیتهای صخره نوردی باز گشایی شده و در حال حاضردیواره سرتخت ششتمد از سوی تربیت بدنی شهرستان سبزوار جهت تمرینات صخره نوردی ابزارگذاری و میخ کوبی شده است . 4- کوه لور به ارتفاع 2235 متر در شمال روستای کلاته سادات واقع شده است. وجود غار زیبایی در ضلع شرقی آن موجب شده تا مورد توجه علاقه مندان به غار نوردی نیز قرار گیرد به طوری که هرساله صعود سراسری به این کوه توسط هیئت های مختلف کوهنوردی انجام می پذیرد. 5- کوه قوچ خوار در منتهی الیه شمال شرقی شهرستان سبزوار در فاصله 110 کیلومتری و به ارتفاع 2084 متر در غرب روستای نشیب و ازتوابع دهستان دره یام شهرستان خوشاب قرار دارد. این کوه سرچشمه رودخانه های داراب، نشیب و سرولایت است. دره سرسبز و ییلاقی یام حاصل ذوب برف از این کوهستان زیبا و مرتفع است. 6- کوه قلعه دختر به ارتفاع 1950 متر در دهستان همایی در70 کیلومتری شهر سبزوار و در 10 کیلومتری جنوب روستای محمدآباد اریان همچون نگینی از دل دشت سر برآورده و دارای صخره های مرتفع با شیب منفی می باشد که برای صخره نوردی از نوع تخصصی بسیار مناسب است. به دلیل فاصله زیاد این کوه از مرکز شهرستان و خاکی بودن مسیر دسترسی کمتر مورد بازدید هیئت های مختلف کوهنوردی قرار گرفته است. 7- کوه پروند به ارتفاع 1455متر در جنوب غربی روستای پروند در دهستان فروغن واقع شده و با مرکز شهرستان 75 کیلومتر فاصله دارد. غار آهکی پروند با عمق نامعلومی درضلع شرقی این کوه و در مجاورت درخت ارس 400 ساله ای قرارگرفته است. در دامنه های این کوه آهکی آبخانه های انحلالی در هنگام بارندگی پرآب شده و به صورت طبیعی ذخیره گاه آبی مناسبی را برای وحوش منطقه فراهم می سازد. به دلیل قرار گرفتن این کوه در منطقه شکار ممنوع پروند از اهمیت اکوتوریستی بالایی برخوردار می باشد. 8- کوه کمرخونی با ارتفاع 1420 متر دردهستان پایین جوین و درغرب روستای جاورتن قرار دارد. این منطقه با وجود مجموعه غارهای زیبای آهکی و درخت ارس 500 ساله از قابلیت های بالای اکوتوریستی برخوردار است و با توجه به فاصله نزدیک به شهر جغتای (25 کیلومتر) می تواند به یک قطب اکوتوریستی فعال در منطقه تبدیل شود 9- کوه پیر در غرب روستای فوجی و شمال روستای زعفرانیه واقع شده و به دلیل مجاورت با آبشار و غار نورآباد از اهمیت ویژه ای در بخش گردشگری برخوردار است. درصورت رفع تنگناهای امنیتی و ارتباطی موجود در این مسیر با توجه به فاصله 15 کیلومتری این مجموعه با روستای زعفرانیه که در کنار جاده اصلی و پرتردد تهران- مشهد قرار دارد از قابلیتهای لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه اکوتوریستی برخوردار است . الف) بررسی قابلیت های صخره نوردی صخره نوردی یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین فعالیتها در هوای آزاد می باشد. صخره نوردی به همراه کوهنوردی در شرایط یخ و برف را اکوتوریسم ماجراجویانه می نامند. از آنجایی که عملیات صخره نوردی اختصاص به طبیعت بکر خارج از سکونتگاههای انسانی دارد، موجب می شود تا برای فراهم ساختن تسهیلات مورد نیاز در محیط طبیعی تغییراتی ایجاد کنند که متاسفانه فرسودگی مناطق بکر را به همراه دارد. با توجه به تنوع کانیهای تشکیل دهنده ارتفاعات در شهرستان بزرگ سبزوار تمامی آنها از ضریب اطمینان کافی به منظور انجام کارهای فنی و عملیات میخ کوبی به منظورصخره نوردی برخوردار نمی باشند. ولی به صورت پراکنده و متفرق در پاره ای از نواحی صخره هایی با درجه سختی متوسط تا بالا شناسایی، میخ کوبی و ابزارگذاری شده که در حال حاضر کوهنوردان شهرستان سبزوار جهت فراگیری و آموزش به منظور آمادگی بدنی از آنها استفاده می کنند. تربیت بدنی سبزوار در نظردارد تا در سایر دیواره ها یی که از قابلیتهای کافی برای عملیات صخره نوردی برخوردارند، مسیرهای جدیدی را جهت صعود، میخ کوبی و باز گشایی نماید. در اینجا به معرفی عمده ترین دیواره های شهرستان سبزوار که از قابلیتهای لازم برای عملیات صخره نوردی برخوردارند می پردازیم. 1- دیواره سید علی در شمال سنگ سفید به ارتفاع 25 متر که عملیات میخ کوبی بر روی آن انجام شده و در حال حاضر مورد استفاده صخره نوردان قرار می گیرد. 2- دیواره ارتفاعات روستای سلیمانیه که در دامنه جنوبی کوه سفید واقع شده است. این دیواره ابزارگذاری شده و گیره های مخصوص برای استفاده صخره نوردان علاقه مند برروی آن نصب می باشد. 3- دیواره سر تخت ششتمد به ارتفاع 50 متر که در برنامه های آموزشی دروس تربیت بدنی مراکز تربیت معلم شهرستان برروی آن تمرینات جسمانی انجام می گیرد. 4- دیواره آبشار شملق با ارتفاع 70 متر که توسط صخره نوردان حرفه ای استان عملیات صعود بر روی آن انجام شده و تربیت بدنی در نظر دارد مسیرسهل الوصول تری را جهت صعود بازگشایی کند. 5- دیواره های اطراف آتشکده آذربرزین مهرکه در بعضی نقاط به 60 تا 70 متر می رسد و دارای سنگهای آهکی بدون حفره می باشد که از نظر استحکام درجه سختی بالایی دارد و می توان با اطمینان عملیات میخ کوبی را بر روی آنها انجام داد. 6- دامنه های شرقی کوه سفید مهر و کوه لور و همچنین در اطراف زوپلنگها در پشت آبشار بفره، صخره های مرتفعی وجود دارد که به دلیل صعب العبور بودن تا کنون عملیات میخ کوبی و آماده سازی بر روی آنها انجام نشده و تاکنون دو کوهنورد جان خود را در این منطقه از دست داده اند. 7- در دامنه های غربی کوه گر در اطراف آبرود و بیزه و نهالدان دیواره هایی به ارتفاع 60 تا 80 متر وجود دارد که از نظر فنی دارای استحکام بالایی می باشد ولی به دلیل فاصله زیاداز سبزوار، روی آنها هیچ کار فنی صورت نگرفته است. 8- دیواره های اطراف دره کلاه نمدیها درکوه پروند (اطراف چاه متولی) که جنس سنگهای آن آهکی حفره دار است و به دلیل وجود همین حفره ها و سختی بالای آنها برای عملیات صخره نوردی و تمرینات جسمانی بسیار مناسب بوده و در صعودهای طبیعی می توانند به خوبی مورد استفاده قرار گیرند. 9- دیواره های موجود درکوه قلعه دختر که به دلیل دارا بودن شیب منفی برای عملیات صخره نوردی از نوع حرفه ای آن بسیار مناسب است این دیواره ها در صورت تجهیز می توانند منطقه را به یک قطب صخره نوردی فعال در سطح استان تبدیل کنند. 10- دیواره های ضلع شرقی کوه یاغی با ارتفاع 30 متر و طول 150 متر در شمال روستای ساروق و ابتدای مسیر راه خاکستری قرار گرفته و بازگشایی کامل آن نیاز به نصب تجهیزات بیشتری دارد. ب) بررسی قابلیت های دامنه نوردی دامنه نوردی در مفهوم عام کلمه و بر اساس تعریف مرکز اطلاعات سیاحتی آمریکا، معادل طبیعت گردی گرفته شده و شامل دیدار از چشم اندازها و آثار طبیعی، دیدار از حیات وحش، آموزش و پژوهش در طبیعت و سفرهایی است که به منظور تفرج درطبیعت و استفاده از آن برای تغییرحال و هوای روزمره انجام می شود . شاید بتوان کوه گردی رامعادل دامنه نوردی در نظر گرفت که کاربران در طی آن علاوه برجنبه های ورزشی از هوای پاک و سالم و چشم اندازهای کوهستانی بهره مندمی شوند . در کوهستانهای بخش شمالی(رشته کوه جغتای) و بخش جنوبی(کوه میش) و در کوههای پراکنده ای که دارای شیب مناسبی می باشد (کمتر از 60 درصد) شرایط دامنه نوردی برای گروههای مختلف سنی فراهم شده و مناسب ترین راههای دسترسی از میان دره های زیبای مشجر و ییلاقی می گذرد که انگیزه بیشتری را برای فعالیتهای اکوتوریستی فراهم می کند. منبع: بخشی از پایان نامه سید یوسف آزاد کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما