عکس یادگاری کنار تندیس 7 پیکر سربداران نماد شهری دارالمومنین سبزوار

سبزوار شهر دیرینه های پایدار و ریشه فرهنگی خراسان قطعه ای از رئونت باشکوه باستانی (منبع) یا همان ریوند امروزی (منبع) از جمله شهرهایی در گستره پهناور ایران اسلامی است، که می توان آن را به لحاظ کثرت آثار تاریخی و فرهنگیش ، مانند موزه ای بزرگ و دیدنی دانست که هر گوشه از آن بنایی دیرپا، یا اثری زیبا و شاخص در معماری یا در عرصه هنرهای تجسمی، توجه هر ناظر فرهنگ دوست و هنرشناسی را به خود جلب می کند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، آثارهنری و ابنیه تاریخی و فرهنگی سبزوار به اندازه ای زیاد است که اگر رسیدگی و تبلیغات موثری برای آن صورت بگیرد، به راحتی می تواند در امر جذب گردشگران داخلی و خارجی با شهرها و مناطقی نظیر کاشان و یزد و حتی در یک نگاه وسیع تر، با شیراز و اصفهان رقابت کند. اما اکثر آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی این شهر تنها و مهجور به حال خود رها شده اند.

یکی از آثار زیبای هنری در شهر سبزوار که به خوبی بخشی از تاریخ طولانی و پرافتخار این کهن شهر خراسان را روایت می کند، تندیس 7 پیکر سربداران است که در ورودی غربی این شهر در مسیر جاده آسیایی تهران – مشهد  و تقاطع بولوار فرودگاه سبزوار نصب شده است.

هفت پیکر سربداران توسط استاد حسین ماستیانی هنرمند پیشکسوت و شاخص سبزواری در عرصه مجسمه سازی و بعضی از انواع هنرهای تجسمی است.

استاد حسین ماستیانی این تندیس را در دهه 1370 طراحی و اجرا کرده است و از همان زمان نصب این تندیس در میدان سربداران، به یکی از نمادهای بارز فرهنگی و هنری در شهر سبزوار تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از مسافران و گردشگران این شهر، معمولا در کنار این تندیس ایستاده و عکس های یادگاری تهیه می گیرند.

نهضت سربداران در قرن هشتم هجری به پایتختی سبزوار در مقابل متجاوزان مغول تشکیل شد. این نهضت دارای دو دسته از رهبران سیاسی و نظامی و رهبران مذهبی بود. پهلوان عبدالرزاق باشتینی اولین رهبر سیاسی و مذهبی سربداران و شیخ خیلفه مازندرانی اولین رهبر مذهبی این قیام بود

بعد از شیخ خلیفه مازندرانی ، شاگردش شیخ حسن جوری که از اهالی خراسان بود، رهبری مذهبی این قیام را عهده دار شد.

سربداران سرانجام توانستند، مغولان را از بخش های وسیعی از خاک ایران بیرون برانند و اولین حکومت شیعه غیرسلطنتی را در سبزوار تشکیل دهند.

این حرکت، در تاریخ سیاسی و فرهنگی کشور، به نماد مهمی از آزادگی و غیرتمندی ایرانیان تبدیل شده است و ساخت اولین سریال تاریخی  در صدا و سیمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، به موضوع این قیام اختصاص داشت.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده تصاویر بیشتر از تندیس هفت پیکر سربداران به پیوند زیر در بخش عکس نامه اسرارنامه مراجعه کنید:

گزارش تصویری(کلیک کنید)

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

عکس هایی بر فراز مصلی تاریخی سبزوار یادگار عصر سربداران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما