پایگاه خبری تحلیلی سبزوار پیام (نقد و بررسی)

چندی قبل در همین محل ضمن مقاله ای با عنوان »بررسی تحلیلی فعالیت های رسانه ای در سبزوار شهر دیرینه های پایدار«به این نتیجه رسیدیم که شهرستان سبزوار با برخورداری از حدود 8 وبسایت خبری و تحلیلی که در دیگر شهرستان های خراسان رضوی و شاید حتی بتوان گفت در اکثرشهرستان های کشور بی سابقه است یکی از اصلی ترین مراکز فعالیت های رسانه ای در عرصه مجازی در استان است.
در همان مقاله وعده دادیم به سراغ چند مورد از وبسایت های خبری شهرستان خواهیم رفت و به نقد فعالیت های آنان خواهیم پرداخت.
اینک پس بررسی های نسبتاً طولانی که اسرارنامه سبزوارانجام داده است ، اولین وبسایتی که برای نقد و بررسی انتخاب می شود ، پایگاه خبری تحلیلی سبزوار پیام است.
سبزوارپیام از نگاه اعضای هیئت تحریریه اسرارنامه سبزوار به خاطر برخورداری از تعداد زیادی از ویژگی های مثبت در حال حاضر جایگاه نخستین پایگاه معتبر خبری را در محدوده سرزمین پرافتخار سربداران به خود اختصاص داده است.
دلایل برتری سبزوارپیام :
سرعت عمل در انتشار خبرها ، برخورداری از تعداد بالایی از خبرهای تولیدی توسط خبرنگاران و نویسندگان این خبرگزاری محلی . رعایت اصول صحیح معرفی منبع درهنگام استفاده از خبرها و گزارش های سایر منابع، برخورداری از گالری های جذاب و دیدنی عکس که در آنها معمولاً سوژه های مناسبی درارتباط با معرفی امکانات ، رویدادها و توانمندی های محلی خطه سربداران مدنظر قرار می گیرد ، برخورداری از عکاسان معتبر و شناخته شده سبزواری ، برخورداری از مخاطبین زیاد ، حرکت بدون حاشیه و حفظ بی طرفی در عرصه اطلاع رسانی مطالب سیاسی و اجتماعی شهرستان در ایام سرنوشت ساز سیاسی کشور ، حضور پررنگ نظرات ، پیشنهادات و درد دل مردم صفحه اصلی وبسایت این خبرگزاری با عنوان حرف مردم ...
از دیگر نقاطی که به عنوان یکی از ویژگی های ملموس وبسایت خبری سبزوار پیام از دید منتقدین محسوب می شود توجه ویژه به پوشش دادن اخبار و رویدادهای بخش داورزن به عنوان یکی از بخش های چندگانه خطه پرافتخار سربداران است . به طوری که در بررسی طولانی مدت فعالیت های این رسانه محلی مشخص می شود که تعداد قابل توجهی از خبرها ، گزارش ها و عکس های قرار گرفته درخروجی های سبزوار پیام به مسائل مختلف بخش داورزن مربوط می شود. به نظر می رسد این ویژگی به بدان خاطر ایجاد شده است که بنیانگذاران این رسانه موفق محلی از اهالی روستای مهر بخش داورزن می باشند.
البته این موضوع برای سبزوار پیام نه  نقطه قوت به حساب می آید و نه نقطه ضعف. بلکه تنها یک ویژگی است که خبر از وجود علائق و وابستگی های خاصی می دهد که هئیت تحریریه سبزوار پیام به سرزمین مادری خود دارند.
 با وجود این مطالب که اغلب نقاط قوت پایگاه خبری سبزوار پیام محسوب می شد به نظر می رسد برخی نقطاط ضعف جزئی نیز در کار این خبرگزاری وجود دارد. که اینک به یکی ازآنها اشاره می شود:
در طراحی صفحات این وبسایت که یک پایگاه خبری محلی است هیچ نماد خاصی وجود ندارد که نشان دهنده محلی بودن و به ویژه تعلق داشتن به سرزمین پرافتخار سربداران باشد. در حالی که این وبسایت خبری مشخصاً از ابتدای کار تا کنون تنها به موضوعات و مسائل شهرستان های حوزه سربداران—سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب—پرداخته است. لذا  به راحتی می توانست در لوگوی سایت یا به هرشکل دیگری در صفحه اصلی یا صفحات داخلی از یک یا چند مورد از نمادهای پرافتخار محلی استفاده نماید.
به عنوان مثال تندیس با شکوه سربداران ، مناره تاریخی خسروگرد به عنوان بلند ارتفاع ترین سازه تاریخی خراسان ، مقبره زیبای کاشفی ، آرامگاه اسرار ، گنبد و بارگاه امام زاده شعیب (ع) به عنوان یکی از زیارتگاه های مهم مذهبی غرب خراسان و ... همه تنها تعدادی از المان هایی هستند که می توانستند به صورت نمادین در این پایگاه خبری محلی جای داده شوند.
در حال حاضر طراحی وبسایت سبزوار پیام از لحاظ گرافیکی به شکلی است که به هیچ عنوان نشانی از هویت اصیل محلی سبزوار در آن دیده نمی شود.حال آنکه برخی دیگر از وبسایت های خبری شهرستان نظیر سلام سبزوار با بهره گرفتن از نماد سربداران در لوگوی خود به  خوبی این هویت اصیل محلی را به نمایش گذاشته اند.
قالب و لوگوی وبسایت سبزوار پیام به شکلی است که به راحتی می توان با حذف تمام مطالب و عکس های گذاشته شده دراین وبسایت ، و تغییر واژه سبزوار در لوگو به یک نام دیگر این وبسایت را به شهرستانی دیگر یا حتی موضوعی دیگر تغییر کاربری داد.
اهمیت استفاده و ترویج نمادها والمان هایی که به هرشکلی حاوی برخی از ارزش ها و افتخارات محلی هستند به ویژه زمانی مشخص می شود که بدانیم امروز متأسفانه تعداد زیادی از جوانان ما درحال بیگانه شدن با فرهنگ اصیل خودی و گرفتار آمدن در دام بی هویتی فرهنگی هستند.
با این وجود سبزوار پیام در نهایت به خاطر برخورداری از تمام نقاط مثبت ذکر شده چنان که گفته شد در این مقطع زمانی از جانب هیئت تحریریه اسرارنامه سبزوار به عنوان یکی از پایگاه های خبری معتبر و موثر شناخته شده که تا کنون توانسته است مخاطبان زیادی را به دست بیاورد.
 اسرارنامه سبزوار که از ابتدای شروع به کار سعی کرده است توجه ویژه ای به فعالیت های مهم رسانه ای در سرزمین سربداران داشته باشد اینک از همین فرصت استفاده کرده و به همکاران رسانه ای خود در وبسایت سبزوار پیام به خاطر فعالیت تأثیرگزارشان تبریک می گوید.
اسرارنامه پیش از این نیز به بررسی فعالیت های دیگر رسانه های خبری شهرستان از جمله نشریه های سربداران وهمدلی پرداخته است.
اما تذکر یک نکته دراینجا ضروری به نظر می رسد آن هم اینکه نظرات مطرح شده در این مقاله دیدگاه های شخصی اعضای هیئت تحریریه اسرارنامه سبزوار که ممکن است درنهایت ایرادهایی به این دیدگاه ها وارد باشد. اگر مخالفتی با هریک از مطالب مندرج در این مقاله دارید و یا فکر می کنید برخی جنبه های مهم در انجام این نقد و بررسی پنهان مانده است ، از طریق نظرات همین بخش ما را آگاه کنید.
آیا به نظر شما نقاط قوت و ضعف دیگری در عملکرد سبزوارپیام وجود دارد ؟
آیا انتخاب این وبسایت محلی به عنوان معتبرترین وبسایت خبری تحلیلی حال حاضر در شهرستان سبزوار صحیح است ؟
فکر می کنید دومین وبسایت خبری و تحلیلی معتبر شهرستان که به سراغ آن خواهیم رفت کدام  خواهد بود ؟ سبزوار آنلاین ، سبزوار نیوز ، سبزوار فرهنگ ، سلام سبزوار ، سبزوار فردا ، سبزوار امروز ....
کد : 5715

اسرارنامه سبزوار حامی فعالیت های سازنده رسانه ای در دیار پرافتخار سربداران

نظرت را بنویس
comments

محمودي

سلام ،خداقوت. سايت سبزوار پيام همان طور كه اشاره كرديد در راس ان يك فرد خرفه اي و با سابقه مديريت مي كند و انصافا يك سايت حرفه اي است و بيشتر توليدات خودشان است و لي برخي از سايت محلي سبزواراكثر كپي برداري مي كنند كه بعضي از آنها نيز بدون منبع است .باتشكر

همشهري

با سلام به همشهري هاي خودم در مورد سلام سبزواروسبزوار پيام مي خواهم چند مورد بيان كنم/ سلام سبزوار يك سايت منحرفي است يك سايت هرچه دوست دارد مي گذارد تو سايتش از بست چيزهاي سياسي گذاشته چند با دستگيرش كردند ولي سبزوار پيام يك سايت فوق العاده عالي همه چيز رعايت مي كند چه در خبر چه در سو‍ ژه به نظر من سايت سبزوار پيام يك سايت عالي است و مخاطب زياد دارد از سلام سبزوار

محمد

به امید روزی که بهترینها همچون ........... به خانه ملت راه یابند ......... نماینده ای برای تمام مردم شهرستان.

کیوانلو

من با نظر سروش موافقم واقعاً چرا باید سایت سلام سبزوار که خودتان هم در مطالب قبلیتان به خوبی مورد نقد و بررسی قرارشان داده بودید باز برای سبزوار پیام مثال بزنید. اصلاً این کجا و آن کجا ؟

سروش

حیف نیست از سلام سبزوار برای سبزوار پیام مثال می زنید. سلام سبزوار و سایت هایی مثل اون توسط یک سری آدم ........................... اداره میشه که فقط قصدشون ایجاد تفرقه و تتخریب نمایندگان و مسئولین شهرستانه.اصلا نه خدا رو میشناسن نه پیغمبر رو. حالا کاری نداره که آدم بیاد یک عکسی هم از مجسمه های سربداران تو وبسایتش بذاره.اما کاری که این جور سایت ها می کنن غیر از رسم و راه دین و مرام سربدارانه. واقعاً تأسف خوردم دیدم از سلام سبزوار برای سبزوار پیام مثال زدید

سرزمین سربداران

با سلام سلام سبزوار با بیشترین خروجی خبر تقریبا در هر روز شاید 10 خبر و درعین سادگی زیباترین طراحی و گرافیک رو داره بهترین رسانه ی سربدارانه البته بعد اسرارنامه شما نظر خودتون رو اعلام کردید امامن مطمئن هستم سلام سبزوار بیشترین مخاطب رو داره هر سبزواری که روزانه از اینترنت استفاده میکنه بیشتر سلام سبزوار رو میشناسه تا بقیه وبسایت ها اگه یادتون باشه سال گذشته بود یا سال قبلش که مسئولین محترم رو به سایت و پاسخگویی به مردم دعوت کردند واستقبال خیلی زیادی هم بود پس سلام سبزوار به خاطر بیشترین خبر خروجی زیباترین طراحی گرافیک بیشترین قدمت اگه اشتباه نکنم پوشش کامل رسانه ای و سوژه های خوب بهترسن پورتال خبری سبزواره
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما