آقایان نماینده، فرصت تاریخی را دریابید

محمود فتح الهی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در بحث توسعه پایدار توزیع عادلانه منابع سرزمینی است. این مهم به‌درستی اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه در حوزه تقسیمات کشوری در ایران عدالت به‌درستی اجرا گردد.

 اما با نگاه اجمالی به نقشه ایران تفاوت فاحش بین شرق و غرب کشور مشاهده می‌شود و متاسفانه به‌واسطه نگاه اکثر مدیران کشوری و دولت‌های وقت در چند دهه گذشته، تمام ظرفیت‌ها در مرکز و غرب ایران تجمیع یافته، از راه و بزرگراه و آزاد‌راه و راه‌آهن و ... تا تعداد بالای استان‌های ایجاد شده در دهه‌های قبل، یک تبعیض فاحش را بین شرق و غرب شاهد هستیم.

در حوزه تقسیمات با آنکه خراسان‌بزرگ در سال‌های دهه هشتاد به سه استان تبدیل شد، اما به‌واسطة برخی ملاحظه‌کاری‌ها و رابطه‌هایی که در دولت وقت صورت گرفت، متاسفانه تقسیم خراسان‌بزرگ با بدترین شکل ممکن اتفاق افتاد که اصل صورت مسئله در جای خود باقی ماند و استان خراسان رضوی همچنان یکی از بزرگترین استان‌های کشور با جمعیت بالا، پراکندگی گسترده، محرومیت عمیق و در عین حال با مرکزیت کلان‌شهر مشهد که دارای بیست میلیون جمعیت ثابت و سیار در سال، توان مدیریت استان را در حد یک کشور تبدیل کرده است.

اصل کلام:

امروز خراسان رضوی در بهترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد و می تواند با همدلی و هم‌گرایی بین تمامی نمایندگان و مسئولین استانی از فرصت خراسانی بودن رؤسای جمهور و مجلس بهره کافی را در رفع تبعیض‌های چند دهه گذشته داشته باشد. در این خصوص سه پروژة بلاتکلیف از دهه‌ها قبل عنوان می شود که به حول قوه الهی و پیگیری تمامی مدیران و نمایندگان استانی خصوصا نمایندگان دیار سربداران، در دولت سیزدهم تحقق صد در صدی پیدا کند.

خواسته اول؛

تقسیم خراسان رضوی و ایجاد استان خراسان‌غربی به مرکزیت سبزوار. در این راستا مردم خطه سربداران از نمایندگان محترم خود انتظار دارند در کنار هم‌دلی و هم‌زبانی بی بدیلی که ایجاد کرده‌اند در خصوص حق دیرینه و آرزوی به حق مردمان سبزوار‌بزرگ به جد پیگیر ایجاد استان خراسان‌غربی به مرکزیت سبزوار باشند. و بواسطه اعتقاد راسخی که نمایندگان فعلی سبزوار به جایگاه ممتاز دیار سربداران در بین تمامی شهرستان‌های کشور دارند، ان شاا... تحت تاثیر شانتاژها و شومن‌بازی های برخی کوتوله‌های سیاسی قرار نخواهند گرفت.

خواسته دوم؛

شروع مجدد پروژة آزاد‎راه حرم تا حرم از محدوده سبزوار به نیشابور که در دولت یازدهم تعطیل گردید و به‌جای آن از محدوده گرمسار به سمنان آغاز شد.

خواسته سوم؛

پیگیری شروع مجدد مطالعات قطار سریع السیر مشهد - تهران که به دستور آقای آخوندی وزیر راه دولت یازده تعطیل گردید و به جای آن پروژه قطار سریع السیر اصفهان - تهران استارت خورد.

بی شک تحقق هر سه این خواسته‌ها به نفع توسعه تمام شهرستان‌های دیار خراسان‌رضوی خواهد بود.

-خراسان-غربی2 راه

نظرت را بنویس
comments

فاطمه

شهرستان های کاشمر و فیروزه؟! شتر در خواب بیند پنبه دانه...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما