مطالبۀ خراسان رضوی

استان جدید یا استان‌های جدید

استان جدید یا استان‌های جدید

مطالبۀ خراسان رضوی

مجلۀ اینترنتی اسرارنامه/ اخیراً احمد احمدی زاده، عضو شورای شهر جغتای و نماینده استان در شورای عالی استانها در بارۀ تشکیل استان جدید مطلب به حقی را بیان داشته‌اند وی گفته است:

"استان خراسان، یک تجربه موفق در تقسیم استانی داشته و پس از تقسیم به ۳ استان، تخصیص اعتبارات و مدیریت سرزمینی، بهتر صورت گرفت. اما همچنان این استان‌ها بزرگ هستند. خراسان رضوی دارای ۳۳ شهرستان و تعداد قابل توجهی منطقه است که رسیدگی به همه اینها، مشکل است. استان ما و بسیاری از استان‌های ایران جای تقسیم به چند استان را دارند."

حقیقت امر این است که تقسیمات نباید صرفا مبنای تخصیص اعتبارات باشد. مگر سازمان‌های عریض و طویل دولت و مجلس امکان تخصیص اعتبار درست را تنها بر اساس تقسیمات انجام می دهند؟! یا استانداری و ادارات استانی در توزیع اعتبار مشکل دارند؟!

مناسفانه استان خراسان رضوی و اختصاصا فقط مسئولین استانیِ مستقر در مشهد، به خراسان تنها با عرض و طول جغرافیای مشهد کار دارند و به دلیل ناکارآمدی در جذب امکانات و اعتبار برای کل استان بیش‌ترین هزینه را صرفا در مشهد و برای مشهد انجام می‌دهند. این ترس شدید از مشهد باعث شده است رنج مضاعفی از بابت بی‌عدالتی به مردم‌دیگر شهرهای استان برسد.

آیا تا حالا فکر کرده اید چرا نسبت تمایل به تشکیل استان در خراسان نسبت به اصفهان بسیار بیشتر است و حتی معنادار است؟

احساس ظلم از سوی مسئولین استانی مستقر در مشهد، به مردم شهرهای زیر مجموعه مشهد خفقان آور است. این ظلم و بی عدالتی را همه مردم اعم از مردم نیشابور و سبزوار تا تربت و کاشمر و جوین و جغتای و دیگر اقصی نقاط استان درک می کنند و گلایه های بسیار دارند.

در این شرایط واقعا تنها تقسیم استان‌های بزرگ، می‌تواند به مدیریت بهتر سرزمینی و توزیع امکانات، خدمات و ثروت، کمک کند و نه این ساختارهای فشل و نامتوازن موجود.

احمدزاده وافع بینانه و نه حقیقت گونه بیان کرده است:

"ما دوست نداریم از زیر سایه رحمت امام هشتم خارج شویم اما کوچک‌تر شدن استان، به نفع مردم همۀ شهرستان‌هاست که بهتر می‌شود خدمت‌ رسانی کرد و بار بزرگی هم از دوش خراسان رضوی برداشته‌ می‌شود تا بهتر به مردم این استان و زائران حضرت رضا (ع)، رسیدگی شود."

متاسفانه مردم همۀ شهرهای استان و حتی مشهد چاره ای ندارند جز اینکه به سمت تقسیمات کشوری پیش بروند. فرقی هم نمی‌کند نیشابور باشد یا سبزوار. همه درد مشترک دارند و همه در کنار هستند و نه در مقابل هم.

کد خبرنگار: 970129

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما