طرح «پیوست فرهنگی بزرگراه ابریشم» و «ایستگاه راه آهن»

✍️ علی نورآبادی / مجله اینترنتی اسرارنامه

🔸 تابستان که به سبزوار آمده بودم گذرم به  بزرگراه ابریشم افتاد. بزرگراه خوبی ساخته شده است در حد استاندارهای ملی اما خیلی لخت و بی روح و بی هویت بود. از سالها قبل، قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب  است که همه طرح های بزرگ اقتصادی و صنعتی باید پیوست فرهنگی داشته باشند. این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت قانون به همه دستگاهها ابلاغ شده است و باید اجرا کنند. مثلا همزمان با تکمیل آزاد راه تهران - شمال، تیمی هم پیوست فرهنگی آن را تهیه می کنند.

🔸 بزرگراهی که به این خوبی ساخته شده است باید حتما پیوست فرهنگی داشته باشد و با دقت و وسواس هم اجرا شود تا بزرگراه از این بی روحی و بی هویتی دربیاید. طرح پیوست فرهنگی بزرگراه ابریشم و ایستگاه راه_آهن (که از طرح های بزرگ سبزوار هستند) به اندازه خود طرحها مهم است و باید با دقت و به درستی تهیه و و اجرا شود. در طرح پیوست فرهنگی باید همه مولفه های اسلامی، تاریخی، میراث فرهنگی، گردشگری و ... سبزوار دیده شود. یعنی باید به گونه باشد که مسافر یا هر کسی که از این بزرگراه عبور می کند از ابتدا تا انتهای آن با تاریخ و فرهنگ و میراث سبزوار آشنا شود. ایستگاه راه آهن هم باید به گونه ای طراحی شود که رنگ و بویی از سابقه، تاریخ و فرهنگ سبزوار داشته باشد. همچنین حالا که منطقه ویژه اقتصادی در آستانه افتتاح رسمی و استقرار واحدهای تولیدی قرار گرفته است، مسئولان این منطقه باید از هم اکنون به فکر طراحی و اجرای پیوست فرهنگی برای این منطقه باشند.

🔸 در قدم نخست، طرح پیوست فرهنگی بزرگراه ابریشم و ایستگاه راه آهن باید توسط یک تیم حرفه ای از مهندسان و معماران و متخصصان (حتی اگر لازم شد توسط تیمی کشوری) تهیه و بعد با همکاری شورای شهر و شهرداری اجرا و عملیاتی شود. تهیه طرحی فاخر بسیار مهم و در عین حال ضروری است بنابراین هر چه در این زمینه وقت گذاشته شود تا طرح پخته و فاخری تهیه شود ارزش دارد. نباید در این زمینه کم کاری و سهل انگاری (سمبل کاری) شود. چون اهمال و سمبل کاری در تهیه طرح، هم اصل طرح را خراب می کند و هم موجب هزینه های موازی و گزاف خواهد شد. تهیه طرحی فاخر و اجرای خوب آن می تواند به عنوان یک نمونه ماندگار و الگویی برای طرح های دیگر تبدیل شود./ سه شنبه 8 شهریور 1401

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما