گفتگو با ابوالفضل طبسی موسس اقامتگاه بومگردی ننه کلو بابا کلوی طبس (1)

قسمت اول:
 
فاطمه شریف نیا / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در مسیر توسعه و آبادانی سبزوار شاهد طرح های بزرگ و کوچک در سطح شهرستان می باشیم. طرح های عمرانی، توریستی و گردشگری و .... طرح هایی که گاه با بی مهری ها نیمه کاره رها می شوند و یا با سختی روزگار می گذارند.
 
طرح های اشتغالزایی که اگر مورد حمایت و لطف مسئولین قرار گیرند و دیده شوند می توانند هم چرخ اقتصادی شهر را بچرخاند، هم فرصت های شغلی ایجاد کنند، هم به جذب سرمایه های معلق کمک کنند و هم روی آورده ی توریست ها و گردشگران می شود حساب کنند، و بوم گردی یکی از این رویدادها است که با جذب توریسم هم در زمینه ایجاد اشتغال پایدار کمک می کند و هم مانع مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها می شود و گاه حتی باعث مهاجرت معکوس هم خواهد شد.
 
اقامتگاه بوم گردی «ننه کلو بابا کلو» از این گونه طرح هاست که با رویکردی این چنین و با هدف اشتغالزایی در روستای طبس متمرکز شده است.
 
اقامتگاه های بوم گردی از فعالیت هایی است که با توجه به استعدادی که شهرستان سبزوار در این بخش دارد می توان در آن شاهد اتفاق های خوب بود و با یک برنامه ریزی درست و هدفمند و با مشارکت سازمان های زیرربط به جلو رفت و حرفی برای گفتن داشت.
 
و اما، اقامتگاه بوم گردی اقامتگاهی است برای گردشگران که ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت‌های گردشگری، ساختار محیطی بوم‌گرا، ساختار مالکیت و مدیریت خانوادگی و مشارکت جامعه بومی و در نهایت داشتن ساختارهای مناسب زیربنایی گردشگری، که ارکان و هسته‌های اصلی یک اقامتگاه است، آن را از دیگر الگوهای اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان‌پذیرها متمایز می‌کند.
 
اقامتگاه های بوم گردی در محیط های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری و سیمای طبیعی منطقه احداث شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی ، زمینه حضور و اقامت طبیعت گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط های طبیعی فراهم می نمایند.
 
با توجه به مقدمه ی بالا پای صحبت های ابوالفضل طبسی یکی از هنرمندان جوان و مستعد و شناخته شده ی شهرستان و موسس اقامتگاه بوم گردی ننه کلو و بابا کلو می نشینیم و از تجربیاتش درامر راه اندازی این اقامتگاه می شنویم که نه در چند ماه بلکه در طول چندین سال از مرحله شکل گیری ایده اولیه تا اجرا وافتتاح به دست آمده است. اقامتگاهی که دیری نیست به صورت رسمی شروع به کار کرده ولی چراغ پرفروغش روشنی بخش دل خیلی های دیگر برای تکرار این اتفاق خجسته شده است. به امید این که مسئولین به فکر چاره اندیشی برای رفع چاله هایی باشند که در این راه، حرکت را دشوار می کنند.
 
ابوالفضل طبسی از ایده شکل گیری تا اجرای اقامتگاه ننه کلو، بابا کلو را به شکل زیر توضیح می دهد:
 
با توجه تغییر مسیر رفت و آمد روستای طبس و مهجور ماندنش در این مسیر جدید باید اتفاقی می افتاد تا از این شکل خارج می شدیم و تا همگان بتوانند از ظرفیت های طبیعی این روستا استفاده کنند.
 
 از سال 82 طرحی را با عنوان زندگی و سبک روستایی ارائه داده است که با توجه به نظر مخالف کارشناسان و حمایت نکردن سازمان های مربوطه از خیر آن گذشته است با این ذهنیت که در عصری که همه به زندگی شهری و آپارتمانی فکر می کنند دیگر سبک زندگی روستایی جواب نمی دهد!!!
 
در سال 85 با ساخت فیلم آدم جرقه های امید دوباره در دلمان زنده شد که می شود راه رفته را دوباره رفت. برگزاری تورهای خودجوش هنری و تفریحی و آیینی اتفاقی بود که روستای طبس را دوباره به عنوان یک مرکز تفریحی گردشگری طبیعی در شهرستان عنوان کرد. سال 90 دوباره طرح سبک زندگی روستایی را پیگیری کردیم ولی باز هم به درهای بسته خوردیم. نه تنها حمایتی در کار نبود که آماج زخم زبان ها هم بودیم.
 
برگزاری تورهای عکاسی و مراسم آیینی و ... رفت و آمدهای مسافران، هنرمندان و تجربه های ناکام قبلی ما را به سوی گرفتن مجوز و ساخت خانه ی مسافر سوق داد، ولی خدا همیشه با ما است و در هنگام بازرسی کارشناس مربوطه که از مشهد برای مجوز خانه ی مسافر آمده بودند، ایشان همان طرح سبک زندگی روستایی و اقامتگاه بوم گردی را مطرح کردند که با توجه به ظرفیت های موجود در روستای طبس ویژه تر خواهد بود. گزارش مبسوطی از آنچه در قبل اتفاق افتاده بود را گفتیم و با حمایت ایشان طرح زندگی به سبک روستایی و اقامتگاه بوم گردی بعد از سیزده سال به بار نشست. که اگر این اتفاق در سال 82 می افتاد وضعیت به لحاظ جذب توریست و گردشگر و فرصت هایی شغلی که ایجاد می شد به گونه ای دیگر بود.
 
برای مطالعه قسمت دوم این مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

اسماعیل

احسنت به شما جناب اقای طبسی،با آرزوی موفقیت برای شما وابادانی دیارسرسبز روستای طبس
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما